شناسه خبر : 11156 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

سمت و سوی بازارهای جهانی پس از افزایش نرخ بهره فدرال رزرو

زمستان بازارها

بازارهای کالایی همچنان زیر وزنه عوامل بنیادی، سطوح پایین قیمتی را تجربه می‌کند. با نگرانی از تداوم مازاد عرضه و کاهش تقاضا، نفت با افت قیمتی بیش از پیش مواجه شد. اعضای اوپک با کارشکنی عربستان در نشست پیشین این سازمان از تعیین سقف تولیدات سر باز زدند.

سلیمان کرمی
بازارهای کالایی همچنان زیر وزنه عوامل بنیادی، سطوح پایین قیمتی را تجربه می‌کند. با نگرانی از تداوم مازاد عرضه و کاهش تقاضا، نفت با افت قیمتی بیش از پیش مواجه شد. اعضای اوپک با کارشکنی عربستان در نشست پیشین این سازمان از تعیین سقف تولیدات سر باز زدند. در ادامه نیز تصویب لغو ممنوعیت صادرات نفت آمریکا نگرانی از افزایش مازاد عرضه در بازار نفت را تشدید کرد. در این میان، انتظار برای کاهش موجودی نفت آمریکا که به بیش از میانگین پنج سال خود رسیده است، موجب کاهش فاصله قیمتی نفت وست تگزاس آمریکا (WTI) و برنت به کمتر از یک دلار شد.
از طرفی اعضای کمیته فدرال‌رزرو آمریکا در نشست پایانی سال 2015 به افزایش نرخ بهره به اتفاق آرا رای دادند (افزایش 25 /0‌درصدی نرخ بهره). اما بازار جهانی انتظار افزایش بهره را از هفته‌های قبل داشت، بنابراین تا حدودی اثر این موضوع پیش‌خور شده بود. با این حال، تصویب نهایی افزایش نرخ بهره و انتظار برای روند صعودی آن در سال 2016 میلادی رشد شاخص دلار را به دنبال داشت. این موضوع فشار بر بازارهای کالایی را افزایش داد. با فشار شاخص دلار آمریکا و همچنین نگرانی‌های موجود، قیمت نفت برنت نیز پس از اوپک، به کمترین مقدار در 11 سال اخیر رسید. طلای جهانی نیز با انعکاس خبر افزایش نرخ بهره با افت مواجه شد. با فشار شاخص دلار و همچنین نگرانی از کاهش تقاضا در پی ضعف اقتصاد جهانی به خصوص چین، به عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده کالا در جهان، شاخص کالایی بلومبرگ نیز به کمتر از 77 واحد نزول یافت؛ در حالی ‌که حداقل مقدار این شاخص در 30 سال گذشته معادل 76 واحد است.
با این حال، هفته گذشته در روزهای ابتدایی معاملات بازار جهانی تضعیف ارزش دلار در برابر دیگر ارزها مانند ین ژاپن و همچنین یورو، بر شاخص دلار فشار وارد کرد. افت شاخص دلار آمریکا رشد اندک بازارهای کالایی را به دنبال داشت. افزایش محدود قیمت اونس در حالی اتفاق افتاد که همچنان چشم‌انداز رشد ادامه‌دار نرخ بهره سایه سنگینی را بر اونس انداخته است. در بازار نفت نیز همچنان حجم بالای تولیدات اوپک و روسیه در کنار چشم‌انداز ورود ایران به بازار نفت در ماه‌های آتی، فشار را بر این بازار نگه داشته است. ارزیابی از کف‌های قیمتی در بازارهای کالایی و انتظار برای حذف برخی از تولیدکنندگان در سطوح قیمتی کنونی تا حدودی رشد قیمت‌ها را رقم زد. افزایش تقاضای مس در کشور چین با انتظار برای کاهش تولیدات، رشد اندک این فلز را در بورس فلزات لندن رقم زد. سنگ‌آهن نیز با کاهش موجودی و تولیدات فولاد چین بازگشت آرامی را از کف داشت.

index:1|width:620|height:390|align:center

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها