شناسه خبر : 12482 لینک کوتاه

آیا پرونده مسکن مهر در دولت یازدهم بسته می‌شود؟

پایان طرح جنجالی؟

پروژه مسکن مهر از سال ۱۳۸۶ به منظور ایجاد سرپناه برای گروه‌های کم‌درآمد جامعه مطرح شد.

ساره سیدناصری

پروژه مسکن مهر از سال 1386 به منظور ایجاد سرپناه برای گروه‌های کم‌درآمد جامعه مطرح شد. در این طرح قیمت زمین از قیمت کل واحد مسکونی حذف شد و به این ترتیب برای این واحدها قیمتی پایین‌تر از قیمت سایر املاک در نظر گرفته شد اما با این حال به نظر می‌رسد که این طرح نتوانسته است به اهداف خود دست یابد. در ابتدا این طرح مورد استقبال مردم قرار گرفت اما کم و کاستی‌هایی که در راه‌اندازی این واحدها وجود داشت سبب شد تا نارضایتی‌های فراوانی به وجود آید. از جمله کاستی‌های این پروژه می‌توان به کمبود 2252 واحد مدرسه، 304 واحد کلانتری، 838 باب مسجد و 454 مرکز بهداشتی و درمانی اشاره کرد که وزیر راه و شهرسازی چند روز گذشته آنها را عنوان کرده است؛ همچنین آمارها نشان می‌دهد که برای این پروژه هزینه‌های سنگینی خرج شده و عباس آخوندی در این رابطه نیز بیان کرد که در طرح فاجعه‌آمیز مسکن مهر بیش از 100 هزار میلیارد تومان هزینه شد و همچنان برای تکمیل زیربناهای این واحدها به 5600 میلیارد تومان اعتبار دیگر نیاز است. هر چند که دولت یازدهم از ابتدای شروع به کار مخالفت خود را با طرح مسکن مهر اعلام کرد اما با این حال به مالکان این واحدها قول داد که تعهدات خود را در قبال ادامه این پروژه ادامه می‌دهد.
در همین راستا به تازگی مصوب شد برای تحویل ۳۵۰ هزار واحد مسکونی به متقاضیان تا پایان سال جاری و تامین امکانات زیربنایی و رفاهی به منظور فراهم کردن شرایط اسکان، اقدامات لازم صورت گیرد. اما سوال‌هایی در این میان مطرح است، اینکه دولت چگونه زیربناهای لازم برای تحویل 350 هزار واحد مسکن مهر را فراهم می‌کند؟ آیا این پرونده در دولت یازدهم بسته می‌شود؟ دولت برای فراهم کردن منابع مالی لازم به منظور بستن پرونده مسکن مهر چه برنامه‌ریزی‌ای دارد؟
دولت، وزارت راه و شهرسازی را مکلف کرده تا زمینه را برای فروش واحدهای فاقد متقاضی که تعداد آنها بر اساس آمار به 117 هزار واحد رسیده، فراهم کند تا بدین ترتیب از منابع حاصل از فروش این واحدها بتواند به تکمیل واحدهای نیمه‌تمام بپردازد و با توجه به اینکه پیدا کردن مشتری برای این واحدها بسیار سخت است، گفته می‌شود در سال جدید وزارت راه و شهرسازی با صدور بخشنامه‌ای شرایط محدودکننده آن را برداشته است تا بتواند افراد را برای خرید این واحدها ترغیب کند. همچنین هیات وزیران با اختصاص اعتبار مورد نیاز برای آماده‌سازی شرایط خدمات زیربنایی 350 هزار واحد مسکونی مسکن مهر موافقت کرده است.
اما با این حال بسیاری از کارشناسان بر این باورند که واحدهای خالی مسکن مهر به سادگی فروش نمی‌روند، چرا که آن دسته از افراد که تمایل به زندگی در چنین واحدهایی دارند، قادر به فراهم کردن هزینه آن نیستند، عده‌ای هم که می‌توانند این واحدها را تهیه کنند تمایلی به زندگی در آنها ندارند و به عقیده این دسته از کارشناسان، طرح مسکن مهر در سال 1395 به پایان نمی‌رسد و امکان آنکه اجرای آن به دولت دوازدهم هم کشیده شود وجود دارد. این در حالی است که بسیاری از مسوولان از سال گذشته تاکنون بارها اعلام کرده‌اند که این پروژه در سال 1395 به پایان خواهد رسید، در همین رابطه قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر بیان کرد که با تکمیل و اتمام واحدهای مسکن مهر در سطح کشور پرونده پروژه مسکن مهر در سال 13۹۵ بسته می‌شود.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها