شناسه خبر : 12724 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

چین همچنان در چالش رشد کند اقتصادی گرفتار است

ناامیدان

به نظر می‌رسد دیگر باید پذیرفت که رشد اقتصادی دومین اقتصاد بزرگ جهان، کند شده است و قرار هم نیست اوضاع تغییری کند.

به نظر می‌رسد دیگر باید پذیرفت که رشد اقتصادی دومین اقتصاد بزرگ جهان، کند شده است و قرار هم نیست اوضاع تغییری کند. این کندی رشد، هم باعث بروز مشکل برای شرکت‌های چینی و هم همتایان غربی آنها شده است. اما بررسی‌ها نشان می‌دهد اوضاع برای شرکت‌های غربی و اروپایی فعال در چین، سخت‌تر است. 56 درصد از شرکت‌هایی که در این نظرسنجی مورد بررسی قرار گرفته‌اند، گفته‌اند فعالیت در چین سخت‌تر شده است. این رقم در سال گذشته میلادی 50 درصد بوده است. نارضایتی‌ها مواردی همچون کنترل بیشتر ارتباطات اینترنتی و پیچیده‌تر شدن قوانین را هم شامل می‌شود. در حال حاضر تنها 47 درصد از شرکت‌های فعال در چین برنامه دارند در آینده فعالیت خود را در این کشور گسترش دهند. تنها سه سال پیش این رقم 86 درصد بود.
این وضعیت البته تا حدی به دلیل روابط بین ایالات متحده و چین، شدت هم گرفته است. تنش بین این دو کشور عموماً عوامل اقتصادی داشته است. به عنوان مثال ایالات متحده اخیراً اقدام به افزایش تعرفه واردات فولاد از چین کرده است. چین حدود نیمی از فولاد مصرفی در دنیا را در سال‌های گذشته تامین کرده است. کند شدن رشد اقتصادی این کشور به معنی کاهش تقاضای داخلی فولاد بوده است و در نتیجه مقامات چین، مازاد تولیدی را که در بازارهای داخلی خریداری نداشت به بازارهای جهانی سرازیر کردند که باعث شکست بازار و تعطیل شدن کارخانه‌ها و از بین رفتن شغل در کشورهای بسیاری شد. افزایش تعرفه از سوی ایالات متحده از طرفی با اعتراض چین روبه‌رو شد. مقامات این کشور اعلام کردند مازاد عرضه مشکلی جهانی است که به دلیل کاهش تقاضا در سطح جهان (و نه فقط در چین) رخ داده است. اما به‌رغم این اعتراضات آنها اعلام کردند حدود 500 هزار شغل از بخش فولاد این کشور کاسته خواهد شد. چین همچنین از طرف ایالات متحده و خصوصاً نامزد جنجالی جمهوریخواهان، دونالد ترامپ، در مظان اتهام دستکاری نرخ برابری ارز قرار دارد. کاهش شدید ارزش یوآن در مقابل دلار، اتفاقی که بنا به عقیده اکثریت به دنبال خروج جریان سرمایه از این کشور پس از کاهش رشد اقتصادی رخ داده است، باعث رونق صادرات این کشور شده است. اگرچه ایالات متحده هم جریان خروجی سرمایه و به دنبال آن کاهش ارزش یوآن را قبول دارد، اما در عین حال عقیده دارد دولت چین نیز به این وضعیت دامن زده است تا بتواند از کاهش صادرات خود جلوگیری کند. مقامات اقتصادی ایالات متحده اعلام کرده‌اند چین یکی از کشورهایی است که اقدامات مالی و پولی آن به شدت تحت نظارت است.
این عوامل باعث شده است تا شرکت‌های غربی و آمریکایی احساس کنند چین، دیگر آن میزبان مهربان و پذیرای سال‌های گذشته نیست و به نوعی تلاش می‌کند تا بر سر راه فعالیت شرکت‌های آنها مانع ایجاد کند. مشکلاتی که اخیراً برای اپل و شرکت دیزنی اتفاق افتاد نیز در همین راستا مورد توجه و انتقاد قرار گرفته است. اینکه آیا چین واقعاً عامدانه قصد دارد شرکت‌های خارجی را ترغیب به ترک این کشور کند یا نه، هنوز معلوم نیست.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها