شناسه خبر : 11338 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

وضعیت فروش سلاح‌های خودکار و نیمه‌خودکار در آمریکا

مدافعان اسلحه

دیگر کسی در جهان، حداقل بخشی از جهان که به تلویزیون یا اینترنت دسترسی دارد، نمی‌تواند ادعا کند دونالد ترامپ را نمی‌شناسد.

دیگر کسی در جهان، حداقل بخشی از جهان که به تلویزیون یا اینترنت دسترسی دارد، نمی‌تواند ادعا کند دونالد ترامپ را نمی‌شناسد. کاندیدای جنجالی انتخابات داخل حزبی جمهوریخواهان که حتی توسط خود این حزب هم جدی گرفته نمی‌شد، اما سرانجام توانست به عنوان نماینده حزب در انتخابات ریاست‌جمهوری معرفی شود و جهانی را شگفت‌زده کند. اگر در مورد او و جهت‌گیری‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی‌اش بدانید احتمالاً حدس خواهید زد وی یکی از طرفداران آزادی حمل اسلحه است. این حدس درست است اما در این مورد ترامپ، دوره‌های مختلفی را از سر گذرانده است. او اگرچه همیشه طرفدار آزادی حمل و خرید اسلحه بوده است و هیچ نوع بررسی گذشته افراد را برای خرید آن ضروری نمی‌داند، اما تا پیش از اینکه تصمیم بگیرد برای انتخابات ریاست‌جمهوری کاندیدا شود، حداقل مخالف فروش و آزادی حمل سلاح‌های نیمه‌خودکار و خودکار نظامی بوده و اعتقاد داشت دوره انتظار افراد برای خرید سلاح باید اندکی طولانی باشد (احتمالاً با این هدف که اگر افسردگی /خشم یا هر انگیزه ناگهانی دیگر آنها را ترغیب به خرید اسلحه برای استفاده از آن علیه دیگران کرده است، بتوانند خونسردی خود را بازیابند).
البته خرید و فروش و حمل سلاح‌های نیمه‌خودکار، که همگی ظرفیت بالایی برای فشنگ دارند، پیش از این نیز طی سال‌های 1994 تا 2004 در ایالات متحده ممنوع بوده است. قانونی که از ابتدا دوره اجرایی 10 ساله‌ای داشت و اوباما بعد از انتخاب شدن به عنوان رئیس‌جمهور، نتوانست دوباره آن را برقرار کند. با برداشته شدن این ممنوعیت در سال 2004، از انواع سلاح‌های فوق در تیراندازی مدرسه سندی هوک در سال 2012، و تیراندازی سن‌برناردینوی کالیفرنیا در سال 2015 استفاده شد. اما ترامپ کاندیدا، حالا دیگر مخالف اعمال هر نوع محدودیتی است. حتی اسم‌هایی مانند سلاح‌های سنگین و خشاب‌های با ظرفیت زیاد را هم اشتباه می‌داند، اشتباه‌هایی که ممکن است باعث شود مردم «تعبیر اشتباهی» داشته باشند و متوجه نشوند اینها همان سلاح‌ها و خشاب‌های عادی سلاح‌های نیمه‌خودکار هستند. او اگرچه به سوالات درباره تغییر موضعش جوابی نمی‌دهد، اما شاید پاسخ را بتوان در کتاب وی:2000 یافت. ترامپ در آنجا بعد از آنکه موضع خود درباره حمایت از ممنوعیت سلاح‌های نیمه اتوماتیک و زمان انتظار را شرح می‌دهد، می‌نویسد: «جمهوریخواهان در همان خطی حرکت می‌کنند که انجمن ملی سلاح برای آنها تعیین می‌کند. آنها مخالف هر نوع محدودیتی هر قدر اندک در مورد سلاح هستند.» و حالا ترامپ خود نه‌تنها یک جمهوریخواه است، که عضوی است که حزب امیدوار است بتواند توسط وی سکان رهبری کشور را برای حداقل چهار سال در دست بگیرد. به همین دلیل است که وقتی مارک لیموگن، مالک Black Ops Arms سلاح نیمه‌اتوماتیک AR-15 را به ترامپ هدیه داد، وی با افتخار در مقابل دوربین‌ها با آن عکس یادگاری گرفت، بدون آنکه اهمیت داشته باشد همین سلاح در سه عدد از بزرگ‌ترین کشتارهای اخیر در ایالات متحده استفاده شده است. به هر حال، صنعت میلیارد دلاری اسلحه، ممکن است نتواند یک جمهوریخواه را به ریاست‌جمهوری برساند، اما مطمئناً می‌تواند مانع رسیدن وی به این مقام شود.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها