شناسه خبر : 8512 لینک کوتاه

ستاره‌های رقابت اسفند

در کنار رقابت فهرست‌ها، رقابت چهره‌ها نیز در انتخابات اسفند‌ماه به ویژه در پایتخت بسیار جذاب است. اگر تاریخ مجالس پس از انقلاب را بررسی کنیم در‌خواهیم یافت که به صورتی هریک از صدر‌نشینان آرای تهرانی‌ها به یک صورت تفسیر و شمایلی بودند از حال و هوای آن روزهای مجلس. روحیات احساسی و پرهیجان فخرالدین حجازی صدر‌نشین آرای مردم تهران در مجلس اول، بسیار خوب می‌تواند فضای آن روزها را به یاد مخاطبان بیاورد. اکبر هاشمی‌رفسنجانی نیز در مجالس دوم و سوم صدرنشین آرا بود.

در کنار رقابت فهرست‌ها، رقابت چهره‌ها نیز در انتخابات اسفند‌ماه به ویژه در پایتخت بسیار جذاب است. اگر تاریخ مجالس پس از انقلاب را بررسی کنیم در‌خواهیم یافت که به صورتی هریک از صدر‌نشینان آرای تهرانی‌ها به یک صورت تفسیر و شمایلی بودند از حال و هوای آن روزهای مجلس. روحیات احساسی و پرهیجان فخرالدین حجازی صدر‌نشین آرای مردم تهران در مجلس اول، بسیار خوب می‌تواند فضای آن روزها را به یاد مخاطبان بیاورد. اکبر هاشمی‌رفسنجانی نیز در مجالس دوم و سوم صدرنشین آرا بود. این مجالس نیز تا حدود زیادی به مشرب هاشمی نزدیک بودند. علی‌اکبر حسینی نیز در مجلس چهارم صدر آرای تهران قرار گرفت. این رای را نیز می‌توان بازتاب آرای جامعه غیرسیاسی‌شده آن روز دانست. رقابت علی‌اکبر ناطق‌نوری و فائزه هاشمی برای صدرنشینی فهرست تهرانی‌ها در مجلس پنجم نیز نشان تغییرات بزرگی بود که دو سال بعد بسیاری از تحلیلگران را شگفت‌زده کرد. رای چشمگیر تهرانی‌ها به سیدمحمدرضا خاتمی در مجلس ششم نیز نشان از مجلس و جامعه ای بود که امیدوار به حرکتی اصلاحی است. صدرنشین آرای پایتخت‌نشینان در سه مجلس بعد نیز غلامعلی حداد‌عادل بود. این پرچمداری اما در انتخابات مجلس نهم با حضور رقیبی قدرتمند به نام علی مطهری که اتفاقاً در هیچ یک از فهرست‌ها حضور نداشت به چالش کشیده شد. امسال نیز به نظر می‌رسد رقابتی نمادین میان جناح‌ها و چهره‌ها برای دستیابی به افتخار صدرنشینی اعتماد پایتخت‌نشین‌ها به چشم می‌خورد. طبق پیش‌بینی‌ها سه چهره بیش از همه شانس کسب این افتخار را در اختیار دارند.

علی مطهری
index:1|width:50|height:50|align:right زاده بهمن ۱۳۳۶، تهران: استاد فلسفه دانشگاه، سیاستمدار و نماینده مجالس هفتم تا امروز. این فرزند مرحوم مرتضی مطهری در چند سال گذشته در دفاع از حقوق مدنی و سیاسی منتقدان به چهره‌ای مشهور بدل شده است. این چهره اصولگرا هم رای قاطبه اصلاح‌طلبان و میانه‌روها را در اختیار دارد و هم می‌تواند به رای بسیاری از شهروندان اصولگرا چشم امید داشته باشد.

غلامعلی حداد‌عادل
index:2|width:50|height:50|align:right زاده ۱۹ اردیبهشت ۱۳۲۴‌، تهران: استاد فلسفه دانشگاه و رئیس فرهنگستان ادب فارسی که در مجلس هفتم ریاست این نهاد را به دست داشت. در سال‌های گذشته از جریان سنتی اصولگرا فاصله گرفته آرام‌آرام به تندروهای این جناح نزدیک شده است، او ضمن اینکه سودای تکرار برد رقابت تهران را دارد، به احتمال زیاد نامزد تندروها برای ریاست مجلس آینده خواهد بود.

محمدرضا عارف
index:3|width:50|height:50|align:right زاده ۲۷ آذر ۱۳۳۰، یزد: این استاد مخابرات دانشگاه تهران که در رزومه خود معاون اولی رئیس‌جمهوری دوره اصلاحات، وزارت و ریاست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی را نیز بر عهده دارد، پس از انصراف در انتخابات ریاست جمهوری گذشته به سود حسن روحانی، علاقه‌مند است به هر صورت ممکن میزان محبوبیت خود را در میان شهروندان بسنجد. این چهره اصلاح‌طلب آرزوهای بزرگی از جمله صدرنشینی بهارستان را نیز در ذهن خود می‌پروراند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها