شناسه خبر : 12105 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

رکوردشکنی‌های پولی و تجاری در گینس ۲۰۱۵ کدامند؟

ترین‌های اقتصاد و تجارت

بالاترین دستمزد برای مدیر‌عامل: درآمد جان اچ. هامرگرن، مدیرعامل موسسه کارخانه داروسازی مک‌کسون در سال ۲۰۱۲،۱۹ / ۱۳۱ میلیون دلار بوده است. از این مبلغ ۶۶ / ۱ میلیون دلار به عنوان حقوق، ۶۵ / ۴ میلیون دلار پاداش، ۱۲ / ۱۱۲ میلیون دلار سود حاصل از سهام و ۷۶ / ۱۲ میلیون دلار باقی‌مانده، به عنوان سایر درآمدها ذکر شده است!

بالاترین رشد اقتصادی
سیرالئون در سال 2002، به یک دهه جنگ و کشتار داخلی پایان داد و گرچه شهروندان آن هنوز هم به معنای واقعی فقیر و بی‌بضاعت هستند اما در سال‌های اخیر به نسبت، رشد اقتصادی سریعی را تجربه کرده است. طی سال‌های 2011 تا 2012 سیرالئون شاهد 2 /15 درصد رشد در تولید ناخالص ملی بود. با وجود این رکورد پایین‌ترین میزان امید به زندگی (45 سال) هنوز متعلق به این کشور است. در سال 2011 سودان جنوبی نیز پس از مدت‌ها جنگ داخلی از دولت مرکزی سودان جدا شد. این کشور تازه استقلال‌یافته با 8 /55 درصد کاهش در GDP در سال‌های 2012-2011 کمترین رشد اقتصادی را در گینس به خود اختصاص داده است. پس از سودان جنوبی، سودان با منفی 10 درصد رشد، دومین اقتصاد کند دنیا به شمار می‌رود.
بیشترین آزادی در اقتصاد

بر مبنای شاخص آزادی بنیاد هریتیج، هنگ‌کنگ با امتیاز 3 /89 (از 100 امتیاز) از بیشترین آزادی اقتصادی در جهان برخوردار است. در ارزیابی آزادی اقتصادی، متغیرهایی نظیر آزادی در راه‌اندازی کسب و کار و کنترل شغل، میزان مصرف، نرخ سرمایه‌گذاری، و دارایی اندازه‌گیری شده است. علت بهتر شدن رتبه اقتصاد بازار آزاد هنگ‌کنگ در مقایسه با سال‌های گذشته، به اصلاحاتی برمی‌گردد که این جزیره برای مبارزه با فساد مالی و اصلاحات ساختاری اقتصادی و مالی انجام داده است. این جزیره که بر اساس پیمان میان انگلیس و چین، قرار است تا سال 2047 از سطح بالایی از خودمختاری در امور خود برخوردار شود، این رتبه را از یک طرف به آزادی تجارت و سرمایه‌گذاری و از طرف دیگر، به پایین بودن سطح مالیات‌ها مدیون است. هنگ‌کنگ با توجه به موقعیت ویژه راهبردی آن، حاکم بودن اصول اقتصاد آزاد، بازاریابی قوی، فروش و پخش کارآمد کالا و خدمات اکنون نقش مرکز مالی آسیا و مرکز بازرگانی جهان را ایفا می‌کند.

نابرابرترین جامعه

بر مبنای داده‌های بانک جهانی، آفریقای جنوبی اقتصادی است که با ضریب جینی 63 /0، فاصله درآمدی میان ثروتمندان و فقرای جامعه در آن در بدترین وضعیت قرار دارد. در کنار نابرابری‌های اقتصادی حال حاضر، آفریقای جنوبی وارث تاریخی نابرابری‌های مهندسی‌شده در عرصه اقتصاد، سیاست و مسکن است. مردم در این کشور به عینه شاهد میراث جداسازی و تبعیض نژادی رسمی بودند که مانند زخمی بر بدنه جامعه آفریقای جنوبی باقی ‌مانده است. به گزارش بانک جهانی؛ نرخ بیکاری در آفریقای جنوبی همچنان در حد 2 /25 درصد یا 33 درصد است و شمار افراد بیکار این کشور نیز که از به دست آوردن کار دلسرد شده‌اند نیز در رده‌های بالای جهانی است. اسلواکی با کمترین میزان نابرابری در درآمد، نام خود را در کتاب رکوردهای گینس 2015 به ثبت رسانده است.
نوآورترین اقتصاد جهان
در سال 2013، سوئیس با کسب امتیاز 59 /66 در فهرست سالانه شاخص نوآوری که از سوی دانشگاه کورنل و سازمان جهانی مالکیت فکری منتشر می‌شود عنوان نوآورترین اقتصاد جهان در گینس را به نام خود ثبت کرد. این کشور عواملی مثل سرمایه‌گذاری در سرمایه انسانی را با زیرساخت‌های قوی نوآوری، طیفی از تکنولوژی‌های ارتباطات و اطلاعات، تبادل آزاد نیروی کار تحصیل‌کرده و حفظ بازدهی خلاقانه، ترکیب کرده است.
شاخص نوآوری، بر مبنای ارزیابی حوزه‌هایی نظیر نهادها، زیرساخت، پژوهش، و میزان بازار پیشرفتگی بازار و کسب و کار خلاقیت و تکنولوژی تدوین می‌شود.
بیشترین هزینه زندگی
مطالعات واحد هوشمند اکونومیست در سال 2012 نشان می‌دهد ژاپن برای زندگی مهاجران و مدیران، گران‌ترین کشور دنیاست. اگر قیمت کالاهای مختلف با کیفیت بین‌المللی در فروشگاه‌های نیویورک مبنای مقایسه قرار گیرد و این مبنا 100 فرض شود، ژاپن نمره 152 را کسب می‌کند. پس از ژاپن نیز، استرالیا با نمره 137 در رتبه دوم گرانی جهان قرار می‌گیرد. ارزان‌ترین کشور جهان پاکستان است که با نمره 44 رکورددار گینس شده است. هزینه زندگی در شهر کراچی پاکستان پایتخت سابق، مرکز اقتصادی و بزرگ‌ترین شهر این کشور تنها دو هزار روپیه (۶۰ هزار تومان) است.

بدترین بحران اقتصادی مدرن
از جنگ جهانی دوم تا‌کنون، در میان کشورهای جهان، یونان شاهد بدترین رکود اقتصادی ادامه‌دار بوده است. در سال 2013 اقتصاد این کشور 23 تا 25 درصد کوچک‌تر شد. نرخ از دست دادن کار در مدت یک سال از 25 به 27 درصد و نرخ بیکاری جوانان از 50 به 60 درصد افزایش یافت.

ارزشمندترین برند
اپل، با ارزشی معادل 31 /98 میلیارد دلار و با 28 درصد رشد نسبت به سال 2014 عنوان باارزش‌ترین برند را در رکوردهای جهانی گینس به خود اختصاص داده و به این ترتیب به امپراتوری 13‌ساله کوکاکولا در گینس پایان بخشیده است. کوکاکولا در این فهرست پس از گوگل، در مقام سومین برند برتر جهان می‌ایستد. تا پایان سال 2014، 72 میلیون کامپیوتر مک در سراسر جهان مشغول به کار بود و تنها در نخستین هفته رونمایی، 9 میلیون آیفون 5s و 5c به فروش رسید. در سال 2013 اپل استور، تنها پنج سال پس از آغاز به کار، رکورد 50 میلیارد دانلود را به نام خود ثبت کرد.
بیشترین شکاف جنسیتی

بر مبنای شاخص جهانی جنسیت که در سال 2013 از سوی انجمن جهانی اقتصاد منتشر شد، در میان کشورهای جهان، یمن بیشترین میزان شکاف جنسیتی را دارد. در تدوین این شاخص چهار متغیر اندازه‌گیری شده‌اند: مشارکت و فرصت‌های شغلی، فرصت‌های آموزشی، بهداشت و بقا و توانمندسازی سیاسی. یمن در این ارزیابی از 1 (بالاترین امتیاز ممکن) نمره 5128 /0 را کسب کرده است.

کشوری که کمترین شکاف جنسیتی در آن مشاهده می‌شود ایسلند است که امتیاز 8731 /0 را به دست آورده است. امتیاز ایالات متحده و بریتانیا به ترتیب 7392 /0 و 7440 /0 است.


بیشترین بودجه برای ...
دفاع: بنا بر گزارش اکونومیست، عراق در سال 2012، 3 /11 درصد از تولید ناخالص ملی خود را صرف هزینه‌های دفاعی کرده است.

بهداشت: لیبریا با صرف 5 /19 درصد از تولید ناخالص ملی خود در بخش بهداشت صدرنشین فهرست بانک جهانی است.

آموزش: اکونومیست می‌گوید در سال 2012، لسوتو 13 درصد از تولید ناخالص ملی خود را در بخش آموزش هزینه کرده است.
بزرگ‌ترین مرکز خرید
بزرگ‌ترین مرکز خرید جهان، دوبی مال است که در شهر دوبی، پایتخت امارات متحده عربی قرار دارد. این مرکز با زیربنایی حدود 1124 هزار مترمربع، 1200 فروشگاه کفش و لباس و 160 فروشگاه غذا و نوشیدنی را در خود جای داده است. ساخت دوبی‌مال در سال 2004 آغاز شد و درهای آن در نوامبر سال 2008 به روی خریداران گشوده شد. علاوه بر فروشگاه‌ها، آکواریوم، زمین یخی در سایز المپیک و مجموعه‌ای با 22 پرده سینما در این مرکز خرید گنجانده شده است.

بیشترین فروشگاه در زیر زمین
اینچئون در کره جنوبی، رکورد بیشترین فروشگاه در زیر زمین را به نام خود ثبت کرده است. در ایستگاه مترو باپیِئونگ، فضایی به وسعت 31692 مترمربع، 1408 فروشگاه را در خود جای داده است. این ایستگاه یکی از پرترددترین نقاط کلانشهر اینچئون است و فروشگاه‌های آن بهترین فرصت خرید برای جوانانی را فراهم می‌کند که مایل‌اند هنگام تردد در مسیر مترو، کالای مورد نیاز خود از لباس و کفش گرفته تا لوازم ورزشی یا آرایشی را خریداری کنند. یکی دیگر از دلایل شهرت این فضای خرید، حضور بسیاری از برندهای مطرح لوازم آرایش کره‌ای است که در این ایستگاه فروشگاه دایر کرده‌اند.


بیشترین افتتاح حساب بانکی جدید
دولت هند در سال جاری میلادی شاهد نقطه عطفی در تاریخ مالی این کشور بود چرا که کمپین‌های مالی دولت سبب شد رکورد جدیدی برای نظام بانکی این کشور رقم بخورد. از 23 تا 29 آگوست سال 2015، بیش از 18 میلیون حساب بانکی جدید در قالب طرح جان-دان یوجانا، در بانک‌های این کشور افتتاح شد. سال گذشته نخست‌وزیر هند، نارندرا مودی برای نخستین بار در روز استقلال این کشور خبر از اجرای طرحی داد که در قالب آن امکان دسترسی جهانی به تسهیلات مالی در سراسر کشور فراهم خواهد شد. هدف اولیه این طرح آن بود که 75 میلیون خانوار بی‌بضاعت بتوانند تا ژانویه 2015 در بانک‌ها حساب باز کنند؛ این هدف کمی بعد به 100 میلیون حساب افزایش پیدا کرد. با این رکورد بیش از 19 میلیارد روپیه در بانک‌های هند سپرده‌گذاری شد و اکثر خانوارها در این کشور به نظام بانکی پیوستند.

سریع‌ترین معامله
سریع‌ترین معامله مولتی میلیون‌دلاری جهان به نام «دونالد ترامپ» و «ریکاردو بلینو» رقم خورده است که در مدت سه دقیقه به شرکای کاری یکدیگر تبدیل شدند. ترامپ در کتاب «مانند یک میلیاردر رفتار کنید» نوشته است که به دلیل مشغله کاری تنها سه دقیقه به بلینو فرصت داده بود تا خود را معرفی کند. بلینو، کارآفرین جوان برزیلی در این مدت کوتاه توانست خود را به میلیاردر افسانه‌ای آمریکا معرفی کند و به نخستین شریک تجاری سازمان ترامپ در خارج از ایالات متحده تبدیل شود. ریکاردو اینک در بسیاری از کشورهای جهان از جمله روسیه، ژاپن، کره، اسپانیا و برزیل به عنوان نویسنده سرشناس کتاب «شما تنها سه دقیقه فرصت دارید» شناخته می‌شود.

گران‌ترین اسکناس جهان
در جولای سال 2008 گرانبهاترین اسکناس جهان به ارزش 100 میلیون دلار در زیمبابوه به چاپ رسید. جالب آنکه در زمان چاپ این اسکناس با چنین مبلغی تنها می‌شد دو تکه نان یا سه عدد تخم‌مرغ خریداری کرد. در این سال تورم در زیمبابوه به رقم نجومی 100 هزار درصد رسیده بود. از سال 1980 که رابرت موگابه قدرت را در این کشور در دست گرفت، تورم در زیمبابوه دست‌کم دو میلیون درصد افزایش پیدا کرده است.




بزرگ‌ترین ورشکستگی مالی
در سال 2013 بزرگ‌ترین ورشکستگی جهان با بدهی‌ای در حدود 18 تا 20 میلیارد دلار به نام دیترویت رقم خورد. در شهری که نزدیک به 150 هزار ساختمان مخروبه دارد، 40 درصد از لامپ‌های خیابان‌ها شکسته است. در میان این ساختمان‌ها کارخانه ماشین‌سازی پاکارد نیز وجود دارد که اکنون بزرگ‌ترین کارخانه متروکه در دیترویت و البته در گینس است. پاکارد زمانی 75 درصد از ماشین‌های جهان را در دیترویت تولید می‌کرد تا سرانجام در سال 1956 تعطیل شد.


بیشترین گواهینامه کیفیت در 11 ماه
کمپانی آلتران در هندوستان، با دریافت پنج گواهینامه بین‌المللی در مدت 11 ماه توانست رکورد جدیدی را در گینس به نام خود ثبت کند. مدیرعامل آلتران‌ایندیا می‌گوید دستیابی به این رکورد نشانگر آن است که این شرکت با تمرکز بر نیازهای مشتریان خود و برای ارائه خدمات با ‌کیفیت بالا، عزمی جدی دارد و در جهت بهبود و پیشرفت تلاش می‌کند. آلتران‌ایندیا شرکتی است که در چهار حوزه مهندسی مکانیک، سیستم‌های هوشمند، مهندسی صنایع و الکترومکانیک خدمات مشاوره‌ای ارائه می‌دهد و 600 مهندس مشاور در آن مشغول به کار هستند.



بزرگ‌ترین فروشگاه
شینسِگا سنتوم‌سیتی دیپارتمنت، بزرگ‌ترین فروشگاه جهان است که با مساحتی قریب به 300 هزار مترمربع در بوسان کره جنوبی واقع شده است. این فروشگاه به وسیله کمپانی شینسگا و در ژوئن سال 2009 به بهره‌برداری رسید. در طبقات مختلف و متعدد فروشگاه شینسگا همه چیز از کتاب و لوازم آشپزخانه گرفته تا لباس و کفش و اسباب‌بازی به فروش می‌رسد. سالن خدمات ماساژ و زیبایی، فضای سبز روی بام برای استراحت خریداران و زمین بازی گلف از دیگر امکانات این فروشگاه است.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها