شناسه خبر : 10657 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

چرا خودرو در سال ۹۱ گران شد

صنعت خودرو را کتک نزنیم

وضعیت ایران در پنج رشته صنعتی طوری است که می‌تواند در بازارهای جهانی با سایر رقبای بزرگ به رقابت بپردازد. صنایع پتروشیمی، فولاد، سیمان، برق و خودرو این پنج صنعت را تشکیل می‌دهند.

اکبر ترکان/ وزیر پیشین دفاع
وضعیت ایران در پنج رشته صنعتی طوری است که می‌تواند در بازارهای جهانی با سایر رقبای بزرگ به رقابت بپردازد. صنایع پتروشیمی، فولاد، سیمان، برق و خودرو این پنج صنعت را تشکیل می‌دهند. ما دوازدهمین خودروساز جهان بودیم و این رتبه حاصل کار و سرمایه‌گذاری عظیمی است که در دهه‌های گذشته در ایران انجام شده است. ما نه‌تنها باید این موقعیت‌ها را قدر بدانیم بلکه برای ارتقای ایران و اقتصاد ایران باید متوجه ظرفیت‌ها باشیم. این روزها انتقادهای زیادی به نظام قیمت‌گذاری خودرو در ایران وارد شده است. اگر فقط به مبحث قیمت‌گذاری پرداخته می‌شد احساس خطری وجود نداشت اما چون برخی قیمت خودرو را بهانه‌ای برای حمله به صنعت خودرو قرار داده‌اند احساس خطر می‌کنیم. البته صنعت خودرو ما بدون انتقاد نیست، بدون اشکال هم نیست. ولی یادمان باشد که این صنعت نزدیک به یک و نیم میلیون تا یک میلیون و 800 هزار نفر شاغل دارد. در نرم‌های صنعت خودرو دنیا، به ازای هر خودرو تولیدی 2/1 نفر در سال شغل ایجاد می‌شود. ما در سال90 یک میلیون و 600 هزار خودرو تولید کردیم این یک ظرفیت اشتغال بسیار بالا برای کشور است. در نظر گرفتن کمیت تولید به معنای این نیست که من ندانم صنعت خودرو ما چه اشکالاتی دارد یا کیفیت چگونه‌ای دارد؟ می‌خواهم بگویم که ما این صنعت را همان‌گونه که در بحث کمی ارتقا بخشیدیم باید در بخش کیفی نیز ارتقا ببخشیم. نباید خدای نکرده تیشه به ریشه آن بزنیم.

سوء استفاده برخی کاندیداها
الان من حرف‌هایی را می‌شنوم و نگران می‌شوم که بعضی‌ها از روی بی‌اطلاعی و بعضی‌ها خدای نکرده با غرض سوء،‌ تیشه به ریشه صنعت می‌زنند. مثلاً فلان آقایی که می‌خواهد کاندیدای ریاست‌جمهوری بشود فکر می‌کند نانش در این است که بزند تو سر صنعت ملی و لذا آن آقایی که من می‌دانم حتی یک روز هم در صنعت نبوده است اصلاً شاید یک بازدید هم از واحد خودروسازی در یک نقطه از جهان نکرده است که بفهمد صنعت خودرو چیست، ولی به صرف اینکه علاقه‌مند است می‌بیند الان خودرو موضع اجتماعی دارد، از آن انتقاد می‌کند تا بلکه رای بیاورد. این واقعاً انصاف و دلسوزی و کشورخواهی و ایران‌خواهی و اسلام‌خواهی نیست. صنعت خودرو ما اشکال دارد ولی باید دلسوزانه به پای آن بمانیم، زحمت بکشیم و اشکالات آن را بر‌طرف کنیم. حالا اشکالش را من می‌دانم از کجاست دیگران هم که در صنعت هستند می‌دانند از کجاست.

خودرو از اقتصاد کشور جدا نیست
اولین آن بر‌می‌گردد به اقتصاد کلان کشور. وقتی که ما نقدینگی‌مان از 68 هزار میلیارد تومان رسیده به 430هزار میلیارد تومان (یعنی شش تا هفت برابر) اگر تولید ملی ما هم شش تا هفت برابر می‌شد سقف عمومی قیمت‌ها تغییری نمی‌کرد. این نقدینگی که می‌گویم از سال 83 تا پایان91 است. وقتی نقدینگی بین شش تا هفت برابر شده است ولی تولید ما ظرف این هفت سال شاید روی هم 30درصد بالا رفته باشد چون یک سال سه درصد، یک سال دو درصد و یک سال نیم درصد، این‌طوری بالا رفته است. خب وقتی که نقدینگی 600 درصد، 700 درصد بالا می‌رود یعنی تقاضای کل افزایش می‌یابد و عرضه کل مجموعاً سی و چند درصد بالا می‌رود نتیجه آن این می‌شود که سطح عمومی قیمت‌های کشور چهار تا پنج برابر شود. اگر از سال 83 تا 91 این متوسط را در نظر بگیریم، می‌بینیم روی همه قیمت‌ها اثر کرده است. گوشت، مرغ، تخم‌مرغ، اجاره‌خانه، دستمزد را ببینید همه اینها به این نسبت بالا رفته است. بنابراین خودرو هم که جمع همه این فرآیندهاست افزایش می‌یابد. جمع همه اینها می‌شود قیمت خودرو. پس طبیعی است که قیمت خودرو نسبت به سال 83، 400 تا500 درصد افزایش یابد. این واقعیت قیمت خودرو است نه اینکه عده‌ای شروع ‌کنند به سر و صدا و موضوع را گم بکنند. واقعیت این است که قدرت پول مردم به اندازه 400، 500 درصد کاهش یافته است. این عوامل باعث می‌شوند که قیمت خودرو گران شود.

عوامل گرانی خودرو در سال 91
حالا چه شد که یک دفعه آثار خودش را سال 91 گذاشت؟ چرا تدریجی نشد؟ چون اراده سیاسی بر این بوده است که به صورت ظاهری ولو به قیمت نابودی خودروسازی قیمت را پایین نگه داریم. به خودروسازان دلار 1200‌تومانی می‌دادند و تا چندی پیش آنها با دلار 1200‌تومانی قطعات خودرو را در چین و خارج کشور می‌ساختند، مارک ایرانی به آن می‌چسباندند و می‌آوردند مونتاژ می‌کردند. اینها حقایق است و بچه‌های صنعت خودرو می‌دانستند بخش عمده‌ای از قطعه‌سازی ما از ایران رفته بود. چرا رفته بود بیرون؟ برای اینکه قطعه‌ای که در داخل کشور قطعه‌ساز ایرانی می‌گفت پنج هزار تومان می‌سازم، قطعه‌ساز چینی می‌گفت سه دلار. یک کارفرما بین پنج هزار تومان و سه‌دلار که دلار آن 1200تومان است کدام را انتخاب می‌کند؟ این روش دلار‌درمانی که در سال‌های اخیر رایج بوده باعث شده است همه چیز دلار‌درمانی بشود. با روش دلار‌درمانی قطعه‌سازی نابود شد. قطعه‌سازی رفت چین و آنهایی که قطعه تولید می‌کردند و دارند تولید می‌کنند با شرایط سختی دارند خودشان را اداره می‌کنند. وقتی دلار 1200 تومانی جمع شد، خودروساز قطعه را از کجا باید می‌آورد؟ اگر می‌خواست دوباره از چین بیاورد این دفعه باید با دلار بالای سه هزار تومان می‌خرید و قطعه‌ساز ایرانی که ارزان‌تر از چین می‌سازد. بنابراین درست است که قطعه می‌آید ایران ولی باز ارزان‌تر از چین است. چون دلار بالای سه هزار تومان است. نتیجه اینکه قیمت خودرو می‌رود بالاتر و یک عده‌ای بدون اطلاع شروع می‌کنند به کتک زدن این صنعت و می‌ریزند سرش. ما باید به دستاوردهای صنعت خودرومان توجه کنیم. صنعت خودرو ما صنعت موفقی بوده است. الان خودروسازها چه سایپا چه ایران‌خودرو چند تا خودرو طراحی ایرانی کردند؟

افتخار می‌کنم
اینها واقعاً دارند طراحی می‌کنند. من افتخار می‌کنم به موتورسازی ایران‌خودرو که موتور گاز‌پایه را ساخت. من افتخار می‌کنم به ساخت موتور دیزل‌ساخت مرکز تحقیقات ایران‌خودرو. اینها کارهای ارزشمندی انجام داده‌اند. ما نباید فکر کنیم می‌توانند به قیمت‌های قدیم جنس‌هایشان را عرضه کنند در حالی که سطح عمومی قیمت‌ها در کشور ما بالا رفته است. این طبیعی است که روی خودرو هم اثر می‌گذارد. خودرو هم گران می‌شود و ما نباید عصبانی بشویم. ما باید بدانیم که این وضعیت ناشی از اقتصاد کلان کشور است و این اقتصاد کلان است که مشکل دارد و اثر آن این است که خودرو قیمتش این‌گونه افزایش می‌یابد.
اما در چنین شرایطی خودروسازان باید با مردم حرف بزنند. ما وقتی صحبت از صنعت خودرو می‌کنیم یک جامعه گسترده‌ای است که 5/1 تا 8/1 میلیون نفر شاغل دارد. مدیران این صنعت باید با مردم حرف بزنند، باید برای مردم توضیح بدهند، اشکال‌هایشان را به گردن بگیرند و متواضعانه درصدد رفع اشکال بر بیایند و بابت قصورهایشان اقدام جبرانی بکنند. از همه مردم دعوت کنند به صنعت خودرو یاری بدهند. صنعت خودرو ایران موقعیت جهانی دارد. ان‌شاءالله ما باید برویم جزو خودروسازان نمونه دنیا بشویم. رتبه 12 برای ما کافی نیست، ما باید به زودی وارد 10خودروساز اول دنیا بشویم.

گرانی دلار حادثه نبود
فکر می‌کنم گران شدن دلار یک حادثه نیست، یک تصمیم سیاسی هم نیست. گران شدن دلار محصول طبیعی سیاست‌های هشت سال گذشته است. بنابراین فکر نکنیم در ارزان‌فروشی دلار راه‌حل مشکلات پیدا می‌شود. سطح عمومی قیمت‌ها بالا رفته است. به دلیل افزایش نقدینگی کشور بد مدیریت شده است. به جای تکیه بر کار و سرمایه ایرانی و تاکید روی تولید ملی، کشور بر اساس یارانه اداره شده است. بر اساس یارانه کشور را اداره کردن راه‌حل نیست. راه‌حل این است که ما به سمت تولید ملی، کار و سرمایه ایرانی پیش برویم و این الزامات خودش را دارد. ما باید در این مسیر برنامه‌ریزی کنیم و حرکت کنیم و راهمان را در این جست‌وجو کنیم.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها