شناسه خبر : 10525 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

آیا برترین‌های تجارت و اقتصاد در کتاب گینس تغییر چهره داده‌اند؟

رکوردهای اقتصادی گینس

وقتی سخن از رکوردهای گینس به میان می‌آید اغلب مردم به پدیده‌ها و رویدادهای شگفت و عجیب و غریب می‌اندیشند و زنی با بلندترین ناخن‌های دنیا، مردی با بلندترین ریش یا تصویر بزرگ‌ترین سگ یا کوچک‌ترین اسب جهان در ذهن‌شان نقش می‌بندد.

رکوردهای اقتصادی گینس
مولود پاکروان

وقتی سخن از رکوردهای گینس به میان می‌آید اغلب مردم به پدیده‌ها و رویدادهای شگفت و عجیب و غریب می‌اندیشند و زنی با بلندترین ناخن‌های دنیا، مردی با بلندترین ریش یا تصویر بزرگ‌ترین سگ یا کوچک‌ترین اسب جهان در ذهن‌شان نقش می‌بندد. از برترین‌های اقتصاد و تجارت نیز بیشترین تصویری که به ذهن می‌آید گرانقیمت‌ترین ماشین یا الماس جهان یا پرفروش‌ترین فیلم سینمایی یا آلبوم موسیقی است. شگفتی‌های دنیای اقتصاد اما، آنقدر هست که هر سال در کتاب رکوردهای گینس فصل مجزایی را با عنوان پول و اقتصاد به خود اختصاص می‌دهد.
رکوردهای جهانی گینس که موسسه ثبت سالانه رکوردشکنی‌ها در جهان است همه‌ساله گزارش خود را در کتابی با همین عنوان به چاپ می‌رساند، کتابی که از آغاز انتشار تا‌کنون پرفروش‌ترین سالنامه جهان بوده است. نخستین نسخه کتاب گینس در بیست و هفتم آگوست 1955 به ابتکار یک ایرلندی منتشر شد. سر هیو بیور(‌Sir Hugh Beaver) با همکاری دو ناشر در لندن، کتابی تحت عنوان «گینس، کتاب رکوردها» (The Guinness Book of Records) را منتشر کرد که در کریسمس همان سال به پر‌فروش‌ترین کتاب تاریخ انگلستان تبدیل شد. این کتاب بعدها به رکوردهای جهانی گینس (Guinness World Records) تغییر نام داد.
هفت سال بعد نسخه فرانسوی این کتاب نیز به چاپ رسید و در مدت کمتر از 10 سال انتشار نسخه‌های آلمانی، ژاپنی، اسپانیایی و دانمارکی کتاب گینس نیز آغاز شد. در حال حاضر، کتاب رکوردهای جهانی گینس در بیش از صد کشور جهان و به بیش از 25 زبان مختلف، در 130 میلیون نسخه به فروش می‌رسد و خود یکی از رکوردشکنان تاریخ نشر به شمار می‌رود. شوی تلویزیونی گینس نیز در کشورهای اسکاندیناوی، انگلستان، آمریکا، چین، ژاپن، آلمان، ایتالیا و استرالیا پخش می‌شود و بیش از 170 میلیون بیننده بین‌المللی دارد.
در سراسر جهان شرکت‌ها و تجارت‌های بسیاری مشتاقانه به دنبال آن هستند تا با رکوردشکنی در حوزه‌های مختلف و راه یافتن به رکوردهای جهانی گینس، جاذبه جدید و منحصر به فردی برای برند خود ایجاد کنند. موسسه گینس اعلام کرده است که می‌تواند در تمامی زمینه‌ها مشاوره و راه‌حل‌های حرفه‌ای خود را به این شرکت‌ها ارائه دهد تا بتوانند نام خود را در زمره برترین‌های جهان ثبت کنند. این رکوردشکنی‌ها در هر زمینه که باشد، از افزایش چشمگیر فروش گرفته تا تعمیق مشارکت مشتریان و یا نوآوری‌های ویژه، گینس راه‌حل‌های تیم تخصصی خود را به آنان ارائه خواهد کرد.
در کتاب رکوردهای جهانی گینس 2015، که بخشی از آن به رکوردشکنی‌های پولی و اقتصادی اختصاص دارد اما، یک نکته جالب توجه است. سلطنت نفت در دنیای جدید رو به پایان است. امپراتوری راکفلرها که با تجارت منابع طبیعی حساب خود را از دلارهای میلیاردی سرریز می‌کردند اینک جای خود را به سلاطین تکنولوژی همچون بیل گیتس و کمپانی اپل واگذار کرده‌اند. گینس به ما می‌گوید که دنیای ثروت، اینک در دست تکنولوژی است. مهم‌تر آنکه ایران در رکوردهای گینس 2015 جایی ندارد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها