شناسه خبر : 11782 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

فشار ترکیه بر آلمان

آنها تسلیم می‌شوند

اظهارات یک کمیسیونر اروپا مبنی بر اینکه یک روز آلمان و فرانسه به زانو در آمده و با التماس از ترکیه خواهند خواست تا به اتحادیه اروپا بپیوندد باعثناراحتی برلین و خوشحالی آنکارا شد.

جواد طهماسبی
Spiegel Online
اظهارات یک کمیسیونر اروپا مبنی بر اینکه یک روز آلمان و فرانسه به زانو در آمده و با التماس از ترکیه خواهند خواست تا به اتحادیه اروپا بپیوندد باعث ناراحتی برلین و خوشحالی آنکارا شد. در آستانه سفر آنگلا مرکل به ترکیه، آلمان تحت فشار قرار گرفته است تا از مواضع خود کوتاه بیاید. مطبوعات ترکیه با اشتیاق فراوان از این اخبار استقبال کردند. گونتر اوتینگر آلمانی یک میلیونر انرژی اروپا در سخنرانی خود در دفتر بروکسل بارها این جملات را تکرار کرد: «من شرط می‌بندم در دهه آینده روزی فرا می‌رسد که صدراعظم آلمان و همتای فرانسوی او در آنکارا بر روی زانو بنشینند و با التماس از ترک‌ها بخواهند به آنها ملحق شوند.» این اظهارات صفحات اول تمام روزنامه‌های ترکیه را پر کرد. به عقیده ترک‌ها کشورشان سال‌هاست که در آستانه پیوستن به اتحادیه اروپا و در فاصله اندکی از آن قرار گرفته است. بیانات گونتر در این برهه زمانی موجبات تحسین مطبوعات ترک و ناخشنودی اروپاییان را فراهم کرد. عجمان بوگیس وزیر امور اروپای دولت ترکیه می‌گوید او مطمئن نیست روزی برسد که اروپایی‌ها به زانو درآیند و از ترکیه تقاضای عضویت کنند اما مطمئن است که آنها روزی تسلیم خواهند شد. به نظر نمی‌رسد آنگلا مرکل صدراعظم آلمان تحت تاثیر سخنان گونتر که عضو اتحادیه دموکرات‌مسیحی محافظه‌کار است قرار گرفته باشد. روابط آلمان و ترکیه از قبل تیره بود و اظهارات گونتر نمی‌تواند توجیه‌کننده بی‌اشتیاقی آلمان برای گسترش روابط ترکیه و اتحادیه اروپا در سال‌های گذشته باشد. ترک‌ها از این اظهار نظرات برای اعمال فشار بر آلمان استفاده خواهند کرد. پنجشنبه گذشته بوگیس اظهار امیدواری کرد که سیاست اتحادیه اروپا تغییر کند. مذاکرات پیوستن به ترکیه به این اتحادیه بیش از دو سال متوقف شده است. از زمان شروع تلاش‌ها در سال 2005 ترکیه توانست فقط یکی از 34 فصل شروط لازم برای ورود را عملی کند. این شرط بر مباحث علمی و تحقیقاتی تمرکز داشت.

فرانسه و اصرار بر شرط جدید
اخیراً تحرکات دیگری در سایر مناطق مشاهده شده است. فرانسه که تحت رهبری نیکلا سارکوزی به همراه آلمان با پیوستن ترکیه مخالفت کرده بود دو هفته پیش اعلام کرد حاضر است بخشی از شرایط خود را حذف کند. دولت جدید تحت رهبری فرانسوا اولاند و دولت سوسیالیست قصد خیر دارد و آماده است تا فصل جدیدی را در این فرآیند باز کند. بوگیس وزیر امور اروپای ترکیه هفته گذشته به پاریس رفت تا با همتای فرانسوی خود درباره گام‌های جدید مذاکره کند. تلاش‌های آشتی‌جویانه هنگامی قوت گرفت که نخست‌وزیر ترکیه رجب طیب اردوغان در سفر ماه فوریه خود به پراگ هشدار داد صبر او در قبال اتحادیه اروپا به سر آمده است و پس از 50 سال انتظار در دروازه‌های اروپا اکنون زمان آن رسیده تا اتحادیه اروپا تصمیم‌گیری کند. او همچنین تهدید کرد دولتش ممکن است به روش‌های جایگزین روی آورد و به پیمان همکاری‌های شانگهای بپیوندد. این پیمان از کشورهای در حال توسعه آسیا به علاوه روسیه و چین تشکیل شده است. اردوغان گفت قدرت‌های جهانی از غرب به شرق منتقل می‌شوند و ترکیه هم یکی از اقتصادهای در حال رشد است. شاید همین سناریو به اظهارات گونتر منجر شده باشد. آنگلا مرکل در سفر خود به آنکارا در مذاکرات سیاسی به آن خواهد پرداخت. او همچنین از نیروهای آلمانی که در مرز ترکیه با سوریه مستقر شده‌اند، بازدید می‌کند. نمی‌توان گفت ترک‌ها از مرکل انتظار دارند در آستانه انتخابات رویه ملایم‌تری در پیش گیرد اما آنها مایلند فرانسه و آلمان هماهنگی بیشتری با یکدیگر داشته باشند.

سوالات ظریف
از دید آنکارا موضوع چگونگی اعطای ویزای اروپا به شهروندان ترک می‌تواند آزمون مهمی برای موضع برلین در قبال ترکیه باشد. احمد داوود اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه اخیراً گفت نحوه برخورد با ترکیه در زمینه اعطای ویزا به شهروندان این کشور خجالت‌آور است و مردم ترکیه نمی‌توانند آن را درک کنند. سال‌هاست که ترکیه تقاضا دارد اعطای ویزا برای ترک‌هایی که قصد سفر به کشورهای حوزه شینگن دارند آسان‌تر شود. بارها در طول سفرهای مرکل به ترکیه به او گفته شده است که دریافت ویزا حتی برای تجاری که قصد سرمایه‌گذاری در آلمان دارند، دشوار است. اما تلاشی برای تغییر این وضعیت صورت نگرفته است. اکنون آنکارا پیشنهادی را از کمیسیون اروپا دریافت کرده است که از این کشور می‌خواهد توافقی را امضا کند که مطابق آن جلو مهاجران خارجی که از مرز ترکیه وارد یونان می‌شوند گرفته شود. در مقابل مذاکرات پیرامون تسهیل الزامات ویزا برای شهروندان ترکیه از سر گرفته می‌شود. دولت ترکیه امضای این توافقنامه را به تاخیر انداخته و درخواست کرده است تضمینی برای کاهش تدریجی الزامات ویزا ارائه شود. پس از اینکه وزیر کشور آلمان با قاطعیت کاهش این الزامات را در دیدار 10 روز پیش خود از ترکیه رد کرده بود اکنون ترک‌ها بی‌صبرانه منتظر شنیدن نظرات آنگلا مرکل در این باره هستند. موضوع دیگری که ذهن مقامات آنکارا را به خودش مشغول کرده است تابعیت دوگانه بیش از سه میلیون ترک است که در آلمان ساکن شده‌اند. جامعه ترک‌های آلمان در نامه‌ای سرگشاده به اردوغان و مرکل از آنها خواست موانع سر راه تابعیت دوگانه برداشته شوند. این درخواست مورد استقبال نخست‌وزیر ترکیه هم قرار خواهد گرفت.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها