شناسه خبر : 11251 لینک کوتاه

رده‌بندی بهترین برند‌های دنیا منتشر شد

مسابقه برندها

هر سال یک رده‌بندی از باارزش‌ترین برندهای دنیا منتشر می‌شود که امسال نیز اپل توانست رتبه اول فهرست را برای خود حفظ کند. سال گذشته میلادی و بعد از ۱۳ سال، کوکاکولا بازار رقابت را به اپل واگذار کرد و مقام اول باارزش‌ترین برند دنیا را از دست داد.

هر سال یک رده‌بندی از باارزش‌ترین برندهای دنیا منتشر می‌شود که امسال نیز اپل توانست رتبه اول فهرست را برای خود حفظ کند. سال گذشته میلادی و بعد از 13 سال، کوکاکولا بازار رقابت را به اپل واگذار کرد و مقام اول باارزش‌ترین برند دنیا را از دست داد. در زیر به معرفی رتبه‌های اول تا دهم این لیست در سال 2014 می‌پردازیم.

1- اپل
ارزش
: 9/118 میلیارد دلار
رتبه سال گذشته: یک
افزایش ارزش نسبت به سال گذشته: 21 درصد
اپل امسال توانست رتبه سال گذشته خود را با قدرت بیشتری تکرار کند. این شرکت با معرفی ساعت و سیستم پرداخت جدید خود و همچنین نرم‌افزارهایی جدید برای محصولاتش نه‌تنها توانست رتبه خود را تثبیت کند که رکورددار افزایش ارزش بین دو سال نیز بود.

2- گوگل
ارزش
: 4/107 میلیارد دلار
رتبه سال گذشته: دو
افزایش ارزش نسبت به سال گذشته: 15 درصد
گوگل هر سال بیشتر از سال قبل، از اینکه تنها یک موتور جست‌وجو باشد فاصله می‌گیرد. اقدامات جدید این شرکت در سال جاری که عمده‌ترین آنها شامل پروژه لون (شبکه‌ای از بالن‌های بلندپرواز که دسترسی اینترنتی برای افراد در مناطق دور‌افتاده را فراهم می‌کند)، ماشین‌های خودکنترل‌شونده و سرمایه‌گذاری در یک شرکت زیستی که بر روی کند کردن روند پیری تحقیق می‌کند، توانست ارزش برند این شرکت را افزایش دهد. مهم‌تر از دستاوردهای فعلی این است که بلندپروازی و مدیریت مناسب، ترکیبی است که وجود آن در گوگل، آینده درخشانی را برای این شرکت رقم می‌زند.

3- کوکاکولا
ارزش
: 6/81 میلیارد دلار
رتبه سال گذشته: سه
افزایش ارزش نسبت به سال گذشته: سه درصد
در حال حاضر، تفاوت ارزش برند کوکاکولا با اپل و حتی گوگل، آنقدر زیاد است که شاید برایتان سخت باشد باور کنید تا قبل از سال 2013، به مدت 13 سال متوالی این شرکت رتبه اول این رده‌بندی را در اختیار داشت. کوکاکولا فعلاً نیز روزهای خوشی را تجربه نمی‌کند. این شرکت در بزرگ‌ترین بازار خود، آمریکای شمالی، با کاهش فروش روبه‌رو شده است که بزرگ‌ترین علت آن نگرانی‌های مردم درباره زیان‌های سلامتی ناشی از مصرف محصولات این برند است. آینده این شرکت و میزان فروش آن خصوصاً در آمریکای شمالی و اروپا، به شدت به میزان سالم‌سازی محصولات آن، استفاده کمتر از شکر و مواد مضر دیگر و تولید انواع نوشابه‌های انرژی‌زا بستگی خواهد داشت.

4- آی‌بی‌ام (IBM)
ارزش
: 2/72 میلیارد دلار
رتبه سال گذشته: چهار
افزایش ارزش نسبت به سال گذشته: منفی چهار درصد
آی‌بی‌ام در چند سال اخیر پروژه‌های بلند‌پروازانه‌ای را طراحی کرده است. پروژه‌هایی که بر اساس آمار به نظر نمی‌رسد اثر مثبتی بر وضعیت شرکت داشته باشد. مشکل بیشتر از آنجا ناشی می‌شود که رقیبان این شرکت نیز، درست بر همان حوزه‌ها تمرکز کرده‌اند. آی‌بی‌ام امیدوار است برنامه‌ای که در جولای امسال برای همکاری با اپل ارائه شد بتواند وضعیت شرکت را بهبود دهد. این شرکت همچنین سعی دارد با تشکیل IBM Watson Group که در ابتدای سال جاری میلادی ایجاد شد در زمینه جمع‌آوری اطلاعات در مقیاس بالا و تحلیل آنها، خود را از رقیبان متمایز کند.

5- مایکروسافت
ارزش
: 2/61 میلیارد دلار
رتبه سال گذشته: پنج
افزایش ارزش نسبت به سال گذشته: سه درصد
12 ماه گذشته، سال پوست‌اندازی و تغییر وضعیت مایکروسافت بود. این شرکت که بعد از سال‌ها حضور مدیرعامل جدیدی را تجربه می‌کرد اعلام کرد قصد دارد به بازار تلفن‌های همراه وارد شود و این تصمیم خود را با خرید نوکیا رسمیت بخشید. باید منتظر ماند و دید مایکروسافت در این بازار جدید چگونه عمل خواهد کرد. موفقیت مایکروسافت در زمینه گوشی همراه، خصوصاً اگر همراه با معرفی سیستم عامل جدید و همه‌گیری باشد، می‌تواند رتبه این شرکت و ارزش برند آن را به شدت و در مدتی کوتاه متحول کند.

6- جنرال‌الکتریک
ارزش
: 5/45 میلیارد دلار
رتبه سال گذشته: شش
افزایش ارزش نسبت به سال گذشته: منفی سه درصد
جنرال الکتریک، امسال سعی دارد تمرکز خود را بر تولید ماشین‌های صنعتی سنگین قرار دهد. در راستای همین هدف این شرکت بخش تولیدات خانگی خود را حدود یک ماه پیش به الکترولوکس واگذار کرد. معامله‌ای که ارزشی اندکی کمتر از 34 میلیارد دلار داشت. تنها دو ماه قبل از آن نیز جنرال الکتریک در معامله‌ای 12 میلیارد‌دلاری سهام بخش انرژی شرکت آلستوم فرانسه را خرید. معامله‌ای که دولت فرانسه نیز با آن موافقت کرد و نشان از عزم جدی این شرکت برای ورود کامل به بازار تولیدات صنعتی بزرگ‌مقیاس داشت. احتمالاً این شرکت در سال‌های آینده خواهد توانست کاهش ارزش فعلی برند خود را جبران کند.

7- سامسونگ
ارزش
: 5/45 میلیارد دلار
رتبه سال گذشته: هشت
افزایش ارزش نسبت به سال گذشته: 15 درصد
به نظر می‌رسد مخارج 14 میلیارد‌دلاری سامسونگ برای بازاریابی که در سال 2013 پرداخت شد، اثربخش بوده است و توانسته ارزش و رتبه این شرکت را بهبود بخشد. سال 2013 مخارج بازاریابی سامسونگ که به تنهایی بیش از هزینه بازاریابی اپل و مایکروسافت با هم بود، سر و صدای زیادی را در رسانه‌ها ایجاد کرد. اما حالا می‌توان نتیجه گرفت پرداخت این هزینه اقدامی هوشمندانه بوده است. سامسونگ در حال حاضر از نظر حجم، بیشترین سهم بازار را در بازار تلفن‌های همراه در اختیار دارد و به سرعت و شدت در حال افزایش سهم خود در بازار تبلت‌هاست.

8- تویوتا
ارزش
: 4/45 میلیارد دلار
رتبه سال گذشته: 10
افزایش ارزش نسبت به سال گذشته: 20 درصد
برخلاف تصور احتمالی شما، باارزش‌ترین برند خودروسازی جهان نه بنز و بی‌ام‌و که تویوتاست (جالب است بدانید بی‌ام‌و حتی در 10 برند اول هم نیست). حتی فراخوان بزرگی که این شرکت برای تصحیح مشکل تولیداتش در سراسر جهان انجام داد و جریمه 2/1 میلیارد‌دلاری که دولت ایالات متحده برای آن در نظر گرفت نیز نتوانست از بهبود رتبه و افزایش ارزش این برند جلوگیری کند. نوآوری در محصولات، همکاری با شرکت‌های دیگر مانند بی‌ام‌و برای بررسی و ایجاد امکانات جدید در خودروها و بازاریابی مناسب از عوامل موفقیت این شرکت عنوان‌شده که پیش‌بینی می‌شود ادامه‌دار هم باشد.

9- مک‌دونالد
ارزش
: 3/42 میلیارد دلار
رتبه سال گذشته: هفت
افزایش ارزش نسبت به سال گذشته: یک درصد
فروش جهانی مک‌دونالد نیز، با دلایلی مشابه کوکاکولا، برای این شرکت مشکل‌ساز شده است. مک‌دونالد که سال‌ها با عنوان ارائه‌کننده غذاهای ارزان، مورد اقبال قرار می‌گرفت حالا سعی دارد خود را به عنوان تهیه‌کننده و ارائه‌کننده غذاهای باکیفیت معرفی کند آن هم به این دلیل که به نظر می‌رسد مردم جهان، خصوصاً ایالات متحده و اروپا به شدت و ناگهانی طرفدار غذاهای سلامت شده‌اند. مک‌دونالد همچنین با حمایت مالی از المپیک زمستانی و جام جهانی فوتبال در سال 2014 که همزمان با تغییر ظاهر بسته‌بندی‌های این شرکت بود توانست تا حد زیادی از کاهش میزان فروش خود بکاهد.

10 - مرسدس بنز
ارزش
: 3/34 میلیارد دلار
رتبه سال گذشته: 11
افزایش ارزش نسبت به سال گذشته: هشت درصد
مرسدس بنز با کمال شگفتی و با وجود وضعیت نامناسب اقتصاد جهان که خرید خصوصاً خودروهای لوکس را با رکودی شدید مواجه کرده است، اعلام کرد در سال گذشته میلادی 14 درصد رشد فروش داشته است. علاوه بر معرفی مدل‌های جدید، مرسدس بنز این موفقیت را مدیون سرمایه‌گذاری در بخش تحقیقات و نوآوری است که به صورت خستگی‌ناپذیری در چند سال گذشته ادامه داشته است.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها