شناسه خبر : 11946 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

از رشد آهسته اقتصاد تا انقلاب دیجیتال

انقلاب در داووس

مجمع جهانی اقتصاد، به رسم هرساله در سردترین روزهای سال جدید میلادی، اجلاس خود در دهکده داووس را برگزار کرد.

مجمع جهانی اقتصاد، به رسم هرساله در سردترین روزهای سال جدید میلادی، اجلاس خود در دهکده داووس را برگزار کرد. نشستی که در سال‌های اخیر به پررونق‌ترین نشست اقتصادی-سیاسی-اجتماعی جهان بدل شده است. نشستی که حتی برخی صاحب ‌نظران، مباحث مطرح‌شده در آن را با نشست‌هایی مانند سازمان ملل مقایسه می‌کنند و معتقدند داووس نزدیک‌تر به واقعیت است و از آنجا که کارشناسان در آن تریبون را در اختیار دارند، تحلیل‌هایشان عمیق‌تر است.
با آغاز سال جاری میلادی نیز، گردانندگان داووس شرایط و ملزومات برگزاری هرچه بهتر این نشست جهانی را آغاز کردند و این دهکده جهانی، داووس، از بیستم تا بیست و سوم ژانویه، میزبان قدرتمندترین چهره‌های سیاسی و اقتصادی جهان بود.
اکنون و با پایان یافتن آنچه در این نشست گذشته است، می‌توان از هوبو (Hubo) روبات 10ساله کره‌ای به عنوان یکی از چهره‌های شاخص داووس نام برد. جایی که پس‌زمینه تمام نشست‌ها به سمت‌وسوی «چهارمین انقلاب صنعتی» کشیده شد و نماد این انقلاب نیز کسی نبود جز هوبو که در سالن‌های مختلف اجلاس با مهمانان دست می‌داد و به آنها خوشامد می‌گفت. در اغلب نشست‌های اجلاس امسال سخن به سمت پررنگ شدن حضور جلوه‌های تازه‌ای از صنعت روباتیک، هوش مصنوعی، چاپگرهای سه‌بعدی و نانوتکنولوژی رفت و انقلابی که آرام‌آرام در حال خزیدن زیر پوست جامعه جهانی است و تحولاتی را در صنعت، اقتصاد، جامعه و چه‌بسا سیاست در دنیا ایجاد خواهد کرد. جایی که حتی داعش و دیگر گروه‌های تروریستی نیز می‌توانند از این انقلاب به سود خود بهره‌برداری کنند.
با این حال مباحث مهم بسیار دیگری نیز در میزگردها و سخنرانی‌های داووس مورد بحث و بررسی قرار گرفت. از وضعیت نا‌بسامان بازارهای سهام در چین و کاهش رشد اقتصادی این موتور رشد جهانی گرفته تا کم‌فروغ شدن اقتصادهای نوظهوری چون برزیل؛ سقوط قیمت نفت و آینده بازار انرژی با توسعه یافتن انرژی‌های پاک و دور شدن از سوخت‌های فسیلی؛ افراط‌گرایی و تهدیدهایی که تروریسم برای مردم جهان در آستین دارد؛ برابری جنسیتی و تلاش فعالان اجتماعی برای گرفتن حقوق برابر برای زنان.
در داووس 2016 از دیدگاه تجارت فردا دو میزگرد با عناوین «چگونه اقتصاد جهان را دوباره راه بیندازیم؟» و «آینده انرژی در جهان» انتخاب و ترجمه شده است. حضور محمد نهاوندیان و محمدجواد ظریف و نشستی با عنوان «گام‌های بعدی ایران و جهان» نیز در تجارت فردا منعکس شده و پس از آن سخنرانی نسبتاً مفصل جان کری وزیر امور خارجه آمریکا آورده شده است که به سه چالش بزرگ پیش روی جهان در سال جاری می‌پردازد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها