شناسه خبر : 11516 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

خبر های کوتاه سکه و ارز

شکاف 80 میلیاردی عرضه و تقاضای ارز
خبرگزاری فارس هفته قبل در گفت‌وگو با ایرج ندیمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اعلام کرد میزان عرضه ارز در کشور 70 میلیارد دلار و تقاضا برای آن در حدود 150 میلیارد دلار است به همین دلیل کمبود ارز داریم. به گفته وی، باید بازار ارز را مدیریت کرد، نه اینکه آن را رها کرد چرا که ارز یک ثروت ملی است. به گفته ندیمی زمانی که عرضه و تقاضا با هم همخوانی ندارد آیا یکسان‌سازی نرخ ارز اقدامی درست است؟ به علاوه آیا دولت بعد از تک‌نرخی کردن ارز قصد دارد به هر کالای وارداتی ارز تخصیص دهد؟ در عین حال دولت چگونه می‌خواهد با رانت و فساد ناشی از سهمیه‌بندی ارزی مقابله کند؟

ارز اتاق مبادلاتی گران‌تر شد
بانک مرکزی در سال جدید قیمت ارز اتاق مبادلاتی را در حدود 50 تومان افزایش داده است. به گزارش تجارت فردا، قیمت دلار اتاق مبادلاتی که در 28 اسفند سال گذشته در رقم 2503 تومان سال 92 را به پایان برد در روز سه‌شنبه هفته گذشته به 2550 تومان رسیده است. قیمت پوند نیز در حال حاضر با 5/2 درصد رشد به 4267 تومان رسیده است. سایر انواع ارزهای خارجی نیز در اتاق مبادلات تقریباً از این روند تبعیت کرده‌اند. کارشناسان روند تغییرات نرخ ارزهای اتاق مبادلات را عاملی در افزایش قیمت ارزها در بازار آزاد ارزیابی می‌کنند. با این حال احتمالاً بانک مرکزی همچنان قیمت ارزهای اتاق را افزایش دهد.

حباب سکه پایین است
حباب سکه بهار آزادی در آخرین روز هفته گذشته به شدت افت کرد؛ این در حالی است که قیمت دلار در این زمان به رقم 3200 تومان نیز رسید. بررسی تجارت فردا نشان می‌دهد یک سکه بهار آزادی طرح جدید روز چهارشنبه با حدود شش هزار تومان حباب روبه‌رو بود، در حالی که در همان روز حباب نیم‌سکه بهار آزادی 39 و ربع سکه 64 هزار تومان بود. کارشناسان معتقدند روند تغییرات قیمت سکه متعادل است و پایین بودن حباب سکه تمام در برابر سایر انواع سکه حکایت از آن دارد که افزایش نرخ ارز نتوانسته بر انگیزه‌های خریداران اثر بگذارد. این در حالی است که قیمت سکه‌های کوچک‌تر بیشتر مورد رضایت خریداران بوده است.

سکه یک میلیون تومانی شد
تالار معاملات آتی سکه هفته گذشته قیمت یک میلیون تومانی سکه سررسید اردیبهشت را تجربه کرد، این در حالی است که در بازار نقدی سکه این قیمت تجربه نشد. به گزارش تجارت فردا در حال حاضر اختلاف قیمت‌ها بین سررسیدهای مختلف نیز افزایش یافته و قیمت‌های سکه در سررسیدهای نزدیک این بازار با توجه به اینکه از قیمت نقدی بالاتر است می‌تواند به بهبود این بازار منجر شود. بررسی‌ها حکایت از آن دارند که ظرفیت قیمت‌های آتی سکه برای افزایش بالاتر است و به احتمال زیاد این بازار با حجم بالای معاملاتی که در روزهای اخیر به خود دیده بهبود قابل توجهی را تجربه کند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها