شناسه خبر : 10117 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

پیش‌بینی‌ها درباره پیامدهای اقتصادی برگزیت غلط از آب درآمدند

برگزیت را به یادآر

به نظر می‌رسد سرمایه‌داران انگلیسی شوک ماه ژوئن را که در نتیجه همه‌پرسی خروج از اتحادیه به بازارهای مالی این کشور وارد شد، فراموش کرده‌اند و پس از افت قیمت اولیه بازارها دوباره رشد را تجربه می‌کنند.

به نظر می‌رسد سرمایه‌داران انگلیسی شوک ماه ژوئن را که در نتیجه همه‌پرسی خروج از اتحادیه به بازارهای مالی این کشور وارد شد، فراموش کرده‌اند و پس از افت قیمت اولیه بازارها دوباره رشد را تجربه می‌کنند. این در حالی است که بازارهای آلمان و فرانسه و دیگر اقتصادهای بزرگ اتحادیه در شوک هستند. این وضعیت، درست برعکس چیزی است که قبل از برگزاری رفراندوم پیش‌بینی شده بود. تا قبل از همه‌پرسی تقریباً از هر کارشناس اقتصادی می‌پرسیدید، خروج را باعث وقوع فاجعه در اقتصاد و بازارهای انگلستان می‌دانست و اثر آن بر اتحادیه را بسیار کمتر از ابعاد آن در انگلستان پیش‌بینی می‌کرد. اما در حال حاضر نرخ اصلی شاخص سهام لندن نه‌تنها از مشکلات شوک بعد از رفراندوم (که طی آن 9 درصد از ارزش خود را از دست داد) خارج شده است، که رقم آن هشت درصد بالاتر از روز برگزاری همه‌پرسی است. البته یک نکته بسیار مهم در این میان وجود دارد. تمام محاسبات مربوط به ارقامی که پیش از این گفته شد و نشان‌دهنده رشد بود، با پوند محاسبه شده است و مقدار آن در صورت محاسبه با دلار کمتر خواهد بود چون واحد پول انگلستان از روز برگزاری رفراندوم تا به حال حدود 13 درصد از ارزش خود را در برابر دلار از دست داده است. با در نظر گرفتن این موضوع، شاخص سهام لندن نه‌تنها افزایش نداشته که کاهشی 6 /5 درصدی را هم در سال 2016 تجربه کرده در حالی که در مورد شاخص سهام آلمان این کاهش تنها دو درصد است. این در حالی است که شاخص سهام لندن، بیشتر تحت تاثیر شرکت‌های نفت و گاز قرار دارد، محصولاتی که افزایش قیمت عمده‌ای را در سال جاری تجربه کردند و در نتیجه باید شاهد اثر مثبت آن بر شاخص قیمت سهام هم می‌بودیم.
اما کاهش ارزش پوند محاسنی هم دارد. بیش از 100 شرکت از بزرگ‌ترین شرکت‌های انگلستان، بیشتر مبادلات خود را با موسسات و شرکت‌های خارج از مرزهای انگلستان و با دلار انجام می‌دهند و درآمد و سود خود را هم در قالب دلاری ثبت می‌کنند. برنده بزرگ کاهش ارزش پوند، این گروه از شرکت‌ها هستند. کاهش ارزش پوند می‌تواند در مجموع به صادرات اقتصاد انگلستان رونق دهد که مسلماً به نفع کل اقتصاد این کشور خواهد بود. خصوصاً حالا که آنها بازار اروپا را نیز در یک شب از دست داده‌اند و باید بتوانند جایگزینی برای آن بیابند. در مجموع صرف‌نظر از هر اتفاقی که برای اقتصاد انگلستان رخ دهد، برگزیت یا همان رفراندوم خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، در خاطره‌ها خواهد ماند. نمی‌توان اتفاقی را که باعث شد تنها طی چند روز سه تریلیون دلار ارزش سهام در بازارهای جهان، محو شود، به این سادگی از خاطر برد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها