شناسه خبر : 12055 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

روحانی برای جلب اعتماد صنعتگران «قسم جلاله» یاد کرد

سوگند رئیس‌جمهور

۱۰ ماه قبل محمدجواد ظریف خطاب به خارجی‌هایی که نگران تداوم سنت‌های دیپلماتیک دوران محمود احمدی‌نژاد بودند، گفت: «آن مرد رفته است.» هفته قبل اما، وقتی حسن روحانی می‌خواست خیال صنعتگران و فعالان اقتصادی را از بابت پایان آن دوران راحت کند، به قسم جلاله متوسل شد: «والله و بالله و تالله که سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۲ گذشت و تکرار نمی‌شود.»

10 ماه قبل محمدجواد ظریف خطاب به خارجی‌هایی که نگران تداوم سنت‌های دیپلماتیک دوران محمود احمدی‌نژاد بودند، گفت: «آن مرد رفته است.» هفته قبل اما، وقتی حسن روحانی می‌خواست خیال صنعتگران و فعالان اقتصادی را از بابت پایان آن دوران راحت کند، به قسم جلاله متوسل شد: «والله و بالله و تالله که سال‌های 1384 تا 1392 گذشت و تکرار نمی‌شود.»
رئیس‌جمهور روحانی می‌دانست که جلب اعتماد سرمایه‌گذاران داخلی، اگر از اعتمادسازی با سیاستمداران خارجی سخت‌تر نباشد، آسان‌تر هم نیست. هشت سال تصمیم‌گیری‌های خلق‌الساعه رئیس‌جمهوری که خود را «کارشناس ارشد» می‌دانست و در هر دوره، نیمی از کابینه‌اش را -غالباً- به دلیل همراهی نکردن با نظراتش تغییر می‌داد، سرمایه‌گذاران را نسبت به هرگونه ثبات و آرامش در فضای اقتصادی بدبین کرده بود. به همین دلیل هم بود که روحانی در مراسم روز صنعت و معدن سوگند یاد کرد که آن دوران گذشته است و «دولت یازدهم خود را خادم مردم می‌داند و هیچ تصمیم فردی اتخاذ نمی‌کند و هیچ تصمیمی را بدون مشورت و شورهای چندین‌باره اعلام نمی‌کند». رئیس‌جمهور در عین حال اذعان کرد که با همه این مشورت‌ها هم ممکن است دولت او اشتباه کند و «اگر تصمیمی را اعلام کرد و اشتباه بود، برای آنهایی که دولت را نقد می‌کنند و این اشتباه را متذکر می‌شوند احترام و تواضع قائل است و دست‌های آنها را می‌بوسد». روحانی تلاش کرد خیال فعالان صنعت کشور را از یک جهت دیگر هم راحت کند: اینکه تحریم‌ها دیگر به وضع سابق برنخواهد گشت. او گفت: «قول می‌دهم که کاسه تحریم شکسته شده است و هیچ بندزنی قادر نیست این کاسه شکسته را به صورت اول بازگرداند.» بعد از اینها، رئیس‌جمهور به سراغ حرف‌هایی رفت که صنعتگران دوست داشتند بشنوند: «الان در شرایطی هستیم که دولت باید به بخش تولید کمک کند و ما این کار را انجام می‌دهیم. البته برای کمک به بخش تولید، تقسیم‌بندی انجام می‌دهیم و نمی‌توانیم همه را یکسان ببینیم، آنهایی که در سخت‌ترین شرایط کشور یعنی در شرایط تحریم و سایر مشکلات توانستند خود را نگه دارند و به تولید ادامه دهند، اگر امروز برای رشد تولید خود نیاز به کمک دارند، برای حمایت شدن در اولویت هستند.» رئیس شورای عالی اقتصاد در پایان حرف‌هایش با صنعتگران، یک بار دیگر، وضع نامناسب اقتصاد ایران در سال‌های 1391 و 1392 را یادآوری و ابراز امیدواری کرد که امسال رشد اقتصادی کشور مثبت شود.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها