شناسه خبر : 12412 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

افزایش تورم در انگلستان

عاشقان تورم

تورم انگلستان در ماه جولای مثبت شد. شاخص قیمت مصرف‌کننده که در ماه ژوئن صفر درصد بود پس از افزایش در ماه جولای به ۱ / ۰ درصد رسید. شاخص قیمت مصرف‌کننده انگلستان تقریباً در شش ماه اخیر ثابت و در حد صفر بوده است.

تورم انگلستان در ماه جولای مثبت شد. شاخص قیمت مصرف‌کننده که در ماه ژوئن صفر درصد بود پس از افزایش در ماه جولای به 1 /0 درصد رسید. شاخص قیمت مصرف‌کننده انگلستان تقریباً در شش ماه اخیر ثابت و در حد صفر بوده است.
البته این شاخص در ماه آوریل منفی شد، اتفاقی که از سال 1960 به بعد سابقه نداشت. خطر تورم منفی، بعد از تجربه چندین ساله ژاپن که نشان داد به‌طور عملی رها شدن از آن، بسیار سخت‌تر از تئوری خواهد بود، حالا شبحی است که اروپا به‌طور عام و انگلستان به‌طور خاص سعی می‌کند آن را از خود دور کند. انگلستان هدف تورم دو درصد را برای خود قرار داده است و گفته شده بود که تا پیش از رسیدن به هدف تورمی، اقدامی برای افزایش نرخ بهره صورت نخواهد گرفت.
البته به تازگی مقامات اقتصادی این کشور اظهارنظر کرده‌اند که با توجه به اینکه افزایش نرخ بهره، بین یک تا دو سال زمان نیاز دارد تا اثر کامل خود بر اقتصاد را نشان دهد، می‌توان منتظر افزایش نرخ تورم به دو درصد نماند و پیشتر از آن اقدام به افزایش نرخ
بهره کرد.
به نظر این عده از کارشناسان، پایین نگه داشتن نرخ بهره برای مدتی طولانی (تخمین زده می‌شود انگلستان در بهترین حالت دو سال زمان نیاز دارد تا بتواند نرخ تورمی دو‌درصدی را تجربه کند) باعث کند شدن روند بهبود اقتصاد خواهد شد. این نظرات شاید حالا و پس از انتشار اخبار مربوط به نرخ رشد اقتصادی اتحادیه اروپا بیشتر جدی گرفته شود.
آمار رسمی نشان می‌دهد نرخ رشد اقتصادی 19 کشور عضو یورو، حدود 3 /0 درصد بوده است که البته هنوز ارقام و تخمین‌های اولیه است. اما همین نرخ در سه ماهه اول 4 /0 درصد بوده است.
البته نرخ تورم میانگین اتحادیه در مجموع 2 /0 درصد بوده است که وضعیتی بهتر از انگلستان محسوب می‌شود اما در عین حال 11 کشور عضو اتحادیه (11 کشور از 28 کشور عضو اتحادیه) تورم منفی گزارش کرده‌اند.
البته با وجود کاهش مداوم قیمت نفت که احتمالاً روندی کند اما ادامه‌دار خواهد بود، تورم 1 /0 یا 2 /0درصدی بسیار شکننده به نظر می‌رسد. خصوصاً در وضعیتی که نرخ اعتماد مردم به اقتصاد کشورهایشان در حال کاهش است و بحران یونان اگرچه فعلاً مدیریت شده، اما ممکن است مجدداً اتحادیه را دچار
مشکل کند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها