شناسه خبر : 10077 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

کار یلن و منتقدانش به نامه‌نگاری کشید

کینه‌ای قدیمی

می‌گویند دو موقعیت خوب برای شناخت معاشران وجود دارد، هنگام عصبانیت و رانندگی.

می‌گویند دو موقعیت خوب برای شناخت معاشران وجود دارد، هنگام عصبانیت و رانندگی. به نظر می‌رسد حداقل در مواردی می‌توان موقعیتی دیگر را هم به این دو موقعیت پیش‌گفته اضافه کرد. گویا در مواردی، بحث در مورد سیاست‌های پولی هم می‌تواند به آشکار شدن شخصیت واقعی افراد کمک کند. رالف نادر، فعال سیاسی که در پنج دوره نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات‌متحده نیز بوده است، ماه گذشته نامه‌ای سرگشاده به یلن نوشت تا از سیاست‌های پولی فدرال‌رزرو انتقاد کند. این نامه که در هافینگتون‌پست چاپ شد، در یک کلام حیرت‌انگیز بود. نادر در نامه به یلن، که اولین زنی محسوب می‌شود که سکان هدایت بانک مرکزی ایالات‌متحده را در دست گرفته است، توصیه کرد تا از همسر نوبلیست یا همکاران مرد خود مشورت بگیرد تا بتواند عملکرد درستی در زمینه تعیین نرخ بهره داشته باشد.
در این نامه از پایین و نزدیک به صفر نگه داشته شدن نرخ بهره از سال 2008 به بعد انتقاد شده است. این نامه از دو جنبه بحث‌های زیادی را باعث شد، اول اینکه توصیه به افزایش سریع نرخ بهره، از طرف یک لیبرال عنوان شده بود در حالی که اغلب هم‌کیشان سیاسی او در حال اعمال فشار بر بانک مرکزی هستند که تا زمانی که بازار نیروی کار بهبود کامل پیدا نکرده است، نرخ بهره را تغییر ندهد. این بار در حقیقت نادر بیشتر با جمهوریخواهانی هم‌داستان شده که مدت‌هاست از زیان‌های پس‌اندازکنندگانی می‌گویند که به دلیل نرخ بهره نزدیک به صفر، در این چندساله هیچ سودی نبرده‌اند.
مورد دوم نیز بار جنسیتی شدید و توهین‌آمیز نامه بود که انتقادات بسیاری را برانگیخت. این نامه بر‌خلاف موارد دیگر از این دست، با جوابیه یلن همراه شد. جوابیه‌ای که با این جمله شروع شد: «از نامه اخیر شما سپاسگزارم.» و البته فوراً لحن آن تغییر کرده و این‌گونه دنبال شد: «اما مرور چند موضوع، احتمالاً به ادامه بحث کمک می‌کند.» در این نامه یلن، همانند بن برنانکی، رئیس قبلی این نهاد، اظهار کرد نرخ بهره اندک در این سال‌ها در حقیقت بازتاب اقتصاد ضعیف ایالات‌متحده بوده و تنها راهی است که با کمک آن، فدرال‌رزرو می‌توانست و البته توانست، به رشد اقتصادی و ایجاد میلیون‌ها شغل در کشور کمک کند. یلن نوشت: «پس‌اندازکنندگانی که شما از آنها صحبت می‌کنید، اگر فدرال‌رزرو نرخ بهره را پایین نگه نمی‌داشت، اکنون با وضعیت بسیار بدتری روبه‌رو بودند. اگر بانک مرکزی بر پایین نگه داشتن این نرخ پافشاری نمی‌کرد، نرخ بیکاری می‌توانست بسیار بیشتر باشد، قیمت‌ها در بازار املاک بیشتر سقوط کند و حتی افراد و کسب و کارهای بیشتری ورشکستگی را تجربه کنند.»
البته تمام دنیا و از جمله نادر، می‌دانند که فدرال‌رزرو در آستانه افزایش نرخ بهره قرار دارد. اما به نظر می‌رسد توپی که رالف نادر، به هر دلیل سعی کرد آن را در زمین یلن بیندازد، با شدت هر چه ‌تمام‌تر به طرف خود وی بازگشته است. خصوصاً آنکه یلن نه‌تنها هیچ اشاره جنسیتی در نامه‌اش نداشت و پاسخی حتی در حد یک کلمه به توهین‌های آشکار وی نداد، که حتی سخنی از پنج بار نامزدی ناموفق رالف نادر 81‌ساله به میان نیاورد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها