شناسه خبر : 12277 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بریده روزنامه ها

بودجه عمرانی 10 سال خرج یارانه چهار سال
نوشت: در حالی پرداخت یکسان یارانه‌ها به تمامی مردم ادامه دارد که بررسی‌ها نشان می‌دهد اعتباری که در قالب یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی میان مردم توزیع شده است، معادل بودجه عمرانی است که در ۱۰ سال گذشته به طرح‌های عمرانی کشور پرداخت شده است. محاسبات نشان می‌دهد دولت در فاز اول هدفمندی یارانه‌ها در محدوده ۲۹ آذرماه سال ۸۹ تا فروردین ماه سال ۹۳، ۱۳۴ هزار میلیارد تومان پول نقد میان ایرانیان توزیع کرد و در قالب فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها نزدیک به 5/26 هزار میلیارد تومان. به این ترتیب از ابتدای هدفمندی یارانه‌ها تاکنون بیش از ۱۶۰ هزار میلیارد تومان پول نقد میان مردم توزیع شده است.

کاهش رضایت اقتصادی از دولت
نوشت: بر اساس نظرسنجی انجمن دانش‌آموختگان علوم اجتماعی دانشگاه تهران 45 درصد مردم از عملکرد اقتصادی دولت رضایت نسبی دارند؛ اما سطح رضایتمندی اقتصادی از دولت نسبت به سال گذشته 9 درصد کاهش یافته است. این نظرسنجی به روش حضوری در روز شنبه 6 دی‌ماه در هفت منطقه شهر تهران انجام شده و 794 نفر از شهروندان تهرانی پاسخگوی آن بوده‌اند. بر مبنای این نظرسنجی 28 درصد پاسخگویان در حد «زیاد» و 17 درصد «تاحدودی» نسبت به «عملکرد اقتصادی» دولت یازدهم رضایت داشته‌اند. همچنین 13 درصد در حد «کم» از عملکرد اقتصادی دولت رضایت دارند و 38 درصد نیز از عملکرد اقتصادی دولت «اصلاً» رضایتی ندارند.

کسری عرضه متراژپایین‌ها در بازار مسکن
نوشت: نتایج استخراج‌شده از دو گزارش رسمی درباره فعالیت‌های ساختمانی نشان می‌دهد ساخت‌وسازهای مسکونی در تهران و سایر شهرها، در نتیجه یک عارضه تدریجی هشت‌ساله، هم‌اکنون به «انحراف متراژ» دچار شده؛ طوری که بین مساحت واحدهای نوساز یا در حال ساخت و نوع تقاضای مسکن، ناهمخوانی گسترده‌ای شکل گرفته است. سهم واحدهای کمتر از 75 مترمربع از کل عرضه سالانه در کشور، از 4/13 درصد در سال 85 به 9/4 درصد در انتهای 92 تنزل یافته و سهم آپارتمان‌های بالای 100 متر تقویت شده؛ در حالی ‌که متوسط قیمت مسکن در این فاصله پنج برابر شده و سقف تسهیلات خرید حداکثر دو برابر افزایش یافته است.

بودجه 94 تکراری است؟
نوشت: کمیسیون‌های مجلس بررسی لایحه بودجه ۱۳۹۴ را آغاز کرده‌اند، لایحه‌ای که به اذعان بسیاری از صاحب‌نظران اقتصادی به نحو شگفت‌آوری تکرار لایحه بودجه سال‌های پایانی دولت پیشین است و به نظر می‌رسد همچنان تفکر حاکم بر بودجه‌نویسان دولت احمدی‌نژاد برای دولت روحانی بودجه می‌نویسد... بودجه‌های تخصیصی به دستگاه‌ها، نه با معیارهای کارایی و اثربخشی دوره قبل دستگاه و نه با شاخص‌های مورد انتظار آتی عملکرد دستگاه ارتباط ندارد، و متولی اجرا یا پاسخگوی عدم اجرای احکام مشخص نیست... فاصله وضعیت پرتاب همیان‌های بدون حساب ‌و کتاب و شاخص به دستگاه‌ها و استان‌ها با حداقل استانداردهای بودجه‌ریزی عملیاتی بسیار قابل‌توجه است.


دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید