شناسه خبر : 11035 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

تصمیم آرامکو به ادامه تولید نفت

دوباره افزایش

به نظر می‌رسد عربستان سعودی مرتباً در حال تجدید نظر در مورد میزان تقاضای جهان به نفت است.

به نظر می‌رسد عربستان سعودی مرتباً در حال تجدید نظر در مورد میزان تقاضای جهان به نفت است. در تازه‌ترین جهت‌گیری، آرامکوی سعودی، شرکت نفتی این کشور که به دولت تعلق دارد، اعلام کرد به افزایش تولید ادامه می‌دهد و انتظار دارد قیمت‌ها حداکثر در سه‌ماهه اول سال 2017 افزایش یابد. قیمت نفت که در ابتدای سال 2016، به پایین‌ترین حد در یک دهه گذشته رسید، به نظر می‌رسد حالا در حدود قیمتی 45 دلار تثبیت شده است و حتی عقب‌نشینی عربستان از برنامه توقف افزایش تولید هم نتوانست تغییر چندانی در این قیمت بدهد. علاوه بر این آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد انتظار دارد در نیمه دوم سال جاری میلادی؛ تقاضای نفت افزایش یافته و اندکی از عرضه کنونی این محصول پیشی بگیرد. عرضه نفت در حال حاضر حدود 96 میلیون بشکه در روز است. آرامکو که به تنهایی 10 میلیون بشکه از این رقم را تولید می‌کند، اعلام کرده در صورت وجود خریدار، میزان تولید را افزایش خواهد داد.
سیاست جدید نفتی عربستان، بعد از آن اعلام شد که وزیر نفت این کشور، علی النعیمی، که بیش از 20 سال در این سمت مشغول کار بود، با خالد الفالح، مدیرعامل سابق و رئیس اجرایی فعلی آرامکو جایگزین شد. بعد از این جایگزینی بود که شرکت آرامکو اعلام کرد سیاست این کشور «افزایش تولید، به هر میزانی که تقاضا ایجاب کند» خواهد بود. در خبرها و مصاحبه‌های انجام‌شده هیچ یک از مسوولان عربستانی اشاره نکرده‌اند میزان این افزایش تولید چقدر خواهد بود، اما مشکل اینجاست که با تولید 10 میلیون بشکه در روز، افزایشی حتی اندک و فرضاً پنج‌درصدی هم می‌تواند باعث تغییر قیمت‌ها و اثرگذاری بر بازار شود. این اعلام افزایش تولید، به نوعی به قصد رقابت با ایران نیز صورت گرفته که بعد از برداشته شدن تحریم‌ها، در حال افزایش تولید نفت خود است.
عربستان سعودی همچنین برنامه 15‌ساله‌ای را در دست اجرا دارد که قرار است تا پایان سال 2030 میلادی اتکای این کشور به درآمد نفت را کاملاً قطع کند. وقتی چندی پیش این کشور اعلام کرد بخش کوچکی از آرامکو را در قالب انتشار سهام به روی سرمایه‌گذاران خارجی باز می‌کند، اقتصاددانان و فعالان بازار دریافتند آینده عربستان بدون نفت قرار است به کدام سمت برود. استقبال از سرمایه‌گذاری خارجی، آن هم در بخشی مانند نفت، اقدامی است که در مورد عربستان بسیار بعید به نظر می‌رسید. اما وابستگی نزدیک به 90درصدی این کشور به درآمد حاصل از صادرات طلای سیاه، در کنار افت دو‌ساله قیمت و کاهش تدریجی سهم بازار عربستان و اوپک، گویا زنگ خطر را برای مقامات این کشور به صدا درآورده است.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها