شناسه خبر : 12201 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

اخراج ده‌ها هزار کارگر از شرکت ساخت و ساز بن‌لادن

صحنه‌های داخلی

گروه سعودی بن لادن، شرکت عظیم ساخت و ساز که پایه‌گذار آن پدر بن لادن، رهبر سابق القاعده بود، حداقل ۵۰ هزار نفر از کارکنان خود را بنا به گزارش‌های منتشر‌شده در داخل عربستان، اخراج کرده است.

گروه سعودی بن لادن، شرکت عظیم ساخت و ساز که پایه‌گذار آن پدر بن لادن، رهبر سابق القاعده بود، حداقل 50 هزار نفر از کارکنان خود را بنا به گزارش‌های منتشر‌شده در داخل عربستان، اخراج کرده است. دلیل این امر، به تعویق افتادن پرداخت‌های دولت عربستان به این شرکت و همچنین کاهش یا قطع کمک‌های دولتی به شرکت‌هاست که به دلیل کاهش قیمت نفت و محدودیت‌های بودجه‌ای‌ است که دولت عربستان با آن روبه‌رو شده است. کاهش قیمت نفت باعث شده عربستان سعودی تقریباً سه‌چهارم درآمد خود را از دست بدهد و در نتیجه علاوه بر هزینه کردن از ذخایر ارزی، ناگزیر به کاهش پرداخت‌ها و هزینه‌ها شده است.
کارگران اخراج‌شده، که اغلب خارجی هستند بنا به قانون عربستان موظف‌اند تا تاریخ معینی کشور را ترک کنند، کاری که آنها از آن امتناع کرده‌اند. کارگران اخراج‌شده ادعا می‌کنند شرکت ماه‌هاست پرداختی به آنها نداشته است. گفته می‌شود کارگران معترض تعدادی اتوبوس را در شهر مکه به آتش کشیده‌اند. صحنه‌ای که رخ دادن آن در مکه و حتی کل عربستان بسیار نادر است. سی‌ان‌ان که گزارش فوق را منتشر کرده است تاکید می‌کند به‌رغم درخواست‌های متعدد از گروه سعودی بن لادن، مقامات این شرکت، که در زمان‌هایی رابطه‌ای بسیار نزدیک با خانواده پادشاهی داشته‌اند، از اظهار‌نظر در این باره خودداری کرده‌اند. این شرکت که پیمانکار مسوول حادثه سقوط جرثقیل در مکه در سال گذشته هم محسوب می‌شود، پیش از این نیز 15 هزار نفر از کارکنانش را اخراج کرده بود.
گروه سعودی بن لادن یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های ساخت و ساز در خاورمیانه و پیمانکار سازنده برج جده است. پروژه‌ای 23 /1 میلیارد‌دلاری که قرار است بلندترین برج جهان شود. مقامات شرکت البته در مصاحبه‌ با بلومبرگ اعلام کرده‌اند کلیه پرداخت‌های لازم به کارگران اخراج‌شده انجام شده است و این تعدیل نیرو، بخشی از روند معمول شرکت در زمان به اتمام رسیدن پروژه‌های بزرگ است. ادعایی که واضح است کارگران معترض با آن موافق نیستند.
اعتراض‌های مردمی در عربستان به دلایل مختلف، اتفاقی نادر است. یکی از این دلایل، هزینه‌های سنگینی است که دولت از محل درآمد نفت صرف پرداخت سوبسید و در واقع هزینه‌های زندگی مردم می‌کند. حالا و با کاهش درآمد نفت که دولت را مجبور به کاهش هزینه‌ها کرده است می‌توان انتظار داشت چنین صحنه‌هایی بیشتر مشاهده شود. قطع سوبسیدهای دولتی، هزینه سوخت و سایر اقلام ضروری را در این کشور به شدت افزایش داده است. حالا که دولت توان کنترل اعتراضات را با پرداخت‌های مالی ندارد، احتمال داده می‌شود نیروهای نظامی عربستان در برقراری امنیت در این کشور فعال‌تر شوند و این همان بخشی است که ناظران و فعالان حقوق بشر نگران آن هستند. عربستان که پیش از این هم در زمینه حقوق بشر کارنامه قابل قبولی نداشته است، حالا می‌تواند به معضلی جهانی در این زمینه بدل شود.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها