شناسه خبر : 11970 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

چرا اتحادیه اروپا از الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی استقبال کرد؟

داستان دنباله‌دار ایران و WTO

مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پی بازگشت هیات اقتصادی و گمرکی اتحادیه اروپا از تهران با صدور بیانیه‌ای از الحاق جمهوری اسلامی ایران به سازمان تجارت جهانی حمایت کرد.

اعظم گلبری

مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پی بازگشت هیات اقتصادی و گمرکی اتحادیه اروپا از تهران با صدور بیانیه‌ای از الحاق جمهوری اسلامی ایران به سازمان تجارت جهانی حمایت کرد. فدریکا موگرینی بعد از بازگشت از ایران اظهارنظر صریحی در خصوص موضع اتحادیه اروپا در پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی داشت و گفت این اتحادیه از ایران حمایت خواهد کرد. تقارن این اظهارنظر با پیوستن افغانستان به سازمان تجارت جهانی باعث شد تا دوباره تنور نقد و بررسی شرایط، الزامات و پیامدهای مثبت و منفی پیوستن ایران به WTO گرم شود. در حالی که اقتصاد افغانستان؛ از حجم و وسعت کمتری نسبت به ایران برخوردار است اما در الحاق به سازمان تجارت جهانی پیشی گرفته و ایران بعد از گذراندن یک پروسه طولانی 20‌ساله، تنها به عنوان یک عضو ناظر در این محفل مهم تجاری جهان حضور دارد.
عضویت در این سازمان از این منظر حائز اهمیت است که با لحاظ قوانین و تعرفه‌های گمرکی یکسان زمینه برای گسترش سطح تجاری فی‌مابین کشورهای عضو فراهم شده و این کشورها به تبعیت از قوانین سازمان به تجارت با یکدیگر خواهند پرداخت. یکی از مهم‌ترین قوانین که بیش از باقی قوانین به چشم می‌خورد،‌ طرح نظام تعرفه‌ای یکسان بین کشورهای عضو است که باعث شده،‌ تهدیدهایی از این منظر برای افزایش حجم واردات کالاها به وجود بیاید و این تهدید در مورد کشور ما نیز صدق می‌کند. با اینکه با کاهش حجم واردات در سه‌ماهه نخست امسال کمی از این‌گونه نگرانی‌ها کاسته شده است اما همچنان برخی از کارشناسان عنوان می‌کنند که اقتصاد ایران توان گشایش درب‌های خود را ندارد؛ چرا که عطش زیادی در بازار مشاهده شده و امکان سیل وارداتی در کشور بیش از صادرات است. در صورت بروز چنین شرایطی صنایع ورشکسته امکان بازتوانی نخواهند یافت و صنایعی هم که امروز در گردنه ورشکستگی گرفتار آمده‌اند؛ به پایین گردنه سقوط خواهند کرد. به عنوان مثال خودروسازی ما از توان رقابتی لازم برخوردار نیست و با بازگشایی مبادی وارداتی از پای در خواهند آمد. با این حال از ابتدای سال تاکنون پالس‌های مثبتی از تغییر تجارت خارجی ایران دیده می‌شود.
تناسب بین صادرات و واردات کشور کاملاً مشخص می‌سازد که امسال روند مثبتی را تجربه کرده و رشد قابل توجهی را به خود دیده است. طبق گزارش گمرک کشور تراز تجاری ایران در چهار‌ماهه اول سال جاری مثبت 4 /3 میلیارد دلار بوده است. خبر خوش‌تر در این باره؛سبقت کم‌نظیر حجم صادرات نسبت به واردات است. گمرک در گزارش خود اعلام کرد صادرکنندگان 16 میلیارد و 308 میلیون دلار کالای ایرانی را ظرف مدت چهار ماه اول سال صادر کرده‌اند. در مقابل این حجم از صادرات حدود 12 میلیارد و 865 میلیون دلار کالا نیز وارد مرزهای ایران شده است. این در حالی است که در چهار‌ماهه اول سال قبل روند معکوسی وجود داشت. بدین معنی که هر چند تراز تجاری سالانه 94 مثبت بود اما در ماه‌های اول سال حجم واردات بر صادرات افزون بوده و تراز تجاری ایرانی در آن مقطع منفی بود. حجم صادرات ایران در پایان تیر سال 1394 به 13 میلیارد و 851 میلیون دلار رسید. این در حالی بود که در همین دوران 13 میلیارد و 465 میلیون دلار صادرات اقلام غیرنفتی به بازارهای خارجی صورت گرفته بود و به همین دلیل تراز تجاری این دوران با افت 386 میلیون دلاری منفی اعلام شد. طبق گزارش دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات گمرک، عمده‌ترین کالاهای صادراتی کشورمان در چهار‌ماهه نخست امسال محصولات پتروشیمی با ۱۳ میلیون و ۴۳۸ هزار تن و ارزش پنج میلیارد و ۶۷۹ میلیون دلار بود و سهم ارزشی سایر کالاها 18 /65 درصد بوده است. متوسط قیمت هر تن کالای صادراتی در این مدت ۳۹۶ دلار و متوسط قیمت هر تن کالای وارداتی 1292 دلار بوده است.





دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها