شناسه خبر : 10258 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

روحانی در اجلاس مجمع جهانی اقتصاد چه گفت؟

هیچ‌کس تنها نیست

حسن روحانی رئیس‌جمهور اسلامی ایران که پس از ۹ سال غیبت مقام اول اجرایی کشور در مجمع جهانی اقتصاد به داووس سوئیس رفته بود جملاتش بیش از هر کس دیگری در این اجلاس مورد توجه قرار گرفت. رسانه‌های خارجی او را ستاره داووس خواندند و لبخندش را تیتر کردند. مدت‌ها بود که از رئیس‌جمهور ایرانی چنین سخنانی که قائل به فرآیند جهانی شدن و باز شدن آغوش اقتصاد ایران به ممزوج شدن با دیگر اقتصادها باشد شنیده نشده بود.

هیچ‌کس تنها نیست
«جهانی شدن این بار در شکل بحران جهانی اقتصادی نشان داد که همه ما در یک کشتی نشسته‌ایم و اگر کشتی‌بانان خردمندی برنگزینیم، توفان‌ها به همه ما آسیب می‌رسانند.» حسن روحانی رئیس‌جمهور اسلامی ایران که پس از 9 سال غیبت مقام اول اجرایی کشور در مجمع جهانی اقتصاد به داووس سوئیس رفته بود جملاتش بیش از هر کس دیگری در این اجلاس مورد توجه قرار گرفت. رسانه‌های خارجی او را ستاره داووس خواندند و لبخندش را تیتر کردند. مدت‌ها بود که از رئیس‌جمهور ایرانی چنین سخنانی که قائل به فرآیند جهانی شدن و باز شدن آغوش اقتصاد ایران به ممزوج شدن با دیگر اقتصادها باشد شنیده نشده بود. در سخنان حسن روحانی خبری از فروپاشی اقتصاد غرب و آمریکا در آینده نزدیک و بی‌اثر بودن تحریم‌ها بر اقتصاد ایران و یکه‌تازی نبود. شاید برای همین بود که سران سیاسی و اقتصادی گوشه و کنار دنیا از اقتصادهای توسعه‌یافته یا در حال توسعه و توسعه‌نیافته از سخنان اقتصادی عقلانی حسن روحانی استقبال کردند. سخنانی که نه اغراق‌آمیز بود و نه خودکم‌بینی داشت. تنها و تنها به واقعیت‌های دنیای امروز نزدیک‌تر از همیشه بود: «حوادث و تحولات شش سال اخیر در اقتصاد جهانی، نشان داد که هیچ کس نمی‌تواند تنها زندگی کند. هیچ کشوری، نمی‌تواند بی‌اعتنا به دیگران، مسائل خود را حل کند. هیچ بنگاه اقتصادی نمی‌تواند بدون ایفای مسوولیت اجتماعی خود، به رشد پایدار دست یابد؛ و هیچ قدرتی، نمی‌تواند سلطه خود را دائمی بداند.» حسن روحانی رئیس‌جمهور چهارشنبه دوم بهمن‌ماه از تهران عازم زوریخ شد تا به دهکده داووس برود و دعوت کلاوس شوآب رئیس مجمع جهانی اقتصاد را اجابت کند. روحانی در بدو ورود به سوئیس گفت: «بحث تلفیق دیپلماسی اقتصادی و نفتی با سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در دستور کار این دولت است و ما در این اجلاس سعی خواهیم کرد، این موضع را به خوبی تبیین کنیم. این فرصت خوبی برای جمهوری اسلامی است تا ظرفیت‌های اقتصادی و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف را به عنوان کشوری با امکانات و قابلیت‌های منحصر به فرد ارائه کند.» روحانی از همان ابتدا هدفش را از این سفر مشخص کرده بود. داووس نه جای تقبیح جنگ و ستایش صلح است که شعار جهان عاری از خشونت بدهد و نه محلی برای پُزهای سیاسی است که بخواهد از اقتدار و مردم‌گرایی و استکبارستیزی بگوید. داووس مسکن مجمع جهانی اقتصاد است و همه به دنبال رایزنی و راهکار یافتن برای توسعه اقتصادی هستند. روحانی و مشاورانش با درک مناسب این موضوع هدف خود را دیپلماسی اقتصادی گذاشته بودند. رئیس‌جمهور تحریم را هم از جنبه اقتصادی دید و گفت: «گرچه عمده این کشورها هم‌اکنون متوجه شده‌اند که این تنها ایران نبود که از قبَل تحریم‌ها متضرر شده بلکه آنها نیز متحمل ضررهای جبران‌ناپذیری شده‌اند.»
به خاطر همین سخنان بود که کلاوس شوآب حضور روحانی در داووس را علامت مثبتی به جامعه جهانی خواند و حضور او را نه فقط برای 2500 رهبر سیاسی، اقتصادی و فعالان عرصه‌های مختلف اقتصادی که در اجلاس داووس شرکت کرده بودند که برای همه کشورهای جهان الهام‌بخش دانست.
حسن روحانی در داووس برای حاضران به درستی اقتصاد ایران را نزدیک‌ترین، همگون‌ترین و باظرفیت‌ترین اقتصاد به اقتصادهای موفق نوظهور توصیف کرد و گرچه شاید هدف قرار دادن ایران در بین 10 اقتصاد برتر دنیا طی سه دهه آینده کمی آرمان‌گرایانه و دور از واقعیت موجود ریاست‌جمهوری چهارساله یا نهایتاً هشت‌ساله او بود اما بیان اینکه یکی از ارکان نظری و عملی دولت او تعامل سازنده بین‌المللی است که بدون آن رشد، خلاقیت و کیفیت قابل تحقق نخواهد بود، از نقاط روشن سخنان او محسوب می‌شود. روحانی در سخنرانی خود در اجلاس داووس تاکید کرد که به عنوان رئیس دولت به خوبی آگاه است که تا چه میزان ثبات رفتاری و سیاستگذاری در حکمرانی کانونی و مهم است و چه در عرصه داخلی و چه در عرصه بین‌المللی بسیار بنیادی است. رئیس‌جمهور حتی اقتصادهای مهم منطقه را نیز نام برد و گفت: «ما با همه کشورهای همسایه خود مانند: ترکیه، عراق، روسیه، پاکستان، افغانستان، کشورهای حوزه خلیج فارس، حوزه قفقاز و آسیای مرکزی، مبنا را بر بازگشایی روابط تجاری، صنعتی و اقتصادی گذاشته و همکاری‌های سیاسی و چندجانبه‌ای را آغاز خواهیم کرد. با کشورهای اروپایی نیز از دیرباز روابط عمیق اقتصادی و تجاری داشته‌ایم و با اجرای توافق ژنو در هفته جاری و قدم‌های بعدی و رفع تحریم‌ها، روابط ایران با حوزه اروپا کاملاً به حالت عادی باز خواهد گشت. تعاملات ایران و آمریکا نیز در ماه‌های گذشته، وارد مرحله جدیدی شده است و برای اولین بار، سیاستمداران دو کشور برای حل اختلافات در موضوع هسته‌ای با هم مذاکره، تبادل نظر، و حتی اتخاذ تصمیم کرده‌اند. این تحولی مهم در دوران پس از انقلاب اسلامی ایران است.» رئیس‌جمهور ایران حتی جنگ را از زاویه گرسنگی و بیکاری دید و برای رفع آن از توسعه همه‌جانبه و ایجاد فرصت‌های شغلی برای جایگزینی یأس‌های انتحاری با امید به آینده سخن گفت. او گذرا به توافق ژنو، جنگ در خاورمیانه و ایجاد امنیت نیز اشاره داشت اما همه این اشارات برای رفتن به سوی موضوع اصلی بود: «یکی از حلقه‌های پیوند امنیت و اقتصاد، امنیت انرژی است. نگاه جهان در این حوزه نیز از حساسیت ویژه‌ای برخوردار است. در گذشته هم، گاهی همین حساسیت‌ها، زمینه‌ساز خشونت‌ها، جنگ‌ها و کودتاها بوده است؛ در حالی که همین حوزه می‌تواند زمینه همکاری‌های گسترده و پایدار باشد؛ لذا جمهوری اسلامی ایران، آمادگی دارد با تکیه بر ذخایر بی‌نظیر انرژی خود، در یک همکاری مستحکم، بر اساس اصل منافع متقابل، در تامین امنیت انرژی جهانی مشارکت سازنده کند و نهادسازی قابل اعتماد، برای مشارکت بلندمدت را آغاز کند.» روحانی سعی کرد دیپلماسی اقتصادی‌اش را با دعوت سرمایه‌گذاران به ایران به پایان برساند: «از همه حضار محترم دعوت می‌نمایم که به ایران سفر کنند و زمینه‌های وسیع سرمایه‌گذاری و همکاری مشترک امنیت‌ساز را، خود، مشاهده کنند؛ با بخش خصوصی و دولتی ایران تماس حاصل نمایند؛ با فرهنگ و تمدن ایرانی و اسلامی آشنا شوند؛ و از نزدیک، مهمان‌دوستی ایرانیان را تجربه کنند؛ تا با هم به این واقعیت برسیم که تنها از طریق تعامل، همکاری، هم‌فکری، فهم متقابل و رشد فناوری صنعتی و اقتصادی است که می‌توانیم برای مردم‌مان زندگی بهتر فراهم کنیم، صلح را پایداری بخشیم و جهانی عاری از خشونت و افراطی‌گری بسازیم.»

جذب سرمایه‌گذاران نفتی
سخنان روحانی در جمع مدیران ارشد شرکت‌های بزرگ نفتی جهان در همایش صنعت نفت و گاز ایران و چشم‌اندازهای همکاری‌ها که در حاشیه چهل و چهارمین اجلاس مجمع جهانی برگزار شد کاملاً متمرکز بر دعوت از کمپانی‌های بزرگ نفتی دنیا برای ورود مجدد به صنعت نفت ایران و سرمایه‌گذاری در این حوزه بود. او با اشاره به تحولات دیپلماتیک آغاز‌شده در جهت حل مساله هسته‌ای ایران آن را روندی رو به جلو عنوان کرد که نهایتاً به ایجاد شرایط مناسب در زمینه روابط ایران با غرب خواهد انجامید و این می‌تواند همکاری‌ها را در همه جهات خصوصاً عرصه انرژی مصرفی جهان و رفع نگرانی‌های موجود در این رابطه گسترش دهد. آنچه بیش از همه در سخنان رئیس‌جمهور ایران برای شرکت‌کنندگان در این نشست جذاب بود تاکیدهای او بر بازنگری مدل و ساختار قراردادهای بالادستی نفت بود که در پی رفع موانع فنی، مالی و حقوقی، جلب همکاری‌های شرکت‌های نفتی بین‌المللی و مشارکت آنها در فرآیند اکتشاف و توسعه میادین، انتقال فناوری‌های مدرن به بخش‌های اکتشاف و تولید در صنعت نفت و گاز خواهد بود.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها