شناسه خبر : 11380 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

به بهانه اعلام آمادگی شرکای جدید صنعت خودرو

مشتاقان در لاین سرعت

بیانیه لوزان یخ همکاری خودرویی ایران با بزرگان غربی و آمریکایی را بالاخره آب کرد.

فریبا رسولی

بیانیه لوزان یخ همکاری خودرویی ایران با بزرگان غربی و آمریکایی را بالاخره آب کرد. پس از نتیجه مثبتی که از مذاکرات هسته‌ای به دست آمد، رفت و آمد هیات‌های تجاری به ایران شدت گرفت. اعزام هیات‌های تجاری به ایران سبب شد اولین مذاکره‌کنندگان برای همکاری در صنعت خودرو مشخص شوند. اگرچه برخی از آنها سابقه حضور در خودروسازی ایران را داشتند اما بار دیگر اشتیاق خود را برای همکاری نشان دادند و پای میز مذاکره با خودروسازان داخلی نشستند.
حضور بزرگان صنعت از کشورهای آلمان، سوئد، آمریکا، ایتالیا، سوئیس و فرانسه در حالی گمانه‌‌زنی‌ها را برای همکاری‌های احتمالی قوت بخشید که فعالان این صنعت هنوز حضور و ابراز تمایل آنها را مبنی بر شراکت قطعی ایران و کشورهای خارجی تضمین نمی‌کنند. اگرچه راهی شدن هیات‌های تجاری به ایران نشان از تمایل به همکاری آنها با ایران دارد اما به نظر می‌رسد تا رسیدن مذاکره‌ها به میز قرارداد و امضای آن راه بسیاری مانده است. این در حالی است که بسیاری از صاحب‌نظران همین ورود هیات‌های تجاری برای مذاکره با خودروسازان را بهترین فرصت همکاری‌های احتمالی آینده می‌دانند.
اخیراً هیات تجاری صنایع خودرو و قطعه اسکاندیناوی نیز به ایران آمد و علاقه خود را برای همکاری در زمینه قطعه‌سازی ایران اعلام کرد و از سویی وزیر صنعت، معدن و تجارت از همکاری ایران و ایتالیا در زمینه طراحی و ساخت موتور خودرو خبر داده است. اما حال که پای میز مذاکره خودروسازان قرار است کمپانی‌های بزرگ از کشورهای مختلف بنشینند روند مذاکرات حساس شده است. با وجود این به نظر می‌رسد تبدیل مذاکره به قرارداد ماموریتی جدید است که اخیراً بر دوش خودروسازان داخلی گذاشته شده است.
با این‌حال خودروسازان بر این عقیده هستند که وجود شرکای فعلی باعث نخواهد شد تا به شرکای دیگر فکر نکنند و اولویت با کشوری است که در روزهای سخت هم دست از همکاری با ایران برندارد.
اما اینکه همکاری ایران و کشورهای خارجی بستری برای انتقال تکنولوژی و ارتقای کیفی خودروهای ایرانی خواهد شد، هنوز مشخص نیست. فرصت‌جویی ایران از این مذاکره‌ها مشروط بر نوع مذاکره‌ها و منافع مورد نظر است که اگر روند مثبتی داشته باشد، تحولی بزرگ را در صنعت خودرو برای ایران به ارمغان خواهد داشت. اگرچه اخیراً از بین کشورهای پیشقراول این مذاکره خودرویی همکاری با فرانسه جدی شده است. چرا که مدیرعامل ایران‌خودرو به تازگی از ادامه مذاکرات ایران با فرانسه برای ادامه همکاری با پژو خبر داده است. اما بیشترین روند همکاری مشترک ایران و کشورهای خارجی طی سال‌های اخیر نشان داده طرف‌های خارجی بیشتر تلاش کردند تا سهمی بزرگ از بازار ایران را در اختیار خود قرار دهند و در این مدت خیال سرمایه‌گذاری در ایران را نداشتند. هرچند اعلام آمادگی رنو و پژو بار دیگر داغ دل خودروسازان را تازه کرد و تجربه تلخ آن سال‌ها که این دو کمپانی ایران را وسط کار یکه و تنها گذاشتند زنده شد، ولی این بار ظاهراً حسابی حواس همه خودرویی‌ها جمع است و از مذاکره با خارجی‌ها هنوز ذوق‌زده نشده‌اند. حال که همکاری ایران و طرف‌های خارجی در گرو رفع‌ تحریم‌هاست، آیا مذاکره‌کنندگان ایرانی این بار برندگان بازی هستند یا بازنده؟ آیا عمر خودروهای بی‌کیفیت در بازار ایران به سر می‌رسد؟

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها