شناسه خبر : 11955 لینک کوتاه

معیارهای ISSA برای توسعه نظام بیمه‌های اجتماعی چیست؟

ترویج بیمه‌های اجتماعی

محمد علی‌نژاد
اتحادیه بین‌المللی تامین اجتماعی (ISSA)، یک سازمان جهانی پیشرو برای موسسات تامین اجتماعی، وزارتخانه‌های دولتی و آژانس‌های مختلف فعال در این حوزه است. ISSA از طریق راهنمایی حرفه‌ای، دانش تخصصی، خدمات و افزایش توانایی اعضایش به منظور توسعه سیستم‌های تامین اجتماعی پویا موجب ترویج مزیت اداره‌های تامین اجتماعی در سراسر دنیا می‌شود. این سازمان که در سال 1927 تحت حمایت سازمان بین‌المللی کار (ILO) در بروکسل بلژیک تاسیس شد، در حال حاضر بیش از 320 عضو از 150 کشور مختلف دنیا دارد. نخستین رئیس سازمان بین‌المللی کار آلبرت توماس در دومین مجمع وین انتخاب شد و در سال ۱۹۳۶ گسترش معیارهای پذیرش اعضای جدید از سوی اتحادیه بین‌المللی تامین اجتماعی به منظور عضویت سازمان بیمه اجتماعی ارائه‌دهنده بیمه‌های ازکارافتادگی، بازنشستگی و بازماندگان در دستور کار این سازمان قرار گرفت.
در ابتدا این نهاد به عنوان کنفرانس بین‌المللی اتحادیه‌های ملی منافع متقابل اجتماعی و صندوق بیمه بیماری، یا «CIMAS» در فرانسه شناخته می‌شد. در سال ۱۹۳۸ صندوق ملی بیمه اجتماعی پرو به عنوان اولین سازمان غیراروپایی به انجمن بین‌المللی بیمه اجتماعی پیوست و در هشتمین مجمع عمومی که در سال ۱۹۴۷ در شهر ژنو برگزار شد اساسنامه جدید که بر اساس آن سازمان‌های تامین اجتماعی دولتی نیز اجازه عضویت در ISSA را دارند به تصویب رسید و به این ترتیب انجمن بین‌المللی بیمه اجتماعی عنوان خود را به طور رسمی به اتحادیه بین‌المللی تامین اجتماعی تغییر داد.
در طول سه دهه بعدی، ISSA توسعه فعالیت‌های خود در منطقه را به صورت گسترده آغاز و طرح‌های پژوهشی و ایجاد یکسری از کمیسیون‌های فنی، با تمرکز بر روی یک منطقه خاص با تمرکز بر تامین اجتماعی در دستور کار قرار گرفت. در سال ۱۹۵۱ کمیسیون پزشکی اجتماعی در این اتحادیه تشکیل شد که در سال ۱۹۷۱ این کمیسیون به کمیسیون فنی خدمات درمانی و بیمه بیماری تغییر نام داد و در سال ۱۹۵۸ اتحادیه بین‌المللی تامین اجتماعی فعالیت‌های خود را در منطقه آفریقا، آسیا و آمریکای لاتین آغاز کرد. در سال ۱۹۷۹ عنوان مشاور از سوی شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد به ISSA اطلاق شد که این عنوان به منزله مجوز مشارکت فعال این اتحادیه در رویدادها و کنفرانس‌های بین‌المللی سازمان ملل بود.
در دهه‌های بعدی، بین سال‌های 1979 و 2004، ISSA مشخصات بین‌المللی خود را تقویت کرد و حمایت برای نقش حیاتی امنیت اجتماعی در توسعه اجتماعی و اقتصادی، ترویج گفت‌وگوی متعادل و آگاهانه در میان سیاستگذاران را ادامه داد. در حال حاضر وب‌سایت چندزبانه ISSA یک مرجع بین‌المللی برای تجزیه و تحلیل اطلاعات تامین اجتماعی محسوب می‌شود.
در سال ۲۰۰۴ خانم کورازون دولاپاز برناردو از فیلیپین به عنوان اولین رئیس زن ISSA انتخاب شد و در سال ۲۰۰۵ هانس هورست کنلکوسکی از دانمارک به عنوان دبیرکل این اتحادیه انتخاب شد و این دو نفر ISSA نوین را طراحی کردند. از سال 2006، ISSA روند نوسازی را آغاز کرده است و پیاده‌سازی برنامه‌های متنوعی از فعالیت‌های بیمه‌ای با مفهوم تامین اجتماعی پویا را که یک تامین اجتماعی در دسترس، پایدار و فعال، و فراهم‌کننده ابعاد اجتماعی جهانی آن است در دستور کار خویش قرار داده است.
امروزه، ISSA بیش از 340 نهاد تامین اجتماعی از بیش از 150 کشور جهان در اروپا، آفریقا، آمریکا و آسیا و اقیانوس آرام را داراست و به یک سازمان بین‌المللی نهادهای تامین اجتماعی تبدیل شده است و محلی برای مباحث حرفه‌ای تامین اجتماعی، انجمن تبادل ایده‌ها، تجربه و بحث در مورد مسائل کلیدی و یک مرکز منحصربه‌فرد برای تجزیه و تحلیل، دانش و تخصص برتر در اداره تامین اجتماعی به شمار می‌آید. پاسخ به چالش‌هایی نظیر عواقب ناشی از بحران مالی و اقتصادی و تحولات اجتماعی و جمعیت‌شناختی و فشار طرح‌ها و نوآوری در خدمت به رسالت اصلی آن که ترویج و توسعه تامین اجتماعی در سراسر جهان به منظور پیشبرد شرایط اجتماعی و اقتصادی مردم بر اساس عدالت اجتماعی است از جمله برنامه‌های کنونی ISSA است.

ماموریت و نگرش
ISSA دسترسی به اطلاعات، مشاوره تخصصی، استانداردهای کسب و کار، راهنمای عملی و پلت‌فورم‌هایی را برای اعضا فراهم می‌کند تا از این طریق به ایجاد و ترویج سیستم‌های پویای تامین اجتماعی در سراسر دنیا بپردازد. به عنوان یک سازمان بین‌المللی تقویت‌کننده همکاری‌های موسسات تامین اجتماعی در سطح بین‌المللی، ISSA، به اعضای جهانی خود در اجرای این وظیفه خطیر کمک می‌کند.
به منظور اجرایی کردن محدوده وسیعی از پروژه‌ها و فعالیت‌ها، دبیرخانه ISSA همکاری نزدیکی با کمیسیون‌های فنی و کمیسیون ویژه پیشگیری و شبکه منحصربه‌فرد بخش‌های جلوگیری بین‌المللی دارد. ISSA چهار مجمع تامین اجتماعی منطقه‌ای را در هر دوره سه‌ساله سازمان‌دهی کرده و یک دسته از سمینارهای فنی مرتبط با بحث و کنفرانس‌های بین‌المللی را درباره مسائل تامین اجتماعی برگزار می‌کند. ISSA اطلاعات و داده‌های برنامه‌های تامین اجتماعی و همچنین نتایج تحقیق و تجزیه و تحلیل را عمدتاً از طریق وب‌سایت خود منتشر می‌کند. این اتحادیه جمع‌آوری و مبادله اطلاعات مناسب و همچنین بهبود تامین اجتماعی را از طریق انتقال دانش تسهیل می‌بخشد. ISSA همکاری بسیار نزدیکی با سازمان کار جهانی و دیگر بدنه‌های بین‌المللی فعال در زمینه تامین اجتماعی دارد.

ترویج مزیت تامین اجتماعی
دسترسی به تامین اجتماعی از حقوق بشر محسوب می‌شود و تامین اجتماعی برای پیشرفت هر فرد، جامعه و اقتصادی حیاتی است. در سال‌های اخیر پیشرفت چشمگیری در توسعه تامین اجتماعی در بسیاری از مناطق دنیا مشاهده شده است. بخش عمده‌ای از این پیشرفت ناشی از تقویت تعهدات سیاسی برای افزایش پوشش تامین اجتماعی و نقش فعال موسسات تامین اجتماعی بوده است.
با وجود این بخش مهمی از جمعیت جهان هنوز تحت پوشش هیچ‌گونه تامین اجتماعی نیستند. جهانی‌شدن، تغییرات جمعیتی، تغییر در ساختار داخلی و بین‌المللی بازارهای نیروی کار، نوآوری‌های تکنولوژیک، تغییر در ساختار خانواده و افزایش انتظارات متقاضیان، چالش‌های اصلی موجود در برنامه‌های تامین اجتماعی کنونی هستند. این چالش‌ها به وسیله بلاتکلیفی اقتصادی ادامه‌دار تشدید شده‌اند.
اتحادیه بین‌المللی تامین اجتماعی (ISSA) بر پیشرفت فنی و اداری تامین اجتماعی میان اعضای خود متمرکز شده و روی تقویت نقش موسسات تامین اجتماعی در مباحث سیاستگذاری تامین اجتماعی در کشورها مشغول به کار است. در راستای دستیابی به تعهد قانونی این سازمان برای ترویج و توسعه تامین اجتماعی در جهان، ISSA کمک منحصربه‌فردی را در بهبود نتایج تامین اجتماعی بر اساس عدالت اجتماعی ایجاد کرده است.

دیدگاه استراتژیک
در راستای این تعهد قانونی، ISSA نگرشی استراتژیک به موضوع داشته است: «پیشرفت پویای تامین اجتماعی از طریق حمایت از مزیت تامین اجتماعی، به عنوان یکی از ابعاد اجتماعی در دنیای جهانی‌شده خواهد بود.»
تامین اجتماعی پویا به سیستمی گفته می‌شود که در دسترس، پایدار، مناسب، از لحاظ اجتماعی فراگیر و از لحاظ اقتصادی مولد باشد و بر اساس موسسات تامین اجتماعی خلاق، فعال و با عملکرد مناسب شکل گرفته باشد. هم‌راستا با طبیعت ISSA به عنوان اتحادیه بین‌المللی تامین اجتماعی، نگرش ترویج تامین اجتماعی پویا به بهبود تامین اجتماعی در ظرفیت عملکرد این موسسات بستگی دارد. برای کار در این راستا، نتیجه مورد انتظار اتحادیه به این شرح است که ایجاد مزیت اداره تامین اجتماعی به عنوان یک اصل برای یک سیستم تامین اجتماعی دسترس، پایدار، مناسب و جامع از نظر اجتماعی و مولد از نظر اقتصادی خواهد بود.

اولویت‌های برنامه‌های ISSA
به منظور بهبود ظرفیت ISSA و همچنین به منظور فراهم آوردن دانش مرتبط در خصوص ابعاد مختلف تامین اجتماعی پویا، ISSA روی اولویت‌های زیر تمرکز کرده است.

اولویت شماره 1: بازده و اثرگذاری عملیاتی و اداری
شواهد موجود از بررسی اعضا نشان می‌دهد دستیابی به بازدهی و اثرگذاری عملیاتی و اداری به عنوان مهم‌ترین چالش موسسات عضو ISSA محسوب می‌شود. در پاسخ به این نیازها و اولویت‌های ابرازشده، ISSA مرکز مزیت در اداره تامین اجتماعی (center for excellence) را توسعه داده و از آن برای فراهم کردن خدمات و محصولات خلاق استفاده می‌کند.

اولویت شماره 2: گسترش پوشش تامین اجتماعی
از طریق تمرکز روی فعالیت‌های مرتبط با این اولویت، ISSA به مسائل مربوط به پذیرش و انطباق و همچنین گسترش آن به تمامی گروه‌های مردمی می‌پردازد. به‌کارگیری این اولویت در دوره سه‌ساله 2011 تا 2013 به شدت بهبود یافت. این کار مهم از طریق فرصت‌های ارائه‌شده توسط تفاهمنامه مشترک میان ISSA و ILO تقویت شده و در آینده نیز ادامه خواهد داشت.

اولویت شماره 3: تامین اجتماعی پویا: شرط کلیدی برای فراگیری اجتماعی و رشد اقتصادی
مشارکت تامین اجتماعی پویا در ایجاد جوامع فراگیر و رشد اقتصادی انکارناپذیر است. به طور خاص، اقدامات تامین اجتماعی فعال و پیشگیرانه به منظور پیشرفت بهداشت، سرمایه انسانی و توسعه اقتصادی بوده و همچنین اثر مثبتی روی فراگیری اجتماعی دارد. برای رسیدن به هدف فراگیری اجتماعی، تضمین حفظ سرمایه مناسب برای تمامی گروه‌های آسیب‌پذیر ضروری است. به عنوان بخشی از این اولویت، ISSA دانش عمومی را برای شناسایی اقدامات مورد نیاز برای بهینه‌سازی نقش مثبت تامین اجتماعی ترویج می‌دهد. ارتباط این تجزیه و تحلیل با نتایج کار انجام‌شده در حین دوره‌های سه‌ساله 2008 تا 2010 و 2011 تا 2013، و کار بیشتر روی تعمیق فهم نقش حیاتی رویکردهای پیشگیرانه و فعالانه، ISSA را قادر ساخته تا شواهدی جامع را برای اقدامات تامین اجتماعی در حمایت از رشد اقتصادی و جوامع فراگیر ارائه کند.

دستورالعمل‌های ISSA برای اداره تامین اجتماعی (معیارهای ISSA)
نظارت و نحوه اجرای مناسب
مفهوم نظارت (Governance) در شرایط مختلف، برای مردم مختلف معانی متفاوتی دارد. تعریف آن معمولاً به اهدافی که دنبال می‌شود، نهادهای درگیر و محیط سیاسی-اجتماعی‌ای که در آن این اهداف به دست می‌آیند، بستگی دارد.
بسیاری از تعریف‌های نظارت روی فرآیندها، ساختارها و آرایش‌های مربوط به اداره یک نهاد یا واحد سازمانی متمرکز می‌شود. ISSA تعریف خود از نظارت را با تاکید بر اعمال قدرت و اقتدار هم‌راستا کرده است. بانک توسعه آسیایی (ADB) نظارت را به عنوان «شیوه‌ای که در آن قدرت در مدیریت اقتصاد کشور و منابع اجتماعی برای توسعه به کار گرفته می‌شود» شرح می‌دهد و بانک جهانی نیز نظارت و حکمرانی را متشکل از سنت‌ها و نهادهایی می‌داند که به وسیله اقتدار در یک کشور اعمال می‌شود.
در مفهوم اداره تامین اجتماعی، ISSA نظارت را به عنوان شیوه‌ای معرفی می‌کند که مقامات برای استفاده از قدرت خود برای دستیابی با اهداف سازمانی نظیر قدرت طراحی، به‌کارگیری و نوآوری سیاست‌ها، قوانین و فرآیندها و تعامل با سهامداران به کار می‌گیرند. نظارت خوب نشان‌دهنده این است که عملکرد مقامات قابل‌ اطمینان، شفاف، قابل‌پیش‌بینی، پویا و مشارکتی است. در بحث تامین اجتماعی چهار اصل نشان‌دهنده نظارت خوب است: مسوولیت‌پذیری، شفافیت، قابلیت پیش‌بینی و مشارکت. ISSA پویایی را به عنوان اصل پنجم به این چهار اصل اضافه کرده است. هر کدام از این اصول یکدیگر را تقویت می‌کنند. مشاهده یک اصل، اعمال دیگر اصول را تسهیل می‌کند بنابراین یک محیط مجازی برای نظارت خوب ایجاد می‌کند. مسئولیت‌پذیری، توانایی پاسخگویی قانونی مقامات در رأس موسسات است. این موضوع نیازمند هنجارها و استانداردهایی برای ارزیابی میزان موفقیت یک موسسه در دستیابی به اهداف خود و یک سیستم با عملکرد خوب برای محافظت از منافع سهامداران است. شفافیت، موجود بودن و در دسترس بودن اطلاعات حیاتی، دقیق و به‌روز به منظور اطمینان سهامداران از وضعیت واقعی برنامه تامین اجتماعی و نحوه مدیریت آن است.
قابل‌پیش‌بینی بودن به برنامه سازگار، قانون و سیاست‌ها و مقررات حمایتی آن اشاره دارد. برای برنامه‌های تامین اجتماعی حقوق و مزایای اعضا و ذی‌نفعان باید به خوبی معین، محفوظ و سازگار باشد. مشارکت نیز به آموزش فعال و درگیری موثر سهامداران به منظور حفاظت از منافع آنهاست. مشارکت معنادار سهامداران به دسترسی آنها به اطلاعات موسسات و ظرفیت درک و عمل چنین اطلاعاتی بستگی دارد. پویایی به طور ساده به وسیله عنصر تغییر مثبت در نظارت تعریف می‌شود. در حالی که چهار اصل دیگر نظارت ممکن است در وضع موجود به کار گرفته شود، پویایی به تغییر و بهبود در وضع موجود اشاره می‌کند.

کیفیت خدمات
کیفیت خدمات در تامین اجتماعی به جنبه‌های کیفی مزایا و خدماتی که موسسات تامین اجتماعی برای اعضا، ذی‌نفعان و سازمان‌های منسوب فراهم می‌کند؛ گفته می‌شود. این موضوع نشان‌دهنده چگونگی پاسخ‌دهی موسسات تامین اجتماعی به نیازهای خدماتی چندبعدی و دادن منابع مالی، انسانی و تکنولوژیک کافی به اعضایش است. کیفیت خدمات شامل قوانین، مقررات و دیگر ابزارهای قانونی نظیر حقوق بازبینی است که سیستم تامین اجتماعی را قادر می‌سازد عادلانه و سازگار عمل کرده و از لحاظ مالی رفتاری پاسخگو داشته باشد. سیاست اجتماعی سالم و اعمال آن در تحویل مزایای تامین اجتماعی نیز به کیفیت خدمات می‌افزاید. کیفیت خدمات همچنین شامل دسترسی مطمئن، کارا، سازگار و سریع به مزایای تامین اجتماعی، دسترسی به محصولات و خدمات تامین اجتماعی از طریق کانال‌های مناسب و راحت (نظیر اینترنت و تلفن)، تحویل خدمات مناسب به فرد مناسب در زمان مناسب، تحویل خدمات باتواضع، احترام و یکدلی، و همچنین دستیابی به نتایج موثر و مقرون به صرفه خواهد بود.

فناوری ارتباطات و اطلاعات (ICT)
استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در موسسات تامین اجتماعی سه جنبه اصلی دارد: نخست، نظارت و مدیریت فعالیت‌های مربوط به ICT، که سازمان‌دهی کلی، پیاده‌سازی و عملیات سیستم‌های ICT، توضیح استراتژی‌های ICT و فرآیندهای مدیریت، مدیریت سرمایه‌گذاری ICT، مدیریت داده‌ها و زیرساخت‌های اطلاعاتی و مدیریت تداوم کسب و کار به خصوص روی خدمات شهروندی را شامل می‌شود. دوم، پیاده‌سازی عملکردهای تامین اجتماعی و منابع مورد نیاز است که شامل مدیریت مزایا، مدیریت مالی و کنترل سازگاری از یک‌سو و خدمات داخلی نظیر منابع انسانی و مراجعان داخلی از سوی دیگر می‌شود. سوم، کاربرد فناوری‌های کلیدی برای سیستم‌های تامین اجتماعی است، این موضوع اجرای خدمات یکپارچه، ایمن و قابل دسترس بر مبنای ICT را ممکن می‌سازد. به کارگیری این فناوری‌ها نقشی کلیدی را در اجرای کارا و ایجاد سیستم‌های تامین اجتماعی با عملکرد مناسب ایفا می‌کند.

مشارکت و پذیرش
دستورالعمل‌های مربوط در این مبحث به پوشش تمام مولفه‌های کلیدی یک سیستم پذیرش و مشارکت می‌پردازد. برخی از این موارد نظیر آنهایی که اهدا، استراتژی و ارتباطات را پوشش می‌دهند به طور کلی لازم هستند و می‌توانند در زمینه‌های تامین اجتماعی دیگر نیز به کار گرفته شوند اما برخی دیگر تنها مربوط به مجموعه مشارکت و پذیرش (Contribution and Compliance) هستند: فرآیند ثبت‌نام باید بسیار جامع بوده و تمامی مشارکت‌کنندگانی را که قادر به پرداخت حق بیمه خود هستند و همچنین کارفرمایان و موسسات مالی بانکی و غیربانکی را شامل شود. پروسه تعیین مسوولیت فرد بیمه‌شده و کارفرمایان آنها و تعیین حق بیمه آنها نیز باید در این بخش انجام گیرد. فرآیند اعتبارسنجی برای اطمینان از صحت پرداخت حق بیمه، فرآیند جمع‌آوری حق بیمه‌ها، فرآیند ثبت حق بیمه پرداختی توسط بیمه شده در طول دوران زندگی‌اش به وسیله متصدیان پرداخت مزایا به منظور محاسبه میزان حقوق و مزایای تامین اجتماعی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر این پروسه به خوبی انجام نپذیرد و سوابق بیمه‌شدگان به درستی و با دقت ثبت و ضبط نشده باشد، اعتماد به کل سیستم تامین اجتماعی از بین خواهد رفت. یک رویکرد مبتنی بر ریسک به منظور رصد پذیرش و کنترل تقلب در این فرآیند باید اتخاذ شود. این رویکرد باید شامل واحدهایی برای شناسایی تقلب و بازبینی سوابق به منظور اطمینان‌دهی به بیمه‌شدگان و کارفرمایان باشد. فرآیند مدیریت بدهی برای بیمه‌شدگانی که به تعهدات خود عمل نکرده‌اند باید اعمال شود. یک فرآیند اجرایی شامل دادگاه‌های قانونی برای جمع‌آوری حق بیمه در جایی که بیمه‌شدگان و کارفرمایان از پرداخت آن سر باز می‌زنند و دسته‌ای از فرآیندهای عملیاتی که تمامی این عناصر کلیدی را به هم مرتبط ساخته و موجب جریان اطلاعات میان بخش‌های مختلف سازمان‌های درگیر با سیستم تامین اجتماعی می‌شود. باید توجه داشت در توسعه این اجزای مخصوص، باید مسوولیت‌پذیری اداره‌ها و شهروندان در زمینه سیستم تامین اجتماعی کلی کشور در نظر گرفته شود.

سرمایه‌گذاری روی صندوق‌های تامین اجتماعی
تعریف نظارت سرمایه‌گذاری با شرح عناصر کلیدی یک سیستم تصمیم‌گیری و نیاز به سرمایه‌گذاری دارایی‌های یک صندوق آغاز می‌شود. پس از آن، این تعریف به نظارت سرمایه‌گذاری مرتبط با مدیریت صندوق‌های ذخیره موسسات تامین اجتماعی بسط پیدا می‌کند.
به طور کلی نظارت سرمایه‌گذاری و عناصر کلیدی فرآیند نظارت سرمایه‌گذاری به شرح زیر است: در سرمایه‌گذاری نهادی، «نظارت» سیستم تصمیم‌گیری و نگرش مورد استفاده در سرمایه‌گذاری دارایی‌های صندوق را شرح می‌دهد. مسوولیت این وظیفه بر عهده متولیانی چون هیات‌مدیره یا مدیریت است و شامل اقدامات اجرایی زیادی است. نظارت سرمایه‌گذاری به طور خلاصه، به کارگیری مهارت‌ها، منابع و فرآیندهایی به منظور ایجاد ارزش برای موسسات تامین اجتماعی خواهد بود.
میزان تخصص، منابع مالی، زمان و اثرگذاری عملیاتی صندوق که به فرآیند نظارت اختصاص داده می‌شود محدود است. مقدار این عناصر که می‌تواند به این فرآیند اختصاص داده شود به عنوان بودجه نظارتی شناخته می‌شود. اندازه بودجه نظارتی روی عملکرد مورد انتظار نظارت تاثیر می‌گذارد. اندازه مشخص بودجه نظارتی باید با استراتژی و شکل سرمایه‌گذاری مناسب منطبق باشد. با توجه به مهارت‌ها، منابع و فرآیندهای کمتر یا بیشتر، بودجه نظارتی ممکن است در طول زمان با پیامدهای احتمالی عملکرد سرمایه‌گذاری تغییر کند.
در ساده‌ترین حالت، بودجه نظارتی مناسب، یک پیش‌شرط برای استراتژی سرمایه‌گذاری موثر بوده و محدودیت‌های اعمال‌شده به وسیله اندازه صندوق و منابع تعهد‌شده شامل زمان و تخصص را مشخص می‌کند. به طور کلی‌، بودجه نظارتی یک ابزار استراتژیک است که مطابق با بلندپروازی‌های موسسات سرمایه‌گذاری در ارتباط با اهداف سرمایه‌گذاری بلندمدت شکل می‌گیرد.
چالش پیش‌روی مساله نظارت، مقابله با مسائل جدیدی است که تمامی سازمان‌های مدرن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. موسسات تامین اجتماعی در بازارهای مالی جهانی کار می‌کنند جایی که مدیریت خطر و عدم اطمینان برای ایجاد ارزش بلندمدت بسیار حیاتی است. با توجه به بودجه خطر و بودجه نظارتی، نظارت می‌تواند ارزش را ایجاد کرده یا از بین ببرد. نتایج این گزاره دو بخش دارد: نخست، ریسک‌پذیری در برابر اهداف مشخص‌شده یک جزء حیاتی در هر موسسه مالی منظمی است و دوم، اینکه ریسک‌پذیری تا چه حد آگاهانه و مدیریت‌شده خواهد بود بستگی به این دارد که بودجه نظارتی اختصاص داده‌شده به این عملکرد درون موسسه چقدر است. نهادهای ضعیف از نظر نظارتی به ندرت برنامه‌های ریسک‌پذیری را اتخاذ کرده و به اشتباه بودجه نظارتی خود را اقتصادی می‌کنند. موضوعی که منجر به محدود شدن عملکرد مالی خالص آنها می‌شود. این رویکردها در خصوص سرمایه‌گذاری تمامی جنبه‌های مربوط به فرآیند پیشرفت نظارت را پوشش می‌دهد. با وجود این چهار مرحله در فرآیند سرمایه‌گذاری وجود دارد که به شرح زیر است.

استراتژی سرمایه‌گذاری
تخصیص دارایی استراتژیک موجب بیشتر شدن بازدهی سرمایه‌گذاری می‌شود. در واقع این استراتژی سرمایه‌گذاری بخش اصلی فرآیند سرمایه‌گذاری خواهد بود. تخصیص دارایی استراتژیک یک فرآیند بلندمدت است و باید بر مبنای عقاید سرمایه‌گذاری، اهداف، بودجه ریسک، اهداف سوددهی، سیاست‌های تامین مالی، ریسک‌پذیری و قابلیت اعتماد موسسات سرمایه‌گذار باشد. ریسک‌پذیری باید روابط احتمالی میان اسپانسرهای مالی و رخدادهایی را که موجب ایجاد کاهش دارایی‌ها در موسسات تامین اجتماعی می‌شود در نظر بگیرد. علاوه بر این برای ایجاد یک تخصیص دارایی استراتژیک، بازبینی استراتژی سرمایه‌گذاری ممکن است شامل مدل‌سازی مسوولیت دارایی و آزمایش‌های استرس روی مناطق کلیدی به منظور شناسایی مهم‌ترین مناطق در معرض خطر شود.

ایجاد سبد پرتفوی
ایجاد پرتفوی، نخستین قدم در اجرای تخصیص دارایی استراتژیک موسسات سرمایه‌گذاری است. هدف ساخت پرتفوی، تبدیل موثر اهداف تخصیص دارایی استراتژیک به تصمیم‌های سرمایه‌گذاری است. این فرآیند شامل در نظر گرفتن اهداف سرمایه‌گذاری، اعتقادات سرمایه‌گذاری، بودجه نظارتی،‌ بازده هدف و بودجه ریسک متناظر، انتخاب‌های سرمایه‌گذاری موجود و نیاز نقدینگی است. پرتفوی باید با استفاده از چارچوب‌هایی نظیر کلاس دارایی،‌ منطقه جغرافیایی و سرمایه‌گذاری موضوعی متنوع شود.

پیاده‌سازی و اجرا
موسسات سرمایه‌گذاری باید ظرفیت نظارت و تخصص خود را در انتخاب روش مدیریت دارایی‌ها (واحدهای سرمایه‌گذاری داخلی، انتصاب مدیران صندوق‌های خارجی یا همکاری با مشاوران سرمایه‌گذاری خارجی) در نظر بگیرند. اگر مدیران صندوق‌های خارجی انتخاب شدند، موسسات سرمایه‌گذاری باید منابع، تخصص و بودجه نظارتی مورد نیاز برای تحقیقات مناسب، انتخاب و بازرسی مدیران را داشته باشد یا اینکه از یک مشاور سرمایه‌گذاری خارجی به منظور این هدف استفاده کند. پیاده‌سازی باید همچنین یک سرمایه‌گذاری با بیشترین بازده را انتخاب کند. این موضوع شامل ارزیابی ارزش در مقابل هزینه برای هر سرمایه‌گذاری منتخب در زمان ساخت پرتفوی خواهد شد. ارزش، نشان‌دهنده درجه رسیدن به اهداف سرمایه‌گذاری خواهد بود و هزینه معمولاً با خرج مدیران سرمایه‌گذاری مشخص می‌شود.

نظارت و گزارش
اندازه‌گیری و نظارت منظم ریسک‌های موجود، برای قادر ساختن موسسات سرمایه‌گذاری به منظور تصمیمات به موقع و آگاهانه بسیار حیاتی است و در نهایت منجر به مدیریت کاراتر دارایی‌های آنها می‌شود. هیات‌مدیره و مدیریت باید معیارهای اصلی را برای این اندازه‌گیری‌ها مشخص کند. توانایی موسسات سرمایه‌گذاری برای مدیریت پویای استراتژی سرمایه‌گذاری خود، بستگی به داشتن یک روش قدرتمند برای نظارت بر پیشرفت در برابر استراتژی بلندمدت و سطح خطرات موجود در پروتفوی دارد. در حالی که استراتژی سرمایه‌گذاری اصولاً برای بلندمدت طراحی می‌شود، زمان‌هایی وجود دارد که تخصیص‌های پویا یا تاکتیکی باید برای مواجهه با فرصت‌ها یا تهدیدهای موجود در بازار ایجاد شوند.

نظارت سرمایه‌گذاری و تامین اجتماعی
این دستورالعمل‌های سرمایه‌گذاری نشان‌دهنده مشکلات ویژه‌ای است که مدیریت صندوق‌های ذخیره موسسات تامین اجتماعی با آن روبه‌رو هستند. این موارد نشان می‌دهد اهداف سرمایه‌گذاری صندوق‌های تامین اجتماعی با صندوق‌های بازنشستگی به طور معمول با یکدیگر فرق می‌کند. با وجود این بسیاری از اصول نظارت سرمایه‌گذاری خوب نظیر ساختار مناسب، تصمیم‌گیری و بررسی دقیق، در نظر گرفتن ریسک و گزارش‌دهی هم روی صندوق‌های ذخیره تامین اجتماعی و هم روی صندوق‌های بازنشستگی اعمال می‌شود.
با این حال این دستورالعمل‌ها به طور خاص منعکس‌کننده تفاوت میان تامین اجتماعی و دیگر سازمان‌های تامین حقوق بازنشستگی‌ای هستند که تحت تاثیر ساختارها و فرآیندهای نظارت قرار دارند. تفاوت اصلی آنها در میزان بودجه و تامین مالی مزایاست. در حالی که به منظور تامین مالی کامل معمولاً توافقنامه اصل دوم
(Pillar II Arrangements) نیاز است، صندوق‌های ذخیره تامین اجتماعی اغلب اهداف سرمایه‌گذاری متفاوتی دارند. این موضوع نشان‌دهنده این واقعیت است که چنین صندوق‌هایی اغلب به منظور دلایل متفاوتی با مزایای صندوق‌های بازنشستگی ایجاد شده و به عنوان آخرین مامن برای تامین اجتماعی به حساب می‌آیند. بنابراین اغلب سیستم‌های تامین اجتماعی عموماً به صورت جزیی تامین مالی می‌شوند.
این وضعیت پیامدهایی را برای انتخاب سرمایه‌گذاری داشته و ممکن است منجر به محدودیت‌های جریان نقدی بیشتری برای صندوق‌های ذخیره شود. علاوه بر این، اهداف تامین مالی برای صندوق‌های ذخیره ممکن است با توانایی آنها برای برطرف ساختن نیاز نقدینگی متفاوت باشد. دیگری تفاوت صندوق‌های سرمایه‌گذاری قوانین سرمایه‌گذاری در آنهاست. علاوه بر این اهداف و قیود خارجی صندوق‌های تامین اجتماعی بیشتر از بقیه صندوق‌ها بوده و همچنین نیاز به گزارش این صندوق‌ها با صندوق‌های پس‌انداز بازنشستگی متفاوت است.

بازگشت به کار و استقرار مجدد
تمرکز ISSA‌ در مقوله بازگشت به کار و استقرار مجدد عموماً یا روی افرادی است که به علت بیماری از کار دور بودند (هم بلندمدت و هم کوتاه‌مدت) یا افرادی که وابستگی به یک کارفرمای مشخص را حفظ کرده‌اند.
بازگشت به کار (RTW) یک اصل کلیدی برای تعیین فرآیندهای محیط کار طراحی‌شده به منظور تسهیل استقرار مجدد افرادی خواهد بود که نگران کاهش ظرفیت نیروی کار در نتیجه بیماری یا مصدومیت شغلی یا غیرشغلی هستند. با در نظر گرفتن نیاز هر فرد، محیط کار، نیاز شرکت و مسوولیت‌پذیری قانونی، فرآیند بازگشت به کار نشان‌دهنده یک تلاش متمرکز روی حفظ شغل و به عنوان نخستین قدم برای جلوگیری از خروج زودهنگام افراد تعدیل‌شده از زندگی کاری است. بازگشت به کار کارگرانی که به دلیل بیماری کار را ترک کرده‌اند بخشی از زنجیره فرآیندهایی است که به حفظ و ترویج سلامت و توانایی کار نیروی کار می‌انجامد. بازگشت به کار یکی از اجزای مهم در رویکرد پیشگیری سه‌گانه به حساب می‌آید.

ترویج بهداشت محیط کار
شبکه اروپایی ترویج بهداشت محیط کار (ENWHP) ترویج بهداشت محیط کار (WHP) را به عنوان تلاش‌های مشترک کارفرما، کارمند و جامعه به منظور بهبود بهداشت و رفاه مردم در محیط کار می‌داند. این تعریف بر اساس اظهارنامه لوکزامبورگ (1997) شکل گرفته و توسط اعضای ENWHP توسعه یافته است. این تعریف ترویج بهداشت محیط کار را به عنوان «یک استراتژی همکاری مدرن به منظور جلوگیری از بیماری در محیط کار و همچنین پیشرفت پتانسیل‌های ترویج بهداشت و رفاه در محیط کار» می‌داند. بر اساس اظهارنامه لوکزامبورگ این هدف از طریق بهبود سازمان‌دهی کار و محیط کاری، ترویج مشارکت فعال و تشویق توسعه پرسنل و با به‌کارگیری استراتژی‌ها و برنامه‌هایی نظیر کلاس‌های آموزش بهداشت، دسترسی به تجهیزات ورزشی و بدن‌سازی و سیاست‌های شرکت برای ترویج رفتارهای بهداشتی نظیر سیاست ممنوعیت استعمال دخانیات می‌تواند به دست آید. نیاز به چنین رویکرد جامعی از سوی سازمان بهداشت جهانی (WHO) نیز گوشزد شده است. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های مثبت ترویج بهداشت محیط کار این واقعیت است که بسیاری از گروه‌ها می‌توانند در آن مشارکت داشته باشند.

پیشگیری از خطرات شغلی
این رویکرد بر جلوگیری از خطرات شغلی نظیر تصادف، بیماری و دیگر مشکلات سلامتی مرتبط با کار تاکید دارد. ISSA‌ در این راستا مفهومی فراتر از پیشگیری را ایجاد کرده که شامل رویکردهای پیشگیرانه در مبحث تامین اجتماعی، جلوگیری از خطرات شغلی، ترویج سلامت و بهداشت و بازگشت به کار است. خدمات و رویکردهای پیشگیرانه در سراسر دنیا متفاوت هستند و به سطح توسعه اجتماعی‌-اقتصادی یک جامعه، سیاست‌ها و چارچوب قانونی آن کشور بستگی دارند. این پیشگیری معمولاً از سوی دولت و از طریق قوانین سلامت و امنیت شغلی، توسعه مشاوره با شرکای اجتماعی و اجرا توسط مقامات دولتی انجام می‌گیرد. موسسات تامین اجتماعی در بسیاری از کشورها این خدمات را تکمیل کرده و در پیشگیری از خطرات شغلی مشارکت دارند.

ISSA در سالی که گذشت
موسسات تامین اجتماعی از بیش از 150 کشور مختلف در کنار هم در ISSA جمع ‌شده‌اند تا استراتژی‌های خود را به منظور برطرف کردن چالش‌های شایع توسعه دهند. بدین منظور، آخرین سال دوره سه‌ساله برای سازمان‌های عضو بسیار مولد بوده است. این موضوع به دلیل پیشرفت چشمگیر در ایجاد ظرفیت اتحادیه‌ها به منظور حمایت از اعضای خود و همچنین از طریق رویدادهای بین‌المللی و ایجاد یک پلت‌فورم ارزشمند برای تحلیل و اتصال سردمداران تامین اجتماعی در سراسر دنیا شکل گرفته است.
دانش و خدماتی که مرکز مزیت ISSA به اعضای خود ارائه می‌دهد به طرز قابل ‌توجهی با گسترش آکادمی ISSA، آماده‌سازی دستورالعمل در حوزه‌های کلیدی جدید و فازهای نخست شناسایی برنامه‌های معیار، بهبود یافته است. به دنبال آفریقا در سال 2014، سه مجمع از چهار مجمع منطقه‌ای (آسیا-پاسیفیک- آمریکا و اروپا) در این مدت تشکیل شد که در آن نزدیک به 900 نفر از مقامات و مدیران ارشد موسسات تامین اجتماعی حضور داشتند. با وجود این تنوع منطقه‌ای، یک رشته از واقع‌گرایی در تمامی نشست‌ها کاملاً مشهود بود. موسسات بر این باور بودند که این پیشرفت تنها در حالتی در بلندمدت دوام خواهد داشت که با نوآوری بیشتری در مدیریت همراه باشد.
در بررسی جهانی سازمان‌های عضو که در سال 2015 انجام گرفت، برنامه ISSA مورد تایید بیشتری قرار گرفت. 8 عضو از 10 عضو حمایت قدرتمندی از جهت‌گیری جدید استراتژیک این اتحادیه کردند و تایید کردند رضایت زیادی از عملکرد و فعالیت‌های مرتبط با ISSA دارند. برنامه جدید ISSA برای سال‌های 2017 تا 2019 نقش ISSA را به عنوان بدنه معتبر و توانمند تعریف‌کننده استانداردهای حرفه‌ای برای تامین اجتماعی بیش از پیش خواهد کرد.
برای اطمینان از تحولات رو به رشد ISSA، ظرفیت تحقیقات و نوآوری این اتحادیه باید بهبود یابد. همان‌طور که ISSA برای جشن نودمین سالگرد تاسیس خود در سال 2017 آماده می‌شود، حکم تاریخی این اتحادیه به منظور ترویج و توسعه تامین اجتماعی از طریق بهبود اداری و فنی، به منظور پیشرفت شرایط اقتصادی و اجتماعی مردم بر مبنای عدالت اجتماعی همچنان به عنوان مهم‌ترین اصل ISSA باقی خواهند ماند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها