شناسه خبر : 11874 لینک کوتاه

شکل‌گیری رقابت برای به دست آوردن کرسی اصناف

رقابت اتاق با اتاق

تجار، بازاریان و اصناف امسال دو انتخابات مهم پیش رو دارند. اولی قرار است در واپسین روز اردیبهشت‌ماه برگزار شود و دومی را در واپسین روزهای اسفندماه برگزار می‌کنند. در انتخابات نخست، تکلیف اتاق اصناف مشخص می‌شود و در انتخابات دومی، ۴۰ بازرگان و تولید‌کننده به پارلمان بخش خصوصی راه می‌یابند.

رضا کیمیایی

تجار، بازاریان و اصناف امسال دو انتخابات مهم پیش رو دارند. اولی قرار است در واپسین روز اردیبهشت‌ماه برگزار شود و دومی را در واپسین روزهای اسفندماه برگزار می‌کنند. در انتخابات نخست، تکلیف اتاق اصناف مشخص می‌شود و در انتخابات دومی،40 بازرگان و تولید‌کننده به پارلمان بخش خصوصی راه می‌یابند.
خبر برگزاری انتخابات را شبکه اطلاع‌رسانی تولید و تجارت ایران به نقل از قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی اعلام کرده که مجتبی خسروتاج در این خبر با اشاره به اصلاحات صورت‌گرفته در قانون نظام صنفی کشور و افزایش مدت زمان تصدی پست‌های مدیریتی در این تشکل‌ها گفته: «سی و یکم اردیبهشت‌ماه در تهران و همه شهرستان‌های کشور به‌طور همزمان نخستین انتخابات اتاق‌های اصناف شهرستان‌های کشور برگزار می‌شود.»
براساس قانون نظام صنفی، برگزیدگان این دوره از انتخابات اتاق‌های اصناف کشور که با رای مستقیم روسای اتحادیه‌های صنفی و با نظارت کمیسیون عالی نظارت بر سازمان‌های صنفی شهرستان‌ها برگزیده می‌شوند، برای مدت چهار سال مسوولیت نظارت بر اصناف کشور را به‌صورت متمرکز برعهده می‌گیرند.
انتخابات ششمین دوره اتاق‌های اصناف کشور در حالی صورت می‌گیرد که پس از اصلاح قانون نظام صنفی و با گذشت 42 سال مجدداً نام اتاق اصناف برای این پارلمان صنفی انتخاب شده است. در این دوره از انتخابات اتاق‌های اصناف در تمامی استان‌ها همه مجامع توزیعی و تولیدی ادغام می‌شوند و تنها اتاق اصناف مرکز استان وجود خواهد داشت. این خبر را هم مجتبی خسروتاج اعلام کرده و گفته: «در انتخابات این دوره برای اولین‌بار در راستای تقویت تشکل‌های صنفی نگاه متمرکزی برای مدیریت اصناف شکل ‌گرفته و بر همین اساس مجامع تولیدی و توزیعی در تهران و سایر شهرستان‌هایی که تاکنون ادغام نشده‌اند در هم ادغام و در همه شهرستان‌های کشور تبدیل به اتاق اصناف می‌شوند.»

بازی بزرگان
هنوز ترکیب ثبت‌نام‌کنندگان مشخص نیست اما احتمالاً بازیگران اصلی این دوره انتخابات اتاق‌های اصناف سراسر کشور را سه گروه دولت، جامعه اسلامی بازار و گروه فعلی حاکم بر شورای اصناف تشکیل می‌دهند. شنیده‌ها حکایت از آن دارد که دولت نظر مساعدی به «علی فاضلی» اولین رئیس شورای اصناف کشور دارد. آقای فاضلی که این روزها رئیس مجمع امور تولیدی تهران است شانس زیادی دارد تا به عنوان یکی از پنج عضو هیات‌رئیسه اتاق اصناف شهر تهران تعیین شود و با توجه به حمایت تیم فعلی دولت ممکن است او دوباره به قدرت بازگشته و سکاندار پارلمان صنفی کشور شود.

مخالفان دیروز و دوستان امروز
دهه 60 دهه سرکوب بازارها بود. این را هیچ دولتمردی رد نمی‌کند اما چرخ روزگار به‌گونه‌ای چرخیده که مخالفان دیروز بازار و آنها که در اوایل انقلاب اعتقادی به بازار و اصناف نداشتند، این بار باید انتخابات ششمین دوره اتاق‌های اصناف کشور را کارگردانی کنند. مجتبی خسروتاج که روزگاری به بازار و بازاریان به دیده شک می‌نگریست، امروز به جرگه استراتژیست‌های بازاریان پیوسته تا آنجا که در گفتار اخیرش خواستار افزایش نقش اصناف در اقتصاد شده است. او گفته: «در این دوره با انتخاب چهره‌های اصیل، با‌تجربه و کارآزموده، اصناف بتوانند وظیفه خود را در سهم‌بری عادلانه عوامل در زنجیره تولید تا مصرف با توجه به نقش آنها در ایجاد ارزش، به‌ویژه با ارتقای سهم سرمایه انسانی از طریق ارتقای آموزش، مهارت، خلاقیت، کارآفرینی و تجربه نسبت به انقلاب و کشور ادا کنند.»

بازاریان
گروه دوم اثر‌آفرین در انتخابات پیش روی اصناف را چهره‌های صاحب نفوذ انجمن اسلامی بازار تشکیل می‌دهند. آنها از عملکرد دوره‌های قبل شورای اصناف کشور رضایت ندارند و معتقدند بسیاری از مطالبات اصناف نظیر مسائل مالیاتی، قوانین کار و بیمه مورد رسیدگی قرار نگرفته است. با این حال آنها نمی‌توانند به‌طور کامل از نماینده دولت یا فردی که مورد حمایت دولت است حمایت کنند و احتمالاً منتظر می‌مانند تا در لحظه آخر تصمیم بگیرند و به ‌پیش‌داوری نپردازند.

گروه سوم
گروه سوم مدعی انتخابات اتاق اصناف را گروه فعلی حاکم بر این اتاق تشکیل می‌دهند. قاسم نوده‌فراهانی سه دوره متوالی رئیس اتاق اصناف ایران بوده است. او کسی است که نایب رئیس اول دو رئیس اول شورای اصناف بوده است. او همچنان ریاست مجمع امور توزیعی را هم برعهده دارد و رقیبی جدی برای علی فاضلی محسوب می‌شود. تلاش او برای اصلاح قانون نظام صنفی در سال 1392 جواب داده است. نوده‌فراهانی نه‌تنها اهل صنف و کاسبی است سیاست هم خوب می‌داند. او مشاور احمدی‌نژاد بوده و نقش پررنگی هم در میتینگ‌های سیاسی او داشته اما فردای انتخابات ریاست‌جمهوری دولت یازدهم برای حسن روحانی پیام تبریک فرستاده و از دولت او حمایت کرده است.
آن طور که به نظر می‌رسد مهم‌ترین انگیزه رقابت برای شرکت در انتخابات اتاق اصناف رقابت با اتاق بازرگانی و رسیدن به جایگاه واقعی اصناف در بخش بازرگانی داخلی و تنظیم بازار است. در این میان ممکن است این سوال پیش بیاید که آیا تیم فعلی شورای اصناف می‌تواند در انتخابات پیش رو شانسی داشته باشد؟
اگر نگاهی به وعده‌های داده شده کنیم شاید تا حد زیادی پاسخ این سوال را بدهیم. نارضایتی اصناف از نحوه محاسبه مالیات، سکوت معنادار برای عدم تاسیس بانک اصناف و لزوم اصلاح دوباره قانون نظام صنفی که نعمت‌زاده و خسرو‌تاج بر آن تاکید کرده‌اند نشان می‌دهد عملکرد گذشته، باب میل مدیران فعلی نیست. البته برخی فعالان صنفی در جلسه اخیر خود با مجتبی خسروتاج انتقاداتی داشتند. عجایبی رئیس اتحادیه فروشندگان و تولیدکنندگان گل و گیاه در این جلسه گفت: «پایانه صادرات و تولید گل در دولت‌های نهم و دهم بدون هیچ حمایتی نیمه‌کاره رها شد اما سازمان مالیاتی 50 میلیون تومان برای مجموعه‌ای که هنوز راه‌اندازی نشده است، مالیات بریده است.» درودیان رئیس اتحادیه پیراهن‌دوزان و پیراهن‌فروشان هم تاکید کرد: «از اصناف و اتحادیه‌ها به‌درستی استفاده نمی‌شود، رانت و رشوه در مباحث اقتصادی باعث فساد در جامعه می‌شود.» شجری رئیس اتحادیه تولیدکنندگان کفش دست‌دوز هم گفت: «روسای اتحادیه‌ها به صورت دست و پا بسته کار می‌کنند و هیچ همکاری با آنها صورت نمی‌گیرد و در سال‌های اخیر اتحادیه‌ها بی‌هویت شده‌اند.»
در حال حاضر 7865 اتحادیه در کشور وجود دارد که روسا یا سرپرستان این اتحادیه‌ها می‌توانند در حوزه فعالیت خود در تعیین پنج نفر هیات‌رئیسه اتاق شهرستان سهم داشته و مشارکت کنند. لذا انتظار می‌رود تا فردای سی‌ویکم اردیبهشت‌ماه برای 360 اتاق اصناف در کشور هیات‌رئیسه تعیین شود. پس از آن بر اساس قانون نظام صنفی به ازای هر 20 هزار واحد صنفی یک نماینده به اتاق اصناف ایران معرفی می‌شود. با تعیین 144 عضو اتاق اصناف ایران که با رای روسای اتحادیه‌ها و بر اساس تعداد و میزان پراکندگی صنوف تعیین می‌شوند در اواسط تابستان سال جاری انتخابات هیات‌رئیسه اتاق اصناف ایران برگزار می‌شود. برخی فعالان صنفی معتقدند پس از سه دوره نوده‌فراهانی باید از ریاست اتاق اصناف ایران کنار برود و چهره‌های جدید روح و جان تازه‌ای به این اتاق بدمند. چرا که مجتبی خسروتاج هم به دنبال آن است تا فاصله بین اتاق‌های اصناف و اتاق‌های بازرگانی را کاهش دهد. او در نشستی با صاحب‌نظران و روسای اصناف که هفته گذشته برگزار شد، گفت: «اصناف باید به جایگاه واقعی خود دست یابند و فاصله فعلی اتاق‌های اصناف و اتاق‌های بازرگانی با کارآمدتر شدن تشکل‌های اصناف کاهش یابد.» قائم مقام وزیر در امور تجارت از فعالان صنفی می‌خواهد تا با حضور در انتخابات مشکلات اصناف حل شود و معتقد است: «مشارکت فعال‌تر مسوولان اتحادیه‌ها در انتخابات اتاق‌های اصناف به افزایش کارایی و پیگیری مطلوب‌تر خواسته‌های اصناف منجر خواهد شد. چنانچه تصمیمات اتخاذی در هر صنفی با تشخیص درست مشکلات و استفاده از تجربیات صاحب‌نظران و متکی بر پایه‌های علمی صورت گیرد، می‌توان به نتایج حاصله امیدوار بود.»
باید منتظر ماند و دید رقابت در پارلمان اصناف روز 31 اردیبهشت‌ماه به کجا خواهد رسید و چه کسانی برای اتاق‌های اصناف شهرستان‌ها انتخاب می‌شوند چرا که این گام یک حرکت جدی برای رسیدن به اتاق اصناف ایران است. آنها که سودای ریاست بر اتاق اصناف ایران را دارند باید از همین حالا برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها