شناسه خبر : 11531 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بریده روزنامه ها

رکود نفس‌گیر
index:1|width:50|height:20|align:right با اشاره به سخنان وزیر صنعت درباره رفع رکود از اقتصاد ایران نوشت: آقای وزیر و همکارانش در این باره چه کرده‌اند؟ از جهت تزریق نقدینگی، دولت و همکارانش کار زیادی نمی‌توانند انجام دهند؛ از یک‌سو منابع بانکی قابلیت پاسخگویی به نیازها را ندارد و بازار سرمایه که اکنون با ریزش شاخص مواجه است هم نمی‌تواند تاثیر زیادی در این باره داشته باشد. علاوه بر این نظام توزیعی ایران، نظامی کارآمد نیست و ضعف‌های فراوان دارد... از یک‌سو هراس از واریز نقدینگی و تبعات تورمی آن و از سوی دیگر نظام دلالی که جایگزین چرخه توزیع ‌شده، قیمت‌ها را بدون منطق افزایش و خریداران را فراری می‌دهد. این همه مشکلی است که وزیر صنعت، معدن و تجارت هنوز راه‌حلی برای آن نیافته است.

وعده وصول طلب‌های ایران
index:2|width:50|height:20|align:right نوشت: ایران از برخی کشورها طلب دارد که بخش عمده این مطالبات نفتی و بخشی دیگر به وام‌های پرداخت‌شده و تجهیزات ارسال‌شده مربوط می‌شود. بدهی تعدادی از این کشورها به قبل از انقلاب و برخی دیگر به سال‌های نخست پیروزی انقلاب برمی‌گردد. اما طی سال‌های اخیر به دلیل اعمال تحریم‌ها، مطالبات نفتی ایران از خریداران با جهش بی‌سابقه‌ای همراه بوده است. هر چند مسوولان ایرانی تلاش بسیاری برای بازپس‌گیری این مطالبات انجام داده‌اند، ولی همچنان بخش بزرگی از این بدهی‌ها پرداخت‌نشده باقی ‌مانده است. حال با بهبود روابط بین‌المللی ایران و ارتقای جایگاه آن در عرصه جهانی که با روی کار آمدن دولت یازدهم اتفاق افتاده، نشانه‌هایی از باز شدن گره مطالبات نفتی ایران مشاهده می‌شود.

تنها کارخانه سه‌شیفته کشور
index:3|width:50|height:20|align:right در مصاحبه‌ای با حیدر مستخدمین‌حسینی به نقل از او نوشت: دلیل اینکه دولت‌ها از استقلال بانک مرکزی استقبال نمی‌کنند این است که می‌خواهند این بانک در خدمت خواسته‌های کوتاه‌مدت دولت قرار بگیرد. اگر فرد ضعیفی را به ریاست این بانک بگمارند به‌راحتی تلفن را برمی‌دارند و می‌گویند «آقای بانک مرکزی ما پول می‌خواهیم، اسکناس چاپ کن» و آن فرد هم می‌گوید چشم. در سال‌های گذشته یکی از فعال‌ترین بخش‌های تولیدی کشور، کارخانه چاپ اسکناس بانک مرکزی بوده که سه شیفت کار کرده است. همه کارخانه‌های دیگر سه شیفت‌شان شد دو شیفت، دو شیفت‌شان شد یک شیفت و آخر هم تعطیل شدند، اما کارخانه چاپ اسکناس به‌طور مداوم در حال کار کردن بود.

رابطه اقتصاد با افزایش جمعیت
index:4|width:50|height:20|align:right نوشت: مدتی است سیاست جمعیتی کشور به افزایش جمعیت تغییر کرده و رهبر معظم انقلاب هم در سخنان خود بارها به این مساله اشاره کرده‌اند، اما نحوه عمل به این دستور از سوی مسوولان و قانونگذاران آنچنان عجیب است که بی‌سوادترین افراد جامعه هم به آن پی برده‌اند. مسوولان عزیز! شمایی که مستقیم یا غیرمستقیم با رای این ملت بر صندلی‌های خود تکیه داده‌اید این را بدانید که فرزندآوری رابطه تنگاتنگی با اقتصاد دارد. به جای آنکه بر سر مجازات وازکتومی و توبکتومی چانه بزنید به معیشت مردم بیندیشید! به کارگران و کارمندانی که به سادگی اخراج می‌شوند، به آنانی که چند ماه حقوقی نمی‌گیرند، به آنانی که قرارداد کاری دوماهه و چهارماهه دارند و به آنانی که صورت‌شان نه از سر خوشی که از سیلی سرخ است.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها