شناسه خبر : 1071 لینک کوتاه

گردشگری مذهبی در ایران، علاوه بر مشهد و قم به سوی امامزاده‌ها نیز رهسپار است

گردش مالی ۵۱ میلیارد‌تومانی

سال‌هاست از دوران مسافرت‌های کوچک با ماشین‌دودی به شاه‌عبدالعظیم، سفرهای طاقت‌فرسا با اسب و قاطر و کاروان‌های ۴۰روزه به مشهد و خریدن رنج سفرهای یک ساله به کربلا و حج واجب گذشته است

محمدحسین نجاتی
سال‌هاست از دوران مسافرت‌های کوچک با ماشین‌دودی به شاه‌عبدالعظیم، سفرهای طاقت‌فرسا با اسب و قاطر و کاروان‌های 40روزه به مشهد و خریدن رنج سفرهای یک ساله به کربلا و حج واجب گذشته است، اما هنوز گردشگری مذهبی در ایران رواج دارد. آمارها از گردش مالی 51 میلیارد‌تومانی گردشگری مذهبی در داخل کشور می‌گذرد. تفریح در بخش‌های شمالی کشور، مناطق خوش آب و هوا و سواحل جنوبی کشور امروز رقبای اصلی گردشگری مذهبی در کشور هستند، اما باز هم گردشگری مذهبی در کشور از رونق نیفتاده است.

14 درصد سفرها با هدف زیارت
بر اساس آخرین آمار مرکز آمار ایران، تعداد سفرهای داخلی ایرانی‌ها در فصل تابستان سال 1391، 70871136 بوده است. 60 درصد از سفرهای داخلی در فصل تابستان، با اقامت شبانه و 40 درصد بدون اقامت شبانه بوده. اما نکته حائز اهمیت گردش مالی این سفرهاست. به طوری که در فصل تابستان گردش مالی کل سفرهای ایرانی‌ها رقمی در حدود ۴۵۹۰۱۷۹۲ میلیون ریال است. (نمودار شماره یک) از طرف دیگر بررسی‌ها از نوع هدف سفر ایرانی‌ها نشان می‌دهد، 4/20 درصد از مسافران با هدف گردش و تفریح، 8/55 درصد از مسافران با هدف دیدار دوستان و آشنایان و 5/14 درصد از مسافران با هدف زیارت راهی شهر‌های مذهبی کشور می‌شوند. (نمودار شماره دو) همچنین وجود دو شهر مذهبی قم و مشهد در کشور و 10500 امامزاده در کشور، اهداف گردشگری در کشور را به سمتی سوق داده است که 5/14 درصد از کل سفرها در سال 1391 با هدف زیارت صورت گرفته است و مرکز آمار ایران پیش‌بینی کرده است، گردش مالی سفرها با هدف زیارت به بیش از 51 میلیارد تومان در سال می‌رسد.

امامزاده‌های ایران چه کسانی هستند
بر اساس اطلاعات موجود در سایت سازمان اوقاف و امور خیریه کشور به طور کلی امامزاده‌های فعلی ایران از چند دسته خارج نیستند. دسته اول نوادگان و فرزندان امامان معصوم در کشور هستند. دسته دوم واقعاً سادات اصیل و شریفی هستند که سال‌های متمادی مرجع تقلید و ارشاد و استشارت بودند و پس از آنکه دعوت حق را لبیک گفته‌اند، بر مدفن آنها بقعه و بارگاه باشکوه و مجلل بنا نهاده‌اند. دسته سوم همان بزرگان و دانشمندان ایرانی هستند که شجره‌نامه‌های واقعی آنها از میان رفته، صاحبان اصلی این گونه مقابر هنوز معلوم و مشخص نشده‌اند. سته چهارم مولود مطامع و خواب‌نما شدن‌ها هستند که اگر این‌گونه مقابر را حفر و نبش کنند، اثری از جسد و استخوان پوسیده دیده نمی‌شود. دسته پنجم مقابری است که صاحبان‌شان نه سید هستند و نه دانشمند و نه مولود مطامع و خواب‌نما شدن‌های دروغین، بلکه این مقابر به سران و فرماندهان عرب در زمان خلفای بنی‌امیه و بنی‌عباس تعلق دارد که برای فتح طبرستان و تعقیب علویان آمده و به دست مردم آنجا کشته و مدفون شدند و مردم به اشتباه آنها را زیارت می‌کنند.

افزایش تعداد امامزاده‌های کشور پس از انقلاب
بر اساس آمار رسمی تعداد امامزادگان ایران در اوایل انقلاب اسلامی 1500 تن بوده‌ و تا سال جاری بالغ بر 10500 تن شده است و این بدان معناست که طی 30 سال گذشته به طور میانگین، سالانه تعداد ۳۰۰ امامزاده در ایران به وجود آمده است. نکته درخور توجه اینجاست که بیش از پنج هزار تن از امامزادگان مدفون در ایران را به نام امام موسی کاظم (ع) نسبت می‌دهند.

گردش مالی هشت هزار امامزاده شفاف نیست
گره خوردن نحوه فعالیت امامزاده‌ها در کشور با مسائل ایدئولوژیک و مذهبی مردم تا‌کنون کار را به جایی رسانده است که نتوانسته است، تصویر شفافی از گردش مالی امامزاده‌ها در کشور ترسیم کند. این ابهام حتی به تایید بهارستانی‌ها هم رسیده است. به طوری که پیش از این یک نماینده مجلس با انتقاد از افزایش آمار «امامزاده‌ها» در ایران اعلام کرد گزارش مالی هشت هزار «امامزاده» شفاف نیست و سازمان حج و اوقاف باید درباره سرنوشت درآمد آنها توضیح دهد. غلامعلی جعفرزاده، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس معتقد است ادعای مسوولان اوقاف در این زمینه که «درآمد هر امامزاده صرف همان امامزاده می‌شود» دروغ است. جعفرزاده اضافه کرده است: ۲۰ درصد درآمد امامزاده‌ها را سازمان اوقاف بر‌می‌دارد و مسوولان این سازمان باید بگویند «این پول‌ها کجا می‌رود و چرا آمار امامزاده‌ها یک‌مرتبه افزایش داشته است؟» یک مقام سازمان حج و اوقاف نیز با رد گفته‌های این نماینده مجلس، گفته ۴۰ درصد درآمد «امامزاده‌ها» برای عمران و آبادانی بقعه، ۳۰ درصد برای امور جاری و هزینه‌های مصرفی، ۲۰ درصد مسائل فرهنگی و مذهبی و ۱۰ درصد حق‌التصدی اختصاص می‌یابد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها