شناسه خبر : 10443 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

تکلیف سهامداران پدیده و سپرده‌گذاران میزان چه خواهد بود؟

فرجام پدیده نامیزان

در چند ماه اخیر با بررسی تغییر نرخ سود بانکی فعالیت برخی موسسات و بازارها بسیار مورد توجه قرار گرفت.

فرجام پدیده نامیزان
امیرحسین لواسانی
در چند ماه اخیر با بررسی تغییر نرخ سود بانکی فعالیت برخی موسسات و بازارها بسیار مورد توجه قرار گرفت. یکی از این بازارها، بازار فعالیت موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز بود که مدیران بانکی برای عدم فرار سرمایه و سپرده مردمی از بانک‌ها به طور جدی برخورد با موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز را مدنظر قرار دادند و در ادامه بانک مرکزی نیز به شدت پیگیر این موضوع بود و کار را به جایی رساند که مجلس برای نظارت دقیق‌تر بانک مرکزی قانونی صادر کرد.
این موضوع با اتفاقات «پدیده» و «میزان» همراه شد، میزانی که کاملاً نامیزان شد و سپرده‌گذاران و سهامداران خود را با مشکلات عدیده‌ای همراه کرد. مشکلات سوالات و مسائل بسیاری را جلوی پای سهامداران و سپرده‌گذاران قرار داده است، مسائل از آن قرار است که سپرده‌گذاران میزان چه زمانی می‌توانند تمام حق و حقوق خود را دریافت کنند، آیا حق و حقوق افراد تنها به اصل سپرده ختم می‌شود یا سود سپرده تا زمان انحلال به حساب سپرده‌گذاران واریز می‌شود. از سوی دیگر تصمیماتی در رابطه با کارمندان این موسسه اتخاذ شد که کارمندان آینده دیگری را برای خود متصور بوده‌اند و امید داشتند در بازار پولی و بانکی همچنان فعال باشند؛ اما چنین نشد. در کنار میزان نیز پدیده خود به پدیده‌ای تبدیل شد و بزرگ‌ترین مشکل ایجاد‌شده برای سهامداران کاهش بسیار زیاد قیمت هر سهم پدیده بود که در نهایت می‌توان گفت قیمت سهام سهامداران پدیده به یک‌دهم کاهش یافته است. مهم‌ترین معضلی که سهامداران پدیده با آن روبه‌رو هستند، عدم امکان فروش سهام در بازار واقعی سهام است و بازار دلالی برای خرید سهام به اندک قیمت ممکن ایجاد شده است.index:2|width:300|height:200|align:left
اما پدیده در مجموع چه کرد که شرایط امروز را رقم زد؟ فعالیت غیرمجاز پدیده در زمین‌های دولتی و عدم دریافت مجوز تغییر کاربری زمین‌ها تیتر اخبار را به خود اختصاص داد. در کنار این موضوع پدیده به صورت خلاف قانون 20 درصد از سهام خود را در مسیری به غیر از بازار سهام به فروش رساند، مسیری که در آن کشف قیمت هر سهم صورت نگرفته بود، پدیده با استفاده از جنبه‌های تبلیغاتی و خلاف واقع ارزش هر سهم خود را در چند مرحله تا مبلغ بیش از 12‌هزار تومان افزایش داد، که بعدها از سوی دادستانی مشهد مقرر شد ارزش هر سهم 12 هزار و 76 تومان باشد. در همین مقطع اخبار ضد و نقیضی از شهر پدیده مبنی بر دریافت تسهیلات و عدم پرداخت آن به موسسه میزان به گوش می‌رسید. با شدت یافتن این اخبار سپرده‌گذاران موسسه میزان برای دریافت سپرده خود به شعب میزان مراجعه کردند و تعدادی از افراد توانستند سپرده خود را دریافت کنند. مسوولان موسسه میزان که حساب‌های خود را رو به کاهش شدید می‌دیدند، بازپرداخت اصل پول مردم را در مرحله‌ای متوقف کردند و آغاز داستان موسسه میزان از آنجا کلید خورد، آغازی که با انحلال میزان از سوی بانک مرکزی نیز پایان نیافت و همچنان مشکلاتی برای میزان وجود دارد. از این مشکلات می‌توان به عدم پرداخت تمام و کمال سپرده‌های مردمی و بیکار شدن کارمندان این موسسه اشاره کرد.index:3|width:300|height:200|align:left
تصمیمات متفاوتی برای پدیده و میزان از سوی مسوولان اتخاذ شده که تصمیمات اتخاذ‌شده برای میزان آنچنان باب دل سپرده‌گذاران و کارمندان این موسسه نیست. اخبار مبنی بر آن است که پدیده به کار خود ادامه خواهد داد، در این راستا با عنایت دستگاه‌های مختلف مجوزهای لازم همچون مجوز تغییر کاربری در اختیار پدیده قرار می‌گیرد.
سایت اطلاع‌رسانی دو مجموعه در حال حاضر سر پاست و در آن اطلاعیه‌های مهمی درج شده است. آخرین اطلاعیه‌ای که در سایت موسسه میزان نقش بسته است در رابطه با پرداخت سپرده مردمی تا سقف سه میلیون تومان است که در آن آمده سپرده‌گذاران با تایید میزان مانده‌حساب خود در شعب موسسه منحل‌شده میزان و مراجعه به شعب بانک صادرات می‌توانند سپرده خود را دریافت کنند. در کنار اطلاعیه‌های گروه تصفیه موسسه منحل شده میزان اخباری وجود دارد که آخرین آن مربوط به قبل از اعلام نظر بانک مرکزی مبنی بر انحلال آن است و تمام اخبار به گونه‌ای در سایت موسسه میزان پوشش داده شده که انحلال و برخورد قهری کار درستی نبوده است.
اما سایت پدیده تغییری در روند کاری خود ایجاد نکرده و همچنان مانند گذشته اطلاع‌رسانی و اخبار مربوط به مجموعه را پوشش می‌دهد، آخرین خبر سایت پدیده که برای 20 شهریورماه سال جاری است در رابطه با همکاری دستگاه‌ها برای به نتیجه رسیدن برنامه‌های پدیده است؛ اطلاعیه‌ای که در پایان آن نظرات مردمی نقش می‌بندد، نظراتی که کاملاً در حمایت از پدیده و مدیران آن است. به طور مثال در بخش نظرات آخرین اطلاعیه سایت پدیده کاربری با نام Amir نوشته است، «ما تا آخر پای پدیده ایستاده‌ایم، به امید بازگشت به اوج روزهای خوب...» دیگر نظرات همان‌طور که گفته شد کاملاً حمایتی بوده و هیچ یک از نظراتی که در سایت منتشر شده ابراز ناراحتی سهامداران را پوشش نداده است و این در حالی است که هفته گذشته شهر مشهد شاهد اعتراض برخی از سهامداران پدیده از شهرهای مختلف بود.index:4|width:300|height:200|align:left
آن طور که برمی‌آید میزان تنها نیاز به یک تلنگر داشت تا بشکند زیرا پدیده که چاقوی مرگ میزان بود خود شرایط بهتری دارد و دست و پا شکسته کار خود را پیش می‌برد. با انحلال موسسه میزان اتفاقات تازه‌ای برای میزان رقم خورد. میزان که شاهد تجمعات بسیاری در مقابل شعب خود بود دیگر این موضوع را انتقال‌یافته به تهران دید و خیابان میرداماد که ساختمان بانک مرکزی را در دل خود جای داده است طی چند هفته هر روز شاهد تجمع کارمندان و سپرده‌گذاران خود بود. کارمندان در تجمع خود به دنبال آن بودند تا سرنوشتی که برای دیگر موسسات غیرمجاز در گذشته رقم خورده است برای کارمندان میزان نیز عملی شود اما چنین اتفاقی رخ نداد و در نهایت برای کارمندان میزان به میزان دوران خدمت حق و حقوقی در نظر گرفته شد.
بعد از پایان یافتن تجمعات کارمندان میزان و عدم دستیابی به نتیجه دلخواه از سوی کارمندان تجمعات کارمندان که خیلی بی‌سر و صدا بود جای خود را به تجمعات پر‌شور سپرده‌گذاران داد؛ تجمعاتی که شعارهای بسیار تند و تیزی در آن سر داده می‌شد. در این تجمعات سپرده‌گذاران وسایل پیک‌نیک با خود همراه کرده بودند که در نوع خود جالب توجه بود. با وجود آنکه شور خاصی در بین سپرده‌گذاران معترض بود اما در یکی دو هفته اخیر دیگر خبری از تجمع در خیابان میرداماد تهران نیست و آرامش همیشگی پیاده راه مقابل بانک مرکزی به آن برگشته است.index:5|width:300|height:200|align:left
میزان سپرده مردمی که نزد موسسه غیرمجاز میزان ذخیره شده بود از دو هزار میلیارد تومان تا سه هزار میلیارد تومان بیان می‌شود، که حجم اعظم این سپرده‌های مردمی ارزش بسیار جزیی کمتر از سه میلیون تومان را به خود اختصاص داده است اما همین میزان از سپرده مردمی برای زندگی امروزی وضعیت درآمدی برخی از افراد بسیار قابل اهمیت است. در گذشته قائم‌مقام بانک مرکزی شیوه پرداخت سپرده‌ها را از پرداخت سپرده‌های اندک اعلام کرده بود و اندک‌اندک با توجه به میزان دارایی این موسسه منحل‌شده میزان پرداخت‌ها برای سپرده‌های بیشتر ادامه پیدا می‌کند که در نظری دیگر رئیس دادگستری خراسان رضوی شیوه پرداخت را به گونه‌ای اعلام کرده بود که در آن تمام سپرده‌گذاران به میزان کل دارایی موسسه مبلغی را دریافت خواهند کرد، اما با توجه به شیوه فعلی که هیات‌تصفیه و بانک عامل صادرات در پیش گرفته‌اند، می‌توان گفت شیوه ارائه‌شده اکبر کمیجانی قائم‌مقام بانک مرکزی به کرسی نشسته است. یکی از سپرده‌گذاران در موسسه میزان معتقد است اگر مسائل پدیده رخ نمی‌داد و افراد از ترس هدر‌رفت سرمایه به شعب میزان برای دریافت سپرده خود مراجعه نمی‌کردند، میزان می‌توانست همانند پدیده روی پای خود بایستد. او ادامه داد: تا به این لحظه اطلاعی در رابطه با دریافت سپرده خود دریافت نکرده‌ام و میزان سپرده بنده در این موسسه مالی و اعتباری در حدود پنج میلیون تومان است.
وی در پاسخ به این سوال که چرا در این موسسه غیرمجاز سپرده‌گذاری انجام داده است، بیان کرد: تبلیغات میدانی بسیاری در شهر مشهد از این موسسه وجود داشت و همواره آرم یکی از وزارتخانه‌ها همراه با تبلیغات و تابلوهای میزان بود، از این رو احساس نمی‌شد که غیرقانونی است. این فرد در حالی این مطالب را بیان می‌کرد که سهامداران پدیده نیز راه اصلی آشنایی با پدیده و خرید سهام این شرکت را تبلیغات رنگ و لعاب‌دار محیطی و صدا و سیما در راستای حمایت از تولید و صنعت داخلی در کنار حمایت از صنعت گردشگری می‌دانند.
یکی از سهامداران پدیده که در تجمع شهر مشهد در تاریخ 9 ماه جاری شرکت کرده و مقیم تهران است، گفت: در زمان خرید سهام هیچ‌گونه برگه‌ای به سهامداران ارائه نشد اما بعد از اعلام ممنوعیت‌ها در فرم‌هایی که امضای سهامداران در آن وجود داشت، بندی آمده بود که شرکت مخیر به بازخرید سهام است.
او در رابطه با اعتراض‌های هفته‌های اخیر بیان کرد: در زمان ارائه تعهد خرید سهام از سوی شرکت با نرخ 12 هزار و 74 تومان قرار شد که سالانه 30 درصد سود برای شش ماه تاخیر پرداخت اصل پول در نظر گرفته شود.
او ادامه داد: در زمان سررسید که 15 شهریورماه بود، مسوولان پدیده مدعی شدند که دولت اجازه ورود بخش خصوصی خارجی، یک بانک خصوصی و یک شخص ایرانی برای مشارکت در این پروژه را نمی‌دهد که بعد از چند روز مصوبه هیات دولت مبنی بر ادامه فعالیت پدیده به این شرکت ابلاغ شد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها