شناسه خبر : 10067 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

پروژه‌های نیمه‌تمام تعیین تکلیف می‌شوند

خوابِ کلنگ

بر اساس قیمت‌های سال ۹۲ حدود ۱۲۳ هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی نیمه‌تمام در کشور وجود دارد که امسال برخی از این پروژه‌ها به خارجی‌ها معرفی شدند، اکنون نیز کارگروهی برای پیگیری واگذاری پروژه‌های نیمه‌تمام دولت در اتاق بازرگانی ایران تشکیل شده است.

نگار میرکریمی
بر اساس قیمت‌های سال ۹۲ حدود ۱۲۳ هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی نیمه‌تمام در کشور وجود دارد که امسال برخی از این پروژه‌ها به خارجی‌ها معرفی شدند، اکنون نیز کارگروهی برای پیگیری واگذاری پروژه‌های نیمه‌تمام دولت در اتاق بازرگانی ایران تشکیل شده است.
ماجرای واگذاری پروژه‌های نیمه‌تمام عمرانی به بخش خصوصی موضوع چندان جدیدی نیست چرا که واگذاری پروژه‌های نیمه‌تمام از سال گذشته مطرح شد، اما نحوه و شرایط اجرای آن اعلام نشد، تا جایی که ایران و گروه ۱+۵ با یکدیگر توافق کردند و داستان واگذاری پروژه‌های نیمه‌تمام قوت گرفت. در این میان همایشی تحت عنوان معرفی این پروژه‌ها به کشورهای سرمایه‌گذار برگزار شد که بسیاری از پروژه‌های عمرانی نیمه‌تمام در مناطق مختلف با شرایط وزارت راه و شهرسازی به خارجی‌ها معرفی شد.
در کنفرانس فرصت‌های سرمایه‌گذاری ۱۲۱ پروژه برای سرمایه‌گذاری با ارزش ۲۵ میلیارد یورو عرضه شد که برخی پروژه‌ها شامل شرکت عمران شهرهای جدید، مجتمع‌های مسکونی، تجاری و مترو، سه پروژه در فرودگاه امام خمینی‌(ره)، ساخت زیربناهای کشور در شش پروژه ریلی، پنج پروژه آزادراهی، ۲۳ پروژه در حوزه فرودگاهی و ترمینالی، ۲۲ پروژه در بنادر و دریانوردی، ۱۵ پروژه در بخش راه‌آهن، سه پروژه در بخش عمران و بهسازی شهری و سه پروژه در بخش توسعه شهری بودند.

طرح اولیه چگونه بود؟
البته طرح اولیه واگذاری از سوی رئیس‌‌جمهور دولت یازدهم در فروردین‌ماه امسال اعلام شده بود، اما چندان جدی گرفته نشد و تنها به طرح آن اکتفا می‌شد. به گفته حسن روحانی، انجام این کار هم ایجاد اشتغال می‌کند و هم آن طرح‌ها در زمان معقولی تکمیل و به بهره‌برداری می‌رسند. البته کارشناسان براین باورند اجرای طرح‌های نیمه‌تمام بر عهده دولت است و باید طرح‌های واگذار‌شده مشخص و ارزیابی شوند، اما مجدداً واگذاری این طرح‌ها به بخش خصوصی اعلام شده است.
حال با گذشت مدتی از طرح واگذاری پروژه‌ها به بخش خصوصی و اعلام نشدن هیچ علامت مثبتی از سوی بخش خصوصی، در آبان‌ماه امسال مجدداً خبرهایی مبنی بر تشکیل کارگروه پیگیری واگذاری پروژه‌های نیمه‌تمام دولت در اتاق بازرگانی به گوش رسید. پس از آن نیز رئیس‌ اتاق بازرگانی ایران از تشکیل کارگروه پیگیری واگذاری پروژه‌های نیمه‌تمام دولت خبر داد و گفت مدیریت این کارگروه به وزیر اسبق مسکن کشور سپرده شده است. از آبان‌ماه امسال تاکنون نیز اتاق ایران در این‌باره تمهیداتی اندیشیده است، محسن جلال‌پور نیز در این باره گفته است حجم این پروژه‌ها حدود ۴۰۰ هزارمیلیاردتومان برآورد می‌شود، به همین دلیل می‌طلبد که علاوه بر حضور فعال بنگاه‌های کشور از وجود سرمایه‌گذاران و پیمانکاران خارجی هم استفاده شود.
حال به نظر می‌رسد پس از توافق ایران و وین در تابستان امسال، دولت دست یاری به سوی مردم دراز کرده و می‌خواهد در طرح‌های عمرانی خود از مردم و سرمایه‌گذاران کمک گیرد تا اجرای پروژه‌های خود را تسریع بخشد، البته در این میان بسیاری از معرفی پروژه‌های نیمه‌تمام به خارجی‌ها گلایه دارند و بر این باورند که همه پروژه‌های نیمه‌تمام قابلیت عرضه به خارجی‌ها را ندارند و بهتر است بخش خصوصی تکمیل آنها را در دست گیرد، اما برخی دیگر بر این باورند که مهم نیست چه کسی پروژه‌ها را تکمیل می‌کند؛ بلکه آنچه مورد توجه است، تکمیل پروژه‌ها و بهره‌برداری از آنهاست.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها