شناسه خبر : 10649 لینک کوتاه

جامعه ایرانی در هفته‌ای که گذشت

افتخار جدید برای فرهادی

مشروبات الکلی؛ واقعیت موجود یا توطئه موهوم؟

حمیده حق‌پرست
در اوایل خردادماه «گذشته» آخرین ساخته اصغر فرهادی در فستیوال کن خوش درخشید و نظر منتقدان و تماشاگران را به خود جلب کرد. در حالی که از همان دقایق اولیه پس از نمایش فیلم فرهادی در بخش مسابقه جشنواره کن، همه پیش‌بینی‌ها خبر از احتمال رسیدن نخل طلای این دوره از رقابت‌ها به این فیلم می‌داد، تنها یک روز مانده به پایان جشنواره، «رومن پولانسکی» کارگردان لهستانی که سال 2002 برای فیلم «پیانیست» برنده نخل طلا شده بود، این بار با فیلم «ونوس در پوست خز» تمام توجه‌ها را به سمت خود جلب کرد و به قول روزنامه ایندیپندنت «جشنواره کن را تکان داد.» در نهایت در برابر دیدگان تعجب‌زده برخی، جایزه نخل طلا به فیلم «آبی گرم‌ترین رنگ است» ساخته «عبدالطیف کشیش» اعطا شد و فیلم «گذشته» تنها به دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن بسنده کرد.
جواد شمقدری رئیس سازمان سینمایی کشور که پیش از این اعطای جایزه اسکار را ناشی از لابی‌گری وی با دست‌اندرکاران آکادمی دانسته بود، این بار هم وعده داده بود با مذاکره خود با اسپیلبرگ -رئیس هیات داوران کن- نخل طلا را برای وی به ارمغان بیاورد. با این حال به نظر می‌رسد که خالق «توفان شن» این بار نتوانسته از قدرت لابی‌گری خود در این زمینه بهره ببرد.

کودکان بدسرپرست سردرگم میان مجلس و شورای نگهبان
با گذشت پنج سال از تدوین تصویب اولیه لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان بد‌سرپرست و بی‌سرپرست و در حالی که طی پنج ماه گذشته شورای نگهبان وارد بررسی محتوایی لایحه شده، این لایحه با 28 ایراد مسیر رفت و برگشت مجلس به شورای نگهبان را طی کرده، به گزارش اعتماد، محمد نفریه، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور باز هم از ارجاع لایحه از سوی شورای نگهبان به مجلس برای رفع یک ایراد دیگر خبر داد. در حالی که تصویب این لایحه و قانونی شدن آن می‌تواند گام جدید و موثری در روند واگذاری کودک به خانواده‌های متقاضی دارای صلاحیت، کمک به رفع ابهامات تعیین سرپرست برای کودکان بد‌سرپرست و همچنین امکان واگذاری کودکان بد‌سرپرست باشد اما با طولانی شدن بیش از حد بررسی این لایحه که ظاهراً ایرادات فقهی آن مشکلات بیشتری برای طراحان لایحه در پی داشته، به نظر می‌رسد که اجرای این لایحه در قالب قانون در سال جاری هم امکان‌پذیر نخواهد بود. در حالی که درج مشخصات واقعی کودک تحت سرپرستی در قسمت توضیحات شناسنامه، تبدیل بند تقید به انجام واجبات و ترک محرمات و اعتقاد به یکی از ادیان مصرح در قانون اساسی جمهوری اسلامی درباره متقاضیان سرپرستی کودک، فسخ فرزندخواندگی در صورت پیدا شدن پدر و مادر واقعی کودک، افزایش شمول افرادی که از نظر قانون می‌توانند اختیار کودک را به دست بگیرند و همچنین شرایط واگذاری کودکان بدسرپرست از مهم‌ترین ایراداتی بوده که طی پنج ماه گذشته از سوی شورای نگهبان به این لایحه وارد شده، نفریه در گفت‌وگو با «اعتماد» خبر داد که ایراد مجدد شورای نگهبان به این لایحه درباره درج نام والدین اصلی کودک در شناسنامه بوده که این ایراد ضمن اصلاح در صحن علنی مجلس به گونه‌ای تغییر کرده که باز هم مورد پذیرش اعضای شورای نگهبان واقع نشده و نیازمند اصلاح است.

مشروبات الکلی؛ واقعیت موجود یا توطئه موهوم؟
خبر مسمومیت بیش از 350 نفر از هم‌میهنان در شهرستان رفسنجان - به خاطر مصرف الکل (ناشی از متانول) - و مرگ هفت نفر از آنان که با نابینا شدن 10 نفر همراه بوده است، از اخبار قابل تامل این روزهاست. هر چند که پیش‌تر نیز در نقاط مختلف کشور، حوادث مشابهی رخ داده ولی هیچ کدام به اندازه حادثه رفسنجان، پر‌تلفات نبوده است. در نخستین واکنش‌ها امام جمعه رفسنجان درصدد توضیح این نکته بر‌آمد که مردمان آن سامان به تقوا و تدین شهره‌اند - که به واقع نیز چنین است - و با همین استناد این اتفاق را «توطئه» دانسته یا احتمال داده‌اند که چه بسا مسموم‌شدگان، گمان می‌کرده‌اند نوشیدنی‌های نیروزا مصرف می‌کنند! توضیحات رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان اما حکایت از آن دارد که مسمومان و قربانیان عمدتاً جوان بوده و زیر 27 سال سن داشته‌اند و علت مسمومیت نیز همانا مصرف الکل است؛ یکی از ساده‌ترین انواع الکل که از تخمیر چوب و به صورت دست‌ساز فراهم و عرضه می‌شود و مصرف آن مخاطرات فراوان دارد. به گزارش عصر ایران به گفته مقامات محلی جمعیت مبتلا‌شده در دو جشن عروسی و تولد، مشروبات تقلبی و دست‌ساز مصرف کرده‌اند و بدین ترتیب تحلیل‌های اولیه دایر بر توطئه‌انگاری و نوشیدنی نیروزا‌پنداری رنگ می‌بازد. چه، اکنون روشن است که موضوع در عین تاسف‌بار بودن، ساده است. جوانانی در دو مراسم جداگانه، شادخواری کرده‌اند تا ساعاتی به گمان خود بی‌خبر از دنیا و مافیها روزگار بگذرانند غافل از اینکه متانول الکل مصرفی سر و کار آنان را به بیمارستان و دیالیز و چه بسا نابینایی و حتی گورستان خواهد انداخت. وجه اول خبر البته همان جنبه انسانی ماجراست. اهل رسانه آموخته‌اند آنجا که جان آدمیان در میان باشد خبر را اهمیت و اعتبار بیشتر قائل شوند فارغ از اینکه علت مرگ چه بوده است. آموخته‌ایم که اگر آجری افتاد خبر نیست اما اگر به انسانی اصابت کرد و جان او را ستاند به منزله خبر تلقی می‌شود. در عرف و ادبیات ما نیز خبرترین خبر مرگ است: آن را که خبر شد خبری باز نیامد! بنابراین کمترین انتظار از امام جمعه محترم رفسنجان این بود و هست که صورت مساله را پاک نکنند و نگران داوری منفی افکار عمومی درباره سبک زندگی مردم آن شهر نیز نباید باشند که وقوع این اتفاق از باور رایج درباره تعهدات اخلاقی مردم آن سامان نمی‌کاهد چرا که مصرف این یا آن کالای آزاد یا ممنوعه منحصر به یک منطقه خاص نیست و آمار مکشوفات نیروی انتظامی در زمینه قاچاق مشروبات الکلی به خودی خود گواهی است بر گستره مصرف در پهنه ایران و نشان می‌دهد منحصر به منطقه خاصی نیست. اینکه همین چندی پیش هزاران رفسنجانی در آیین اعتکاف شرکت کرده‌اند منافاتی با اصالت این خبر ندارد که جوانانی نادانسته یا از سر غفلت کاری کنند و عواقب آن را نیز در نظر نداشته باشند. از این منظر می‌توان این اتفاق را بر رسید و نکاتی را یاد‌آور شد:... با نوسانات بازار ارز قیمت مشروبات قاچاق و در عین حال اصل افزایش یافته و خرید آنها از عهده متقاضیان کم‌بضاعت بر‌نمی‌آید و به بازار‌های تقلبی و خطرناک روی آورده‌اند. دیگر اینکه به سبب نابسامانی در مدیریت دو مقوله شادی و تفریح و به دلیل اینکه جوانان در فعالیت‌های اجتماعی و عمومی با مشکلاتی رو به رو هستند گرایش آنها به خلوت و پستو و طبعاً مصرف کالاهای ممنوعه بیشتر می‌شود.

گونه‌های جانوری در معرض انقراض ایران
مدیر کل دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست نسبت به انقراض گونه‌های جانوری کشور هشدار داد. این هشدار در حالی است که در چند سال گذشته، رتبه ایران در شاخص عملکرد محیط زیستی به شدت افت کرده و در آخرین رتبه‌بندی در سال 2012 در میان 132 کشور، ایران با رتبه 114 به جمع کشورهای با وضعیت بحرانی نظیر سومالی و عراق به شدت نزدیک شده است. آن طور که «حسین محمدی» مدیر کل دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست گفته، ایران با 1136 گونه جانوری به عنوان یکی از کشورهای با تنوع زیستی بالا محسوب می‌شود اما بررسی‌ها و مطالعات مختلف نشان می‌دهد تعداد زیادی از این گونه‌ها در معرض خطر انقراض قرار دارند. به گزارش بهار طبق مطالعات سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان‌های غیردولتی تخصصی، در ایران حضور بیش از 200 گونه پستاندار، 525 گونه پرنده، 224 گونه خزنده، 20 گونه دوزیست و بیش از 120 گونه ماهی گزارش شده که بخش عمده‌ای از آنها در معرض تهدید و خطر قرار دارند. با این حال، معمولاً در مطالعات سازمان حفاظت محیط زیست مهره‌داران کشور مورد مطالعه قرار می‌گیرند و اشاره چندانی به بی‌مهره‌ها نمی‌شود. همچنین از میان بیش از هشت هزار گونه گیاهی ثبت‌شده در ایران نیز، تنها درباره چند گونه خاص مطالعاتی نسبتاً مناسب صورت گرفته و از سرنوشت بسیاری از این‌گونه‌ها اطلاعاتی در دست نیست. محمدی گفته است تنوع گونه‌های پرندگان در ایران از مجموع گونه‌های شناسایی‌شده پرنده در اروپا بیشتر است اما به دلیل وابستگی عمده این پرندگان به پهنه‌های آبی و تالاب‌ها و وضعیت نامطلوب این زیستگاه‌های آبی، وضعیت بسیاری از پرندگان ایران در معرض خطر قرار دارد. «درنای سیبری»، «بالابان»، «اردک سر سفید»، «میش مرغ»، «عقاب طلایی» و «اردک مرمری» برخی از این گونه‌ها هستند که در معرض خطر انقراض قرار دارند. در این میان، درنای سیبری را می‌توان از نظر زیست‌شناختی، عملاً گونه‌ای منقرض‌شده در طبیعت خواند چرا که از جمعیت شرقی این پرنده (که در زمستان به ایران مهاجرت می‌کند) تنها یکی باقی مانده است.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها