شناسه خبر : 12552 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

زنگ خطر برای تولید‌کنندگان بخش خصوصی فولاد به صدا درآمد

رکود فولادی‌ها در رینگ صنعتی

در چند وقت گذشته رکود حاکم بر اقتصاد و به خصوص بازار مسکن تاثیر زیادی بر فعالیت تولید‌کنندگان مقاطع فولادی گذاشته است و به‌رغم کاهش قیمت از سوی تولید‌کنندگان، هنوز تقاضایی در بازار وجود ندارد.

سید‌‌‌علی خسروشاهی
در چند وقت گذشته رکود حاکم بر اقتصاد و به خصوص بازار مسکن تاثیر زیادی بر فعالیت تولید‌کنندگان مقاطع فولادی گذاشته است و به‌رغم کاهش قیمت از سوی تولید‌کنندگان، هنوز تقاضایی در بازار وجود ندارد. البته تولیدکنندگان بزرگ و وابسته به دولت نظیر ذوب آهن با کاهش قیمت محصولات خود توانسته‌اند در بورس کالا محصولات خود را به فروش رسانند ولی تولید‌کنندگان در حجم کمتر که عمدتاً از بخش خصوصی هستند توان رقابت با این شرکت‌های بزرگ را نداشته و با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو شده‌اند. با نگاهی اجمالی به قیمت شمش عرضه‌شده توسط شرکت فولاد خوزستان در بورس کالای ایران می‌توان تصویر کلی از مشکل به وجود آمده را مجسم کرد. شرکت فولاد خوزستان در هفته‌ گذشته شمش بلوم خود را با قیمت 15400 ریال عرضه کرد که با احتساب 6 درصد مالیات ارزش افزوده و احتساب کارمزد معامله حدوداً قیمت تمام‌شده برای تولید‌کنندگان مقاطع فولادی 16364 ریال است. متوسط هزینه‌ تولید مقاطع فولادی برای تولید‌کنندگان مختلف تفاوت دارد ولی به طور میانگین برای تولید هر کیلو حدود هزار ریال هزینه‌ تولید را می‌توان مبنای محاسبه قرار داد لذا می‌توان با مجموع هزینه‌ خرید شمش و هزینه‌ تولید، قیمت محصول تولید ‌شده را حدوداً 17364 ریال برآورد کرد (مبلغ محاسبه‌شده تقریبی است و برای تولیدکنندگان مختلف متفاوت است). این در حالی است که شرکت ذوب آهن اصفهان مورخ 1/8/1392 سبد میلگرد و تیرآهن خود را به قیمت16500ریال در بورس کالا عرضه کرد و موفق به فروش 225 هزار تن از این محصول شد. این اقدام شرکت ذوب آهن باعث شد تا تولید‌کنندگان بخش خصوصی با عدم موفقیت در فروش محصولات خود، از میدان رقابت خارج شوند و همان سهم اندک خود در بازار را از دست بدهند. به هر حال آنچه مسلم است زنگ خطر برای تولید‌کنندگان بخش خصوصی به صدا درآمده است. از آنجایی که صنعت فولاد به عنوان یکی از صنایع مادر توانایی زیادی برای جلوگیری از خام‌فروشی محصولات کانی و معدنی داشته و قابلیت ایجاد ارزش افزوده‌ خوبی را نیز داراست و با توجه به اشتغالزایی این صنعت لزوم توجه مسوولان را به این صنعت بیش از پیش ضروری می‌نماید.
رینگ صنعتی: رینگ صنعتی هفته‌ گذشته را با معاملات آلومینیوم شروع کرد. شرکت آلومینیوم هرمزگان 3380 تن شمش 5/99 را عرضه کرد که با افزایش یک‌درصدی نسبت به قیمت پایه دادوستد شد. شرکت صنایع ملی مس موفق به فروش یک لات کنسانتره فلزات گرانبها از 4 لات عرضه شده شد. به نظر می‌رسد با کاهش قیمت‌ها در بازار آزاد و زیان خریداران کنسانتره در هفته‌های گذشته اعتماد خریداران به بازار کاهش پیدا کرده و استقبال کمتری از این محصول صورت می‌گیرد. سولفور مولیبیدن نیز توسط صنایع ملی مس عرضه نشد تا متقاضیان آن در صف خرید همچنان منتظر بمانند. سنگ آهن دانه‌بندی‌شده شرکت گل‌گهر نیز در رینگ صادراتی به میزان 100 هزار تن عرضه شد و مورد دادوستد قرار گرفت. این در حالی است که اخباری مبنی بر افزایش تعرفه‌ صادراتی سنگ آهن دانه‌بندی‌شده به گوش می‌رسد. در گروه فولادی نیز فقط شرکت فولاد خوزستان و فولاد مبارکه‌ اصفهان موفق به فروش محصولات خود شدند تا همچنان گروه فولادی در رکود به سر ببرد.
رینگ پتروشیمی: هفته‌ گذشته شرکت پالایش نفت شیراز برای اولین بار محصول سلاپس واکس را عرضه کرد که مورد استقبال قرار نگرفت. در گروه پلیمرها حدود 42 هزار تن محصول مورد داد‌و‌ستد قرار گرفت تا پلیمر همچنان پرطرفدارترین محصول رینگ پتروشیمی لقب بگیرد. در گروه روغن‌ها 48 تن اسلاک واکس سنگین شرکت نفت بهران داد‌و‌ستد شد. در گروه شیمیایی نیز شاهد دادوستد آمونیاک مایع، محلول و گاز پتروشیمی خراسان بود. محصول قیر هم در حدود 195هزار تن در تالار داخلی و صادراتی داد‌و‌ستد شد.
از1200 تن گوگرد گرانوله شرکت پالایش تهران نیز 600 تن دادوستد شد، شرکت پالایش تهران علاوه بر گوگرد لوب کات سنگین را عرضه کرد که با استقبال کم خریداران دادوستد شد. شرکت‌های پالایش نفت تهران، اصفهان و بندر عباس محصول وکیوم باتوم خود را عرضه کردند که از این میان محصول پالایشگاه بندر عباس با یک درصد افزایش قیمت و محصول پالایش تهران با 5 درصد افزایش قیمت روبه‌رو شد.
رینگ کشاورزی: هفته‌ گذشته در حالی شاهد افزایش عرضه‌ محصولات مختلف کشاورزی در رینگ کشاورزی بودیم که متاسفانه دادوستد زیادی انجام نشد و اکثر نمادهای عرضه‌شده بدون متقاضی و دادوستد به کار خود پایان دادند. با این حال ذرت دانه‌ای برزیلی و محصولات عدس متوسط و نخود متوسط شرکت مادر تخصصی بازرگانی ایران مورد داد و ستد قرار گرفت. گندم دروم هم 25 هزار تن داد و ستد شد تا رینگ کشاورزی هفته‌ گذشته نسبت به هفته‌ ماقبل خود از رونق بهتری برخوردار باشد.
قراردادهای آتی: هفته‌ گذشته هم مانند یک ماه اخیر قراردادهای آتی بدون نوسان بود به گونه‌ای که در اکثر روزها حجم معاملات در چهار سررسید قراردادهای آتی به رقم سه هزار هم نرسید. این حجم کم معاملات باعث شده تعداد زیادی از معامله‌گران از بازار خارج شوند و منتظر فرصت مناسب برای ورود به بازار باشند. هفته‌ گذشته افزایش قیمت جهانی اونس هم نتوانست نوسان زیادی به بازار بدهد. البته هنوز هم اکثر کارشناسان روند اونس جهانی را صعودی پیش‌بینی می‌کنند و اهداف اونس را حوالی 1500دلار اعلام می‌کنند. همان طور که در هفته‌ گذشته قراردادهای آتی با نوسانات قیمتی اونس شاهد نوسان بودند انتظار می‌رود در هفته‌ پیش رو هم اونس تنها عامل تعیین‌کننده در بازار باشد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها