شناسه خبر : 11079 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

گفت‌وگو با مدیرعامل ایران‌خودرو درباره سیاست جدید این خودروساز بزرگ

سایت‌های شهرستانی را می‌فروشیم

مدیرعامل ایران‌خودرو معتقد است: وقتی سایتی مثلاً روزی ۸۰ دستگاه تیراژ داشته باشد، بهتر است آن را واگذار کنیم، اما در فروش سایت‌های مجهز و پر‌تیراژ عجله‌ای نداریم. مثلاً سایتی مانند ایران‌خودرو خراسان را به دلیل دارا بودن امکانات کامل از جمله خط رنگ، فقط به خارجی‌ها(شرکای خارجی) واگذار می‌کنیم.

ایران‌خودرو سمنان در حالی چندی پیش از سوی رئیس‌جمهور افتتاح شد که در حال حاضر با وجود مالکیت بخش خصوصی، فعلاً تنها قرار است سمند در آن به تولید برسد. این در شرایطی است که به گفته مدیرعامل ایران‌خودرو، سایت سمنان که پیشتر از سوی این شرکت به بخش خصوصی فروخته شد، در آینده میزبان خودروهای دیگری نیز خواهد بود. آن‌طور که هاشم یکه‌زارع در گفت‌وگو با تجارت فردا عنوان می‌کند، فروش سایت سمنان به بخش خصوصی، بخشی از سیاست کلی ایران‌خودرو در مورد این سایت‌هاست و ادامه خواهد داشت. به گفته او، ایران‌خودرو برنامه و چشم‌انداز دقیقی را برای سایت‌های شهرستانی خود در نظر گرفته و حتی آنها را برای فروش، اولویت‌بندی هم کرده است. یکه‌زارع تاکید می‌کند که در راستای همین سیاست، سایت سمنان نیز در گذشته به یکی از فعالان بخش خصوصی واگذار و در صورت وجود مشتریان مناسب، بقیه سایت‌ها نیز به آنها (به خصوص شرکای خارجی) واگذار خواهند شد.

با وجود آنکه در خبرها آمده بود ایران‌خودرو سایت سمنان خود را به بخش خصوصی واگذار کرده، اما اطلاعات دقیقی در این مورد منتشر نشده بود. می‌خواهم بدانم این سایت را چرا و به کدام مشتری فروخته‌اید؟
طبق سیاستی که از مدت‌ها پیش در نظر گرفته‌ایم، قصد داریم سایت‌های شهرستانی خود را که در گذشته احداث شده‌اند، به بخش خصوصی یا هر خریداری که شرایط لازم را احراز کند بفروشیم. در واقع ما برنامه و چشم‌انداز دقیقی را برای سایت‌های شهرستانی خود در نظر گرفته و حتی آنها را برای فروش، اولویت‌بندی هم کرده‌ایم. در راستای همین سیاست، سایت سمنان را هم در گذشته به یکی از فعالان بخش خصوصی یعنی خانواده گرامی (مالک برندهایی همچون گلستان و همچنین واردکننده خودروهای کره‌ای به ایران) فروختیم. در کل برنامه ایران‌خودرو این است که سایت‌های شهرستانی خود را در صورت وجود مشتری بفروشد و اگر نیاز بود، پس از واگذاری و در صورت موافقت خریدار، ظرفیت جدیدی در آنها ایجاد کند. از طرفی، پولی که از بابت فروش سایت‌های شهرستانی به دست می‌آید، صرف امور جاری نخواهد شد؛ بلکه در مسیر توسعه شرکت هزینه می‌شود.

این سیاست را در مورد سایر سایت‌های شهرستانی خود نیز اعمال خواهید کرد؟
بله، منتها به شرطی که مشتری مناسبی برای خرید سایت‌های مربوطه وجود داشته باشد، در غیر این صورت الزامی برای فروششان نداریم. به نظر من وقتی سایتی مثلاً روزی 80 دستگاه تیراژ داشته باشد، بهتر است آن را واگذار کنیم، اما در فروش سایت‌های مجهز و پر‌تیراژ عجله‌ای نداریم. مثلاً سایتی مانند ایران‌خودرو خراسان را به دلیل دارا بودن امکانات کامل از جمله خط رنگ، فقط به خارجی‌ها (شرکای خارجی) واگذار می‌کنیم.

برخی معتقدند اقدام ایران‌خودرو مبنی بر تولید سمند در سایت سمنان، آن هم پس از فروش به بخش خصوصی و با حضور رئیس‌جمهور، رنگ و بوی سیاسی داشته است.
به هیچ وجه این‌طور نیست؛ هدف ما فقط این بود که سایت سمنان را به اصطلاح راه بیندازیم و تیراژی هم که برای آن در نظر گرفته‌ایم، بسیار کم است. این سایت در حال حاضر متعلق به بخش خصوصی است و تا جایی که اطلاع دارم، آنها به دنبال تولید محصولاتی جدید در آن هستند. البته دقیق نمی‌دانم که چه خودروهای دیگری در سایت سمنان از طریق بخش خصوصی تولید خواهد شد، با این حال این سایت قرار نیست فقط سمند تولید کند. طبق طراحی صورت‌گرفته، سایت سمنان ظرفیت تولید روزانه 400 دستگاه خودرو را دارد، بنابراین اگر تعداد روزهای کاری را مثلاً 300 روز در سال لحاظ کنیم، این سایت می‌تواند سالانه 120 هزار دستگاه خودرو به تولید برساند. این در حالی است که ما قرار است تنها شش هزار دستگاه سمند در سایت سمنان تولید کنیم، یعنی معادل یک‌بیستم ظرفیت اسمی آن؛ بنابراین ظرفیت باقی‌مانده از طریق خود بخش خصوصی خریدار سایت، پر خواهد شد.
وقتی سایتی مثلاً روزی ۸۰ دستگاه تیراژ داشته باشد، بهتر است آن را واگذار کنیم، اما در فروش سایت‌های مجهز و پر‌تیراژ عجله‌ای نداریم. مثلاً سایتی مانند ایران‌خودرو خراسان را به دلیل دارا بودن امکانات کامل از جمله خط رنگ، فقط به خارجی‌ها(شرکای خارجی) واگذار می‌کنیم.

چرا در میان محصولات خود، سمند را به سمنان بردید؟
شش هزار دستگاه سمندی که قرار است به سمنان ببریم، به اصطلاح اضافه بر سازمان به حساب می‌آید؛ در واقع ما ظرفیت جدیدی را برای سمند باز کردیم و آن را به سایت سمنان انتقال دادیم. این را هم در نظر بگیرید که در میان محصولات ایران‌خودرو، فعلاً فقط سمند امکان افزایش ظرفیت را داشت و در نهایت سهم سمنانی‌ها شد.

سایت سمنان هنوز از سالن بدنه و رنگ برخوردار نیست، بنابراین شما مجبورید بدنه رنگ‌آمیزی‌شده را از تهران به این سایت منتقل کنید. این موضوع برای ایران‌خودرو هزینه‌بر نیست؟
ما همان سیاستی را که در مورد بیشتر سایت‌های شهرستانی خود دنبال می‌کنیم، برای سایت سمنان نیز لحاظ کردیم. از همین رو فعلاً بدنه رنگ‌آمیزی‌شده سمند را در اختیار این سایت قرار می‌دهیم و بقیه عملیات تولید در آنجا صورت خواهد گرفت. البته نکته بسیار مهم در مورد سایت سمنان این است که رئیس‌جمهور کلنگ فاز بعدی آن یعنی احداث و راه‌اندازی خطوط بدنه و رنگ را نیز به زمین زد، بنابراین سایت موردنظر در آینده مجهزتر خواهد شد. طبعاً وقتی خطوط بدنه و رنگ سایت سمنان به بهره‌برداری برسد، دیگر نیازی به حمل بدنه رنگ‌آمیزی‌شده به آن نخواهد بود.

در خبرها آمده که ایران‌خودرو سایتی تولیدی در کرمانشاه نیز دارد؛ برنامه شما برای این سایت چیست؟ آیا آن را هم واگذار خواهید کرد؟
بله، ما یک سایت تولیدی نیز در کرمانشاه احداث کرده‌ایم که در آینده افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت. برنامه ابتدایی ما این است که در صورت پیدا شدن مشتری مناسب، آن را واگذار کنیم در غیر‌این صورت، یکی از محصولات فعلی خود را در کرمانشاه تولید خواهیم کرد.

کدام محصول در اولویت است؟
احتمالاً پژو‌پارس را در این سایت تولید خواهیم کرد.

در جریان هستید که سایپا قرار است نصف سایت کاشان خود را به سیتروئن فرانسه واگذار کند. شما قصد واگذاری سایت کرمانشاه را به شرکای خارجی خود ندارید؟
این موضوعی است که در آینده مشخص خواهد شد. ما برای ایران‌خودرو خراسان هم‌ چنین برنامه‌ای را در نظر گرفته‌ایم، به نحوی که اگر مشتری خارجی مناسبی (ترجیحاً از شرکای ایران‌خودرو) برای آن پیدا شود، واگذارش خواهیم کرد. این سایت بسیار مجهز بوده و از امکانات یک خودروسازی کامل در ایران برخوردار است و هم‌اکنون جزو فعال‌ترین سایت‌های شهرستانی خودروسازی کشور به شمار می‌رود.
اما در مورد سایت کرمانشاه که مورد اصلی پرسشتان بود، معتقدم این سایت می‌تواند یکی از گزینه‌های ایران‌خودرو برای شرکای خارجی‌اش باشد. هرچند اگر این اتفاق رخ ندهد و سایت کرمانشاه را نفروشیم، آن را به واسطه تولیدات خود راه‌اندازی خواهیم کرد.

ممکن است گزینه خارجی برای واگذاری سایت کرمانشاه، پژو باشد؟
محصولات پژو تا دو سه سال اول قطعاً در ایران‌خودرو مرکزی به تولید خواهند رسید و پس از آن در مورد انتقالشان به سایت‌های شهرستانی تصمیم می‌گیریم. با این حال فیات ایتالیا که یکی از شرکت‌های خارجی مدنظر ایران‌خودرو برای همکاری مشترک است، می‌تواند گزینه حضور در سایت کرمانشاه باشد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها