شناسه خبر : 11307 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

گفت‌و‌گو با ساسان قربانی، دبیر انجمن قطعه‌سازان

آمریکا بهتر از چین است

دبیر انجمن قطعه‌سازان ایران از ورود رسمی خودرو آمریکایی خبر زیادی ندارد. او هم مثل بقیه همکارانش شنیده که جنرال‌موتورز وارد ایران شده. ساسان قربانی معتقد است هر چه بتوانیم از چین دوری کنیم و سیاست وارداتی خود را به سمت کشورهای اروپایی و آمریکایی ببریم مسیر کشور را برای خودروساز شدن هموار کرده‌ایم.


دبیر انجمن قطعه‌سازان ایران از ورود رسمی خودرو آمریکایی خبر زیادی ندارد. او هم مثل بقیه همکارانش شنیده که جنرال‌موتورز وارد ایران شده. ساسان قربانی معتقد است هر چه بتوانیم از چین دوری کنیم و سیاست وارداتی خود را به سمت کشورهای اروپایی و آمریکایی ببریم مسیر کشور را برای خودروساز شدن هموار کرده‌ایم.

چند روز پیش نخستین محموله خودرو به طور رسمی از آمریکا به ایران وارد شد. این خبر در جامعه قطعه‌سازی چه انعکاسی داشته است؟
راستش بنده هم فقط شنیده‌ام که خودرو آمریکایی به طور رسمی وارد ایران شده اما در جریان جزییاتش نیستم. همکاران‌مان هم در انجمن قطعه‌سازی در همین حد اطلاع دارند و فکر می‌کنم از اتفاقی که افتاده بدشان نیاید.

چطور مگر؟
ما معتقدیم حد مردم ما بسیار بالاتر از محصولات چینی و حتی کره‌ای است. در حالی که این روزها از هر رسانه‌ای می‌شنوید قرار است نگاه به شرق داشته باشیم و صنعت خودرومان را به چینی‌ها وصل کنیم خبر ورود خودرو آمریکایی را باید به فال نیک گرفت. بنده معتقدم مردم ما نباید تن به خودروهای چینی و کره‌ای بدهند. زمانی که قرار است واردات خودرو به کشور صورت بگیرد بهتر است مبدأ یکی از کشورهای اروپایی یا آمریکا باشد. اما این واردات باید با برنامه باشد نه اینکه صبح از خواب بیدار شوید و ببینید به یکباره هزاران خودرو آمریکایی راهی ایران شده است. در هر صورت معتقدم هر چقدر با حضور خودروسازان بزرگ دنیا در تعامل باشیم بیشتر به نفع‌مان است تا چینی‌ها.

چقدر ضدچین شده‌اید؟
حق نداریم ضدچین باشیم؟ من البته کاملاً تکنولوژیک بحث می‌کنم و کاری به مسائل سیاسی ندارم. خودرو چینی کیفیت دارد؟ ایمنی دارد؟ زیبایی دارد؟ استحکام دارد؟ چه دارد که برخی از وارد‌کنندگان ما پی واردات این خودرو رفته‌اند. درست است در بخش‌هایی از تولید تحریم شده‌ایم اما در واردات که تحریم نیستیم.

حال چرا باید سراغ واردات از چین برویم؟
چون در بخش پولی و بانکی هم تحریم هستیم و نمی‌توانیم به راحتی نقل و انتقال پول را انجام دهیم.
این درست است اما به راحتی می‌توان مشکل را حل کرد. مساله اینجاست که برخی از بازرگانان ما به واردات از چین عادت کرده‌اند. آیا از نظر شما مردم ما شایسته این خودرو‌ها هستند؟ آیا سطح صنعت خودرو ما استفاده از خودرو چینی است؟ بد نیست بدانید تمایل مردم چین به استفاده از خودروهای چینی کمتر شده و ترجیح می‌دهند سوار خودروهای آمریکایی یا اروپایی شوند.

در بخش تولید مشترک هم حضور چینی‌ها را به ضرر صنعت خودرو کشور می‌دانید؟
تجربه همکاری با شرکت‌های چینی و کره‌ای و اروپایی و آمریکایی نشان می‌دهد گروه اول در انتقال دانش فنی به ایران خست به خرج می‌دهند و به راحتی اجازه نمی‌دهند ایرانی‌ها از تکنولوژی‌شان استفاده کنند. فقط می‌خواهند از فرصت بازار استفاده کنند و اصلاً به فکر خودروساز شدن ما نیستند. اما در گروه دوم چنین بحثی کمتر وجود دارد. خودروسازان آمریکایی و اروپایی با دست و دلبازی بهتری فناوری خود را در اختیار ما قرار می‌دهند و سرویس بهتری را ارائه می‌دهند. نمونه بارزش همین قرارداد ال‌90 است.

اشاره کردید به قرارداد ال‌90، در گفت‌و‌گویی که با وارد‌کننده جنرال‌موتورز داشتیم گفتند قرارداد ال‌90 متوقف شده و رنو از ایران رفته است؟
خیر، چنین موضوعی نیست. قبول دارم که رنو به خاطر برخی مشکلات تولیدش را در ایران کاهش داده و به اندازه گذشته ال 90 را به تولید نمی‌رساند، اما از کشورمان خارج نشده است. اتفاقاً برندهای اروپایی از خدایشان است در ایران سرمایه‌گذاری کنند و در بازار خودرو کشور سهم داشته باشند. مطمئن باشید اگر بحث تحریم‌ها نبود بسیاری از این برندها راهی ایران شده بودند. چون هم منابع اقتصادی قابل توجهی در ایران وجود دارد و هم برای آنها کشورمان بهترین نقطه برای سرمایه‌گذاری است.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها