شناسه خبر : 7440 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

تحلیل استقبال گسترده از نام‌نویسی در انتخابات مجلس

انتخاباتی با حضور همه

مدت زمان تعیین‌شده برای ثبت‌نام انتخابات مجلس به پایان رسید. وجه تمایز این انتخابات با انتخابات پیشین، در تعداد کاندیداها بود. تعداد کاندیداها در این انتخابات، رشد قابل توجهی پیدا کرد. به ترتیبی که بیش از ۱۲ هزار نفر برای ماراتن هفت اسفندماه ثبت‌نام کردند.

index:1|width:50|height:50|align:right سیدکمال سجادی/سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری
مدت زمان تعیین‌شده برای ثبت‌نام انتخابات مجلس به پایان رسید. وجه تمایز این انتخابات با انتخابات پیشین، در تعداد کاندیداها بود. تعداد کاندیداها در این انتخابات، رشد قابل توجهی پیدا کرد. به ترتیبی که بیش از 12 هزار نفر برای ماراتن هفت اسفندماه ثبت‌نام کردند. بعد از پایان ثبت‌نام و مشخص شدن تعداد کاندیداها، بسیاری از کارشناسان سیاسی، افزایش تعداد نفرات کاندیداها را پدیده‌ای بد قلمداد کردند و حتی عنوان ثبت‌نام فله‌ای را به آن اطلاق کردند. حال این سوال مطرح می‌شود که آیا افزایش تعداد کاندیداها نقطه مثبت است یا منفی؟
به منظور پاسخ به این سوال می‌توان ابعاد مختلف این پدیده را مورد توجه قرار داد. از نظر من افزایش تعداد کاندیداها را به هیچ‌وجه نمی‌توان موضوعی منفی دانست. اگر شما نظام مردمسالاری را به رسمیت شناخته‌اید، باید بدانید که این موضوع به دنبال حاکمیت دموکراسی به وجود می‌آید. افزایش تعداد کاندیداها نشان می‌دهد افراد زیادی وجود دارند که در خود توانایی کاندیدا شدن دیده و دوست دارند در قامت نمایندگی مجلس به مردم خدمت کنند. به عبارت دیگر وجود این میزان از خود‌باوری موضوعی است که نباید آن را نادیده گرفت و به سادگی از کنار آن عبور کرد. از سوی دیگر منتقدان افزایش تعداد ثبت‌نام‌کنندگان باید این نکته را مورد توجه قرار بدهند که مگر وجود سلایق متفاوت در بین کاندیداها بد است! اگر تنها عده معدودی برای حضور در پارلمان اعلام آمادگی کرده و ثبت‌نام می‌کردند که بیشتر باید نگران می‌شدند. چون در آن صورت بیم آن می‌رفت که تنها یک سلیقه خاص در انتخابات در معرض رای مردم قرار بگیرد و طرفداران سلیقه‌های دیگر از انتخاب کردن محروم شوند.
به همین دلیل باور من این است که افزایش تعداد ثبت‌نام‌کنندگان، موضوع خوبی است که باید از این ظرفیت نهایت بهره را برد. شما اطمینان داشته باشید که شورای نگهبان و سایر نهادهای نظارتی به خوبی وظیفه خود را انجام می‌دهند. این نهادها قطعاً افرادی را تایید صلاحیت خواهند کرد که از توان و صلاحیت کافی برخوردار باشند.
به هر حال موضوع مهم برای تمام دلسوزان کشور این است که انتخاباتی با مشارکت بالای مردم برگزار شود. قطعاً برگزاری انتخاباتی شکوهمند موجب می‌شود مشروعیت نظام در جهان افزایش یابد. لازمه برگزاری انتخاباتی باشکوه، حضور سلایق مختلف در بین کاندیداهای انتخابات مجلس است. از سوی دیگر بهتر است تا لیست‌های جامعی از سوی گروه‌های سیاسی ارائه شود. هر چند در آستانه برگزاری انتخابات، لیست‌های متعددی از سوی گروه‌ها و جبهه‌های سیاسی ارائه می‌شود اما آنچه اهمیت مضاعفی پیدا می‌کند این است که دو جناح بزرگ و اصلی کشور چه لیستی را ارائه خواهند کرد؟
اصولگرایان و اصلاح‌طلبان دو جناح اصلی سیاسی در کشور محسوب می‌شوند. این دو جناح اصلی و کلاسیک در کشور در گذر زمان نام‌های مختلفی را تجربه کردند. اصولگرایان زمانی به نام راست خوانده می‌شدند و اصلاح‌طلبان به نام چپ. با این حال دو جناح سیاسی مذکور به خوبی به قواعد رقابت سیاسی آشنا بوده و جزو دلسوزان کشور محسوب می‌شوند. این دو گروه سیاسی به خوبی از این توانایی برخوردارند که بتوانند فعالان سیاسی را برای حضور در عرصه‌های سیاسی منسجم کنند. به همین دلیل برای جامعه اهمیت زیادی دارد که این دو گروه سیاسی چه استراتژی را به کار خواهند گرفت.
برخی از کارشناسان سیاسی این نظریه را مطرح کردند که بهتر است دو جناح بزرگ کشور برای جلوگیری از حضور تندروها در مجلس، لیستی واحد را ارائه دهند. واقعیت این است که این موضوع تاکنون مطرح نشده است با اینکه بسیاری این موضوع را جزو محالات موجود برمی‌شمارند اما شما باید این نکته را مورد توجه قرار بدهید که در دنیای سیاست هر چیزی امکان دارد. به عبارت دیگر می‌توان دنیای سیاست را دنیای ممکنات خواند. چون امکان دارد اتفاقات پیش‌بینی‌نشده رخ بدهد، بنابراین نباید بعید بدانید که ائتلاف جدیدی بین دو گروه سیاسی رخ بدهد.
دو ماه باقی‌مانده برای جناح‌های سیاسی از اهمیت زیادی برخوردار است. از یک‌سو باید لیست خوبی را به جامعه ارائه دهند و از سوی دیگر باید تمام تلاش خود را به کار بگیرند تا بتوانند کرسی‌های بیشتری را در پارلمان به خود اختصاص دهند. لازمه موفقیت در این امر مهم این است که این دو گروه سیاسی بتوانند انسجام بیشتری را در بین خود ایجاد کرده و از تفرقه دوری کنند. این موضوع در شهرهای بزرگ اهمیت زیادی پیدا می‌کند اما در سایر شهرستان‌های کوچک تک‌نماینده که تعداد آن در سراسر کشور 170 عدد است، باید ضمن توجه به بافت جامعه، نکته‌های ظریف دیگری را مورد توجه قرار داد.
هر جناحی که بتواند انسجام درونی خود را حفظ کند، می‌تواند کرسی‌های بیشتری را به خود اختصاص دهد. اما اگر تشتت و تفرقه در بین هر یک از جناح‌های سیاسی حاکم شود جناح مقابل از این شرایط به نفع خود بهره می‌گیرد و می‌تواند برنده انتخابات شود. این مهم تعیین‌کننده ترکیب مجلس آینده است به همین دلیل نمی‌توان با قاطعیت در مورد ترکیب مجلس اظهار نظر کرد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید