شناسه خبر : 10567 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

حجم انبوه فروش کراس‌اوور نشانه چیست و تا کی ادامه می‌یابد؟

محبوب دل‌ها

خرید کراس‌اوور برای این روزهای ایرانی‌ها به یک دغدغه جدی بدل شده است. این را می‌توان از حجم انبوه تقاضای این نوع خودرو در بازار دید.

محمد‌حسین شاوردی
خرید کراس‌اوور برای این روزهای ایرانی‌ها به یک دغدغه جدی بدل شده است. این را می‌توان از حجم انبوه تقاضای این نوع خودرو در بازار دید. جدای از اینکه شما علاقه‌مند به خودروهای شاسی‌بلند باشید یا به این‌گونه جدید خودرویی بی‌تفاوت باشید، نمی‌توانید حجم عظیم کراس‌اوورها را در خطوط تولید شرکت‌های داخلی و خارجی و شرکت‌های واردکننده نادیده بگیرید. همین امسال چیزی نزدیک به 14 هزار دستگاه هیوندای سانتافه در ایران فروش رفته و چیزی نزدیک به 50 هزار دستگاه دیگر از انواع مختلف کراس‌اوورهای چینی، ژاپنی، کره‌ای، فرانسوی و آلمانی راهی خانه‌های ایرانی شده است. سهم فروش کراس‌اوورها در بازارهای جهانی مثل بازار ایالات متحده آمریکا نیز از 20 درصد در سال 2000 به نزدیک 40 درصد کل بازار رسیده و در چین به‌زودی سهم بازار برای این محصولات از مرز 50 درصد کل بازار می‌گذرد.
در ایران نیز شرایط مشابه بازار چین است و هرچه فروش سدان‌ها و مدل‌های هاچ‌بک کاهش می‌یابد، سهم خودروهای شاسی‌بلند و کراس‌اوور افزایش می‌یابد. غیر از مدل‌های چینی متنوع از برندهایی نظیر چری، جک، لیفان، هایما، چانگان و بی‌وای‌دی که هر یک سهمی مناسب از بازار ایران را در اختیار دارند، پژو، فولکس‌واگن، هیوندای، سوزوکی، رنو و مزدا که همواره از بازیگران اصلی صنعت مونتاژ ایران بوده‌اند از تولید کراس‌اوورهای جدید و محبوب خود در ایران خبر داده‌اند. شرکت گک چین نیز که اخیراً محصولاتش را با شجاعت تمام روانه بازار ایران کرده ثبت سفارش چند مدل از محصولات خود با نام ترامپچی را دریافت کرده و در کنار نیسان، آئودی، اشکودا و احتمالاً سئات امیدوارند بخشی از تقاضای بالای بازار ایران را پاسخ دهند. شرکت‌های جهانی به خوبی از سلیقه ایرانی‌ها آگاهند. آنها می‌دانند مد روز و تغییر ذائقه ایرانی‌ها هم‌پای بازارهای دیگر در حال تغییر است و آنها باید از عرضه مدل‌های خسته‌کننده قبلی دست بردارند. پیش‌بینی کارشناسان از تغییر و تحول گسترده در سال 96 خبر می‌دهد؛ جایی که با آغاز تولید بسیاری از شرکت‌های مختلف در ایران احتمالاً برخی از بازیگران اصلی سال 95 از صحنه حذف می‌شوند.
تحلیل شرایط بازار کراس‌اوورها در سال آینده نیازمند دقت بالایی است و بدون در نظر گرفتن وجوه مختلف فرهنگی اقتصادی، نمی‌توان چارچوب تحلیلی دقیقی ترسیم کرد. با این حال در گفت‌وگوی تجارت فردا با کامران طالبی‌فر کارشناس ارشد طراحی صنعتی و یکی از فعالان جوان تجارت خودرو سعی شده جنبه‌های مختلف این بخش از بازار بررسی شود و در کنار چرایی اقبال خریداران به خودروهای کراس‌اوور، چشم‌اندازی عینی از آینده بازار ایران در سال 96 ترسیم شود. طالبی‌فر معتقد است شوق خریداران ایرانی برای خرید کراس‌اوور در سال آینده باز هم روندی صعودی خواهد داشت و باز هم شاهد عرضه مدل‌های متعدد کراس‌اوور خواهیم بود. او می‌گوید از آنجا که در جریان روز صنعت خودرو، بازاریابی و طراحی صنعتی دو عنصر به هم پیوسته بوده و حلقه اول تولید خودرو هستند، برندها از بازخورد به دست آمده از آنالیز بازار برای تولید محصولات آتی استفاده می‌کنند، با این حال خودروسازان ایرانی به دلیل به‌کارگیری شیوه‌های ناموفق و سنتی، برنامه خاصی برای پاسخگویی به نیاز مشتریان ایرانی از طریق تولید کراس‌اوور ایرانی ندارند.


دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها