شناسه خبر : 11435 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

مشارکت بانک‌ها در اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه

با توجه به پیگیری‌های به عمل آمده از سیستم بانکی برای تخصیص منابع سپرده‌های قرض‌الحسنه به مصارف آن نسبت تسهیلات به سپرده‌های قرض‌الحسنه(با کسر سپرده قانونی) بانک‌ها در مقطع پایان اسفندماه سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۳ به ترتیب از ۳ / ۹۱،۳ / ۸۶،۵ / ۹۶ و ۹ / ۹۶ درصد به ۴ / ۱۱۰ درصد در پایان بهمن‌ماه سال ۱۳۹۴ رسیده است.

سید‌علی‌اصغر میرمحمد‌صادقی /مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی
با توجه به پیگیری‌های به عمل آمده از سیستم بانکی برای تخصیص منابع سپرده‌های قرض‌الحسنه به مصارف آن نسبت تسهیلات به سپرده‌های قرض‌الحسنه (با کسر سپرده قانونی) بانک‌ها در مقطع پایان اسفندماه سال‌های 1390 تا 1393 به ترتیب از 3 /91، 3 /86، 5 /96 و 9 /96 درصد به 4 /110 درصد در پایان بهمن‌ماه سال 1394 رسیده است. این امر، نشان‌دهنده مشارکت بالای شبکه بانکی کشور در راستای اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه است.
با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری و مقامات کشوری مبنی بر حمایت و تسهیل ازدواج جوانان و به‌رغم عدم درج اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج در قوانین بودجه قبل از سال 1394، بانک مرکزی با همکاری سیستم بانکی جهت متمرکز کردن، رصد و پیگیری و امکان بهره‌مندی آحاد جوانان از تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج، اقدام به راه‌اندازی و طراحی پایگاه اینترنتی ثبت‌نام تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج (از سال 1387 در استان قم به صورت پایلوت و از ابتدای سال 1388 در کل کشور) کرد.
بر اساس گزارش عملکرد سامانه تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج از ابتدای راه‌اندازی سامانه مزبور تا تاریخ 20 /2 /1395 بالغ بر 4946167 نفر جمعاً به مبلغ 205 هزار میلیارد ریال از تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج بهره‌مند شده‌اند.
در سنوات اخیر بانک مرکزی با همکاری سیستم بانکی از محل منابع قرض‌الحسنه شبکه بانکی کشور و حسب تکالیف مندرج در قوانین بودجه سنواتی، به منظور توسعه اشتغال و خودکفایی مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور تسهیلات قرض‌الحسنه اعطا کرده است که حسب اعلام مسوولان کمیته امداد امام خمینی(ره) از سال 1389 تا پایان سال 1394 به طور میانگین 500 هزار خانوار مددجو تسهیلات خوداشتغالی دریافت کردند. بر این اساس طی سال‌های 1390 تا پایان شش‌ماهه اول سال 1394 به ترتیب بالغ بر 35133 میلیارد ریال و 7829 میلیارد ریال جهت اشتغال و خودکفایی مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی کشور اعطا شده است. ضمن اینکه، حسب اعلام مسوولان کمیته امداد امام خمینی(ره) از محل تسهیلات اشتغالزایی اعطا‌شده تعداد 410 هزار خانوار طی چهار سال گذشته خودکفا شده‌اند که 37 درصد افراد خودکفا، خانم بوده که از این تعداد، 60 درصد زنان سرپرست خانوار و 40 درصد دختران مجرد تحت پوشش کمیته امداد هستند. مضافاً اینکه، در سنوات اخیر جهت امر خداپسندانه و انسان‌دوستانه آزادسازی زندانیان نیازمند و معسر در محکومیت‌های مالی مانند دیه و امثال آن و بازگشت زندانیان نیازمند به آغوش خانواده و اجتماع (حسب تکالیف قرض‌الحسنه مندرج در قوانین بودجه سنواتی)، با همکاری سیستم بانکی از سال 1390 تا پایان سال 1394 بالغ بر 2010 میلیارد ریال تسهیلات قرض‌الحسنه جهت امر فوق اعطا شده است. همچنین در راستای اجرای قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی، سیستم بانکی از سال 1390 تا پایان شش‌ماهه اول سال 1394 به منظور حمایت از توسعه و حمایت از مشاغل خانگی و کسب‌وکار خرد جمعاً مبلغ 509 /18 میلیارد ریال تسهیلات قرض‌الحسنه اعطا کرده است. ضمن اینکه به‌رغم نبود قرض‌الحسنه کافی از سال 1390 تا پایان شش‌ماهه سال 1394 جهت تعمیر و مرمت و بهسازی خانه‌های روستایی و احداث حمام در خانه‌های روستایی بالغ بر 1133 میلیارد ریال تسهیلات قرض‌الحسنه اعطا شده است.
همچنین در سنوات اخیر و حسب سفرهای استانی هیات محترم دولت، تکالیف قرض‌الحسنه‌ای جهت اشتغالزایی مددجویان نهادهای حمایتی از جمله مددجویان بنیاد شهید و امور ایثارگران، تسهیلات قرض‌الحسنه رفع نیازهای ضروری افراد نیازمند و... به سیستم بانکی محول شده است که از سال 1390 تا پایان شش‌ماهه سال 1394 جمعاً بالغ بر 273 /23 میلیارد ریال تسهیلات قرض‌الحسنه اعطا شده است. البته، بانک مرکزی با همکاری سیستم بانکی برای رفع سایر نیازهای ضروری آحاد مردم از قبیل کمک‌هزینه درمان بیماری، تحصیل و... نسبت به تعیین سهمیه تسهیلات قرض‌الحسنه اقدام می‌کند که حسب آمار ماخوذه از سیستم بانکی در مقطع یادشده بالغ بر 922171فقره تسهیلات قرض‌الحسنه اعطا شده است.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها