شناسه خبر : 10544 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

نقش فعالیتهای داوطلبانه در توسعه کارآفرینی

تشویق و توسعه فضای کارآفرینی

کارآفرینان بسیاری در ایران و جهان وجود دارند که نام‌های آنها برای شما آشناست، حتماً نام استیو جابز، بیل گیتس، لری پیج و… را شنیده‌اید، این افراد جزو کارآفرینان رادیکالی در دنیا به شمار می‌آیند که با ایده‌های انقلابی خود نه‌تنها ایجاد اشتغال کردند بلکه بازارهای جدیدی را نیز برای کسب و کار خود ایجاد کردند.

سیدامیر اشراقی - محمدرضا ازلی‌صفت

کارآفرینان بسیاری در ایران و جهان وجود دارند که نام‌های آنها برای شما آشناست، حتماً نام استیو جابز، بیل گیتس، لری پیج و... را شنیده‌اید، این افراد جزو کارآفرینان رادیکالی در دنیا به شمار می‌آیند که با ایده‌های انقلابی خود نه‌تنها ایجاد اشتغال کردند بلکه بازارهای جدیدی را نیز برای کسب و کار خود ایجاد کردند. این افراد بدون سرمایه‌های هنگفت تنها با ایده و پشتکار بالا کاری را انجام دادند که افراد عادی قادر به انجام آن نبوده‌اند. تصور کنید کاری را شروع کنید که جاافتاده باشد و قبلاً هزاران نفر آن را انجام داده باشند،‌ حال تصور کنید کاری را می‌خواهید شروع کنید که هیچ‌گونه تجربه قبلی در آن وجود ندارد. حتی فکر کردن به این قضیه سخت است.
در ایران امروز هم کارآفرینان قدیمی بسیاری وجود دارند که اشتغال‌زایی و در صنایع مختلف ورود پیدا کردند. اما نسل جدیدی که باید چرخ‌های اقتصاد ایران را در آینده به حرکت درآورد نمی‌تواند به نفت یا کسب و کارهای سنتی اکتفا کند. زمان کسب و کارهای سنتی به سر رسیده است و مردم خواستار خدمات و کالاهای جدید و به‌روز هستند. در ایران امروز ضریب دسترسی به اینترنت هر روز افزایش پیدا می‌کند و کالاها و خدمات جدید باید در بسترهای نوین به مردم عرضه شوند. زمانی شما باید بلیت هواپیما، اتوبوس، قطار و... را با مراجعه به فروشگاه‌های مرتبط خریداری می‌کردید ولی اکنون می‌توانید با چند کلیک آنها را خریداری کنید. مثال‌هایی از این دست بسیار هستند و هر روز نیز بر تعداد آنها افزوده می‌شود.
در ایران امروز شاید بتوان با عرضه یک بازی به اندازه‌ای درآمد کسب کرد که بتوان با آن یک کسب و کار راه انداخت و برای چندین نفر اشتغال‌زایی کرد. تفاوت عمده‌ای که این نوع کسب و کارها و این نوع کارآفرینی با همتاهای خود در گذشته دارد در این است که معمولاً کسب و کارهای نوین و روی بستر اینترنت نیاز به سرمایه‌های آنچنانی ندارند و حتی ممکن است بدون سرمایه خاصی نیز راه‌اندازی شوند. نکته دوم این است که ضریب اشتغال‌زایی به سرمایه در این نوع از کسب و کارها بسیار بالاتر از کسب و کارهای سنتی است. شاید اهمیت این امر به طور کامل درک نشود ولی به طور مثال اپ موبایلی مانند واتس‌اپ یا وایبر یا حتی بازی کندی‌کرش را در نظر بگیرید، این اپ‌ها با سرمایه آنچنانی ساخته نشده‌اند و هر کدام از آنها چندین میلیارد دلار قیمت کسب و کارشان است. شاید در نگاه اول عجیب به نظر برسد اما شاید واتس‌اپ از خیلی از صنایع و کسب و کارهای با ارزش ما ارزشش بیشتر باشد.
این مقدمه‌ای در رابطه با اهمیت کسب و کارهای اینترنتی و نوین بود. اما این کسب و کارها نیاز به به رسمیت شناخته شدن دارند و باید حمایت شوند؛ نه‌تنها از طرف دولت و انجمن‌ها و صنف‌ها بلکه از طرف مردم نیز باید باور و حمایت شوند. یکی از مراکزی که در این راستا فعالیت می‌کند کانون کارآفرینی ایران است. چون کارآفرینی در عصر حاضر بیشتر با کسب و کارهای نوین گره خورده است، اهمیت فعالیت‌های این کانون نیز دو چندان می‌شود. شاید اگر کانون کارآفرینی ایران با برنامه‌هایی مانند استارت‌آپ ویکند، هم‌فکر، کنفرانس وب و موبایل ایران و... آموزش و اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی نمی‌کرد بسیاری از استارت‌آپ‌ها و کسب و کارهای کنونی در ایران شکل نمی‌گرفتند و بسیاری از کسب و کارها و فعالان آنلاین انگیزه خود را برای ادامه کار یا حتی ورود به این حوزه از دست می‌دادند. این‌گونه فعالیت‌های مردمی و غیر‌سودده در ایران باید حمایت شوند زیرا در انتها منجر به فرهنگ‌سازی و افزایش دانش نسل جوان می‌شود.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها