شناسه خبر : 10420 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

ویزای منطقه‌ای چه مزایایی برای گردشگری و تجارت دارد؟

یک تیر و چند نشان

سازمان جهانی گردشگری به عنوان متولی بین‌المللی این حوزه، در سال‌های اخیر تلاش‌های مستمری برای تشویق دولت‌ها در راستای تسهیل صدور ویزا انجام داده است.

پرستو فخاریان
سازمان جهانی گردشگری به عنوان متولی بین‌المللی این حوزه، در سال‌های اخیر تلاش‌های مستمری برای تشویق دولت‌ها در راستای تسهیل صدور ویزا انجام داده است؛ تا جایی که دبیرکل این سازمان بارها در نشست‌های مختلف با حضور مسوولان توریسم کشورها، از مساله ویزا به عنوان یکی از مسائلی که هم می‌تواند مانعی برای سفر باشد و هم کار گردشگران را راحت کند، یاد کرده است.
در همین حال، بسیاری از فعالان اقتصادی و تجار نیز تسهیل ویزا را عاملی برای آسان‌تر و حتی ارزان‌تر شدن سفرهای کاری خود می‌دانند و از این رو، یکی از موارد مورد مذاکره بین دولت‌های مختلف مساله ویزاست. ایران نیز در این زمینه، طی چند سال اخیر توانسته ضمن مذاکره با کشورهای مختلف، روند اخذ ویزا را با برخی کشورها آسان‌تر کند که در برخی موارد نظیر ارمنستان و گرجستان به لغو دوجانبه رژیم ویزا منجر شده است. روسیه و آذربایجان نیز جزو کشورهایی هستند که قرار است ایران طی چند گام با آنها نیز به توافق لغو روادید دست یابد. سیاست وزارت امور خارجه ایران در این خصوص، اقدام دوجانبه است و دستگاه دیپلماسی بر آن است که لغو ویزا باید به صورت دوجانبه صورت گیرد.
از سوی دیگر به گفته مسوولان، هم‌اکنون شهروندان 190 کشور دنیا می‌توانند هنگام ورود به چند فرودگاه بین‌المللی کشور، ویزای فرودگاهی دریافت کنند؛ ویزایی که 30 روز اعتبار دارد و قابل تمدید برای 15 روز دیگر است. مجموع این موارد، نشان از اراده ایران برای تسهیل ورود سرمایه‌گذاران، تجار و گردشگران خارجی به کشور دارد.
با این‌همه همچنان راه‌های دیگری برای این روند تسهیل‌کننده وجود دارد. ایجاد نظام ویزای منطقه‌ای یکی از این راه‌هاست که کشورهای متعددی در اروپا، جنوب شرق آسیا و اسکاندیناوی هم‌اکنون از مزایای آن بهره‌مند می‌شوند. جذب گردشگران خارجی به منطقه، شکل‌گیری تبادلات اقتصادی و مالی، تسهیل صادرات و واردات و... تنها بخشی از مزایایی است که ویزاهای منطقه‌ای در اختیار کشورها می‌گذارد. به باور فعالان گردشگری، زمانی که چند کشور طی توافقی یک نظام واحد ویزا را ایجاد می‌کنند، قادر خواهند بود مسیرهای ترکیبی برای گردشگران تعریف کنند و با تسهیل ویزا، امکان ماندگاری آنها در منطقه را افزایش دهند. این امر، سال‌هاست در اروپا آزموده شده و صنعت گردشگری در کشورهای عضو شنگن از این راه منافع قابل توجهی کسب کرده است. در بخش تجارت نیز اروپا از عواید شنگن بی‌نصیب نمانده است.
ایران نیز هم‌اکنون در چندین سازمان منطقه‌ای عضو است و همچنین بر اساس اشتراکات تاریخی و فرهنگی قابلیت شکل‌دهی به یک نظام منطقه‌ای روادید را دارد. ایجاد رژیم ویزای مشترک با کشورهای جاده ابریشم، کشورهای اکو، کشورهای حوزه نوروز و... بخشی از پیشنهادها برای شکل‌گیری نظام روادید منطقه‌ای است؛ همه اینها در حالی است که برخی ناامنی‌ها در خاورمیانه، مانعی برای شکل‌گیری چنین نظامی در منطقه است. اگرچه برقراری چنین نظامی با ملاحظات سیاسی همراه و زمان‌بر است، اما دور از دست نخواهد بود.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها