شناسه خبر : 10133 لینک کوتاه

معافیت مالیاتی کتابفروشی‌ها و قصه‌ای که سر دراز دارد

یک بام و دو هوا

معافیت مالیاتی کتابفروشی‌ها و فضاهای فرهنگی یکی از بحث‌برانگیزترین قوانینی است که طی سال‌های اخیر با مقوله یک بام و دوهوا روبه‌رو شده است.

امیلی امرایی

معافیت مالیاتی کتابفروشی‌ها و فضاهای فرهنگی یکی از بحث‌برانگیزترین قوانینی است که طی سال‌های اخیر با مقوله یک بام و دوهوا روبه‌رو شده است. در دولت هشتم و نهم بسیاری از کتابفروشی‌های کوچک و بزرگ با برگه‌های مالیاتی روبه‌رو شدند که نه‌تنها حیات‌شان را به خطر انداخت بلکه احکام قضایی همچون بازداشت و ضبط و مصادره خانه‌ شخصی‌شان را به همراه داشت.
بهمن سال گذشته رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور باز هم تاکید کرد کتابفروشی در قانون یک فعالیت تجاری است و اگر چه کار فرهنگی انجام می‌دهند اما در قوانین به عنوان فعال تجاری شناخته می‌شوند. این در حالی است که در برخی از برهه‌ها کتابفروشی‌ها هم با استناد به همین قانون شامل معافیت مالیاتی شده‌اند.
علی عسکری اما در توضیح این بند می‌گوید: «در قانون گفته شده اگر کتابفروشی‌ها از وزارت ارشاد مجوز داشته باشند معاف‌اند، انتشاراتی‌ها مجوز فعالیت دارند و از پرداخت مالیات معاف‌اند، اما کتابفروشی‌ها شامل این مورد نمی‌شوند چرا که از ارشاد مجوز ندارند و ما در اصلاح قانون مالیاتی این صنف را مشمول معافیت از مالیات دانسته‌ایم که این قانون باید ابلاغ شود.»
مساله معافیت مالیاتی کتابفروشی‌ها هنوز دقیق روشن نشده است، با این‌ حال با مصوبه جدید شورای شهر مراکز خرید غول‌پیکری که در گوشه‌ و کنار شهرهای بزرگ قد علم کرده‌اند با اختصاص بخشی از فضایشان به کتابفروشی‌ها تصویر جدیدی را پیش روی شهروندان شهرهای بزرگ گذاشته‌اند. درست در میان برندهای تقلبی و نمایندگی‌های پوشاک و لوازم‌خانگی خارجی ویترین‌های خوش‌رنگ و لعاب کتابفروشی‌ها رخ می‌نمایند. تصویر جدیدی که اتفاقاً با استقبال هم روبه‌رو شده است، هر چند به نظر می‌رسد صاحبان این مراکز خرید چندان دغدغه فرهنگ و گسترش فرهنگ کتابخوانی را ندارند اما حالا به واسطه این تخفیف مالیاتی که شامل کل مرکز تجاری‌شان می‌شود، حاضر شده‌اند بخشی را به بالا بردن سرانه مطالعه شهروندان و دسترسی آسان‌شان به کالاهای فرهنگی اختصاص بدهند. تجربه حضور کتابفروشی‌ها در مراکز خرید و سرگرمی در کشورهای همسایه به‌نظر موفقیت‌آمیز بوده و کشورهایی همچون ترکیه و امارات متحده عربی با فرمولی شبیه به آنچه در ایران به تازگی اجرا شده است، کتابفروشی‌های بزرگی را در مراکز خرید فراهم کرده‌اند. طی چهار سال گذشته کشور لبنان با افتتاح بیش از 9 کتابفروشی با متراژهای چندصدمتری در بیروت سبب شده است کتابفروشی‌های زنجیره‌ای همچون ویرجین که در کشورهای اروپایی در آستانه ورشکستگی بودند در بیروت دوباره پا بگیرند. کتابفروشی کنی کانیا در دوبی سال گذشته یکی از 50 فروشگاه پردرآمد امارات متحده عربی نام گرفت که بخش اعظمی از این درآمدزایی‌اش را مدیون همجواری با فروشگاه‌های پوشاک بود. کنی کانیا اکنون به عنوان یکی از 10 کتابفروشی بزرگ جهان شناخته می‌شود و بخشی از جاذبه‌های گردشگری این شهر شده است که به دلیل تخفیف‌های مالیاتی می‌تواند در یک فضای تجاری با اجاره‌های گران دوام بیاورد و گردش مالی چشمگیری داشته باشد. در چهار سال گذشته در دوبی هشت کتابفروشی بزرگ در مراکز خرید اصلی افتتاح شده‌اند که به دلیل متراژهای وسیع و فروش اقلام فرهنگی دیگر بخشی از جاذبه‌های توریستی این شهر محسوب می‌شوند، حالا باید دید قانون تخفیف مالیاتی به مراکز خرید در چند سال آینده تا چه اندازه پای کتابفروشی‌ها را به همسایگی با فوت‌کورت‌ها و برندها باز می‌کند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها