شناسه خبر : 11581 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

تشدید نا‌آرامی‌ها به افت مناسبات اقتصادی ایران و ترکیه منتهی می‌شود؟

رویگردانی از سرزمین عثمانی

مرداد، ماه پرحادثه‌ای برای ایرانیانی که به قصد تجارت و گردشگری، وارد خاک ترکیه شدند، بود. این ماه با تمام حادثه‌هایش به آخر رسید، اما چشم و گوش ایرانی‌ها برای دیدن و شنیدن واکنش رسمی مقامات دولتی ترکیه، نسبت به وقوع این اقدامات تروریستی علیه شهروندان ایرانی در انتظار ماند.

ندا گنجی
مرداد، ماه پرحادثه‌ای برای ایرانیانی که به قصد تجارت و گردشگری، وارد خاک ترکیه شدند، بود. این ماه با تمام حادثه‌هایش به آخر رسید، اما چشم و گوش ایرانی‌ها برای دیدن و شنیدن واکنش رسمی مقامات دولتی ترکیه، نسبت به وقوع این اقدامات تروریستی علیه شهروندان ایرانی در انتظار ماند. از ششم مردادماه که انفجار خط لوله انتقال گاز ایران-ترکیه در 15 کیلومتری مرز دو کشور، گزارش شد، اقدامات تروریستی در روزهای بعد، مسافران زمینی ایرانی را هدف گرفته است.
در هشتم مردادماه، قطار مسافربری که از آنکارا به سمت تهران درحرکت بود با انفجار یک مین در مسیر ریل، مورد حمله قرار گرفت که البته این حادثه تلفاتی در پی نداشت. یک روز پس از وقوع این حادثه، شرکت رجا، قطاری خالی از مسافر را به ترکیه فرستاد تا مسافران قطار حادثه‌دیده روز قبل را به ایران منتقل کند که این قطار نیز در بامداد روز بعد با مسافرانش مورد حمله قرار گرفت.
راننده این قطار به صورت سطحی جراحت برداشت و گردشگران ایرانی این قطار نیز با اتوبوس به شهر وان منتقل شدند. حدود یک هفته بعد، این بار یک دستگاه اتوبوس ایرانی که از پایانه مرزی بازرگان عازم ترکیه بود در منطقه چالدران مورد حمله مهاجمان قرار گرفت. در جریان این عملیات تروریستی، چهار تن از مسافران زخمی شدند و گفته می‌شود کمک‌راننده این اتوبوس در مسیر انتقال به بیمارستان درگذشته است. در همان روز البته تعدادی کامیون نیز مورد حمله قرار گرفتند و در آتش سوختند که حمله به کامیون‌ها در روزهای بعد از آن نیز ادامه پیدا کرد؛ به طوری که جواد عطرچیان، مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانه‌های مرزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای می‌گوید، طی یک ماه اخیر ۹ بار به خودروهای ایرانی در خاک ترکیه حمله شده است که دولت ترکیه باید پاسخگوی این‌گونه حوادث و حفاظت از جان و مال مسافران و خودروها باشد. عطرچیان البته این را هم گفته است که دولت ترکیه باید پاسخگوی وقوع این حوادث باشد و البته غرامت نیز پرداخت کند. در همان بحبوحه حمله به ایرانیان توصیه کرد که خودروهای مسافری و باری از سفر غیرضروری به ترکیه حذر کنند. اما به نظر می‌رسد نه توصیه سازمان راهداری و نه توصیه وزارت امور خارجه مبنی بر مسافرت هوایی به ترکیه مورد اعتنا واقع نشد که پس از به آتش کشیده شدن یک دستگاه کامیون ایرانی و بار آن در 21 مردادماه، سازمان راهداری به انسداد موقت مرز بازرگان ناگزیر شد.
بدون تردید، آن دسته از گردشگران ایرانی که قصد سفر زمینی به ترکیه را دارند، یا سفر خود را به تعویق می‌اندازند یا راه دیگری را برای ورود به این کشور آزمایش می‌کنند. هرچند، فعالان حوزه گردشگری بر کاهش سفرها به ترکیه گواهی می‌دهند؛ به طوری که رضا اباذری، رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان تهران گفته است حوادث ترکیه باعث شده آژانس‌ها تمایلی برای اجرای تورهای زمینی به این کشور نداشته باشند.1
فارغ از اینکه سطح مناسبات اقتصادی و تجاری ایران و ترکیه تا چه حد تحت‌الشعاع این تنش‌ها قرار خواهد گرفت، فعالان اقتصادی و بازرگانانی که ترکیه را به عنوان دروازه ورود به بازارهای اروپا برگزیده‌اند چه راهکارهایی برای حفظ کسب و کار خویش در چنته دارند؟ پرسش دیگری که البته این روزها ذهن فعالان اقتصادی و شرکای تجاری ترکیه را به خود مشغول کرده، این است که ناآرامی‌ها در این کشور تا چه زمانی ادامه خواهد یافت و دولت ترکیه چه زمانی به صرافت برقراری ثبات در این کشور خواهد افتاد؟ تجارت فردا در پرونده پیش رو، سعی کرده است، پاسخی برای این
پرسش‌ها بیابد.

منبع:
1- ایسنا 20 /5 /1394

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها