شناسه خبر : 7212 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

تحلیل رفتار نمایندگان منتقد دولت در روزهای پایانی مجلس نهم

نمایندگان مردم را در برابر دولت قرار ندهند

index:1|width:40|height:40|align:right سهیلا جلودارزاده / نماینده ادوار و منتخب مجلس دهم
مجلس نهم روزهای پایانی خود را سپری کرده و نزدیک به یک ماه دیگر مجلس دهم کار خود را آغاز می‌کند. به دنبال شروع به کار مجلس دهم کاندیداهایی وارد مجلس می‌شوند که در مجلس نهم حضور نداشتند و از سوی دیگر تعداد زیادی از نمایندگان مجلس نهم از کسوت نمایندگی مردم خارج می‌شوند. در این مدت زمان باقی‌مانده که نزدیک به 40 روز است،‌ نمایندگان محترم مجلس بودجه را مورد بررسی قرار دادند. البته بودجه امسال با تاخیر مورد بررسی قرار گرفت و نهایی شد. مهم‌ترین دلیل تاخیر دولت در ارائه لایجه بودجه به مجلس، این بود که می‌خواست تکلیف برجام مشخص شود تا بودجه را با درنظر گرفتن مقتضیات برجام و مراحل اجرایی آن به مجلس ارائه کند.
در جریان بررسی بودجه بحث‌های زیادی مطرح شد. به هر حال نمایندگان مجلس این حق را دارند که با توجه به نظرات کارشناسی خود بودجه را بررسی کرده و نظر موافق و مخالف خود را مطرح کنند. در این میان چند بحث خیلی جنجالی شد و موجب شد که وقت بیشتری از مجلس را به خود اختصاص دهد. نمایندگان محترم از یک سو طرح افزایش قیمت بنزین را به صورت پلکانی مورد بررسی قرار دادند. این طرح مقرر کرده بود که قیمت سوخت به قیمت سال 94 محاسبه شود اما به ازای مصرف بیشتر هر فرد بیش از میزان متناسب، هر وسیله نقلیه به ازای هر لیتر مبلغی را به عنوان عوارض باید پرداخت می‌کرد. این مصوبه صبح به تایید مجلسیان رسید اما عصر همان روز با نظر نمایندگان مجلس به کمیسیون تلفیق بازگشت. در این میان یک سوال مهم این است که آیا کار کارشناسی مناسب بر روی این مصوبه انجام شده بود؟ آیا بهتر نبود به جای مصوبه پلکانی کردن قیمت نفت، این موضوع در دستور کار نمایندگان مجلس قرار می‌گرفت که باید بنزین یورو 4 مورد استفاده قرار بگیرد تا حداقل مردم ما بتوانند هوای سالم‌تری را تنفس کنند.
تصویب و ارجاع این مصوبه را باید در ردیف مصوبه‌هایی دانست که سود چندانی به حال مردم ندارد و گرهی از مشکلات مردم باز نمی‌کند. تنها توصیه‌ای که می‌توان به نمایندگان کرد این است که با تصویب قوانین غیرواقعی مشکل‌ساز نشوند. نکته جالب این است که در توجیه پس گرفتن مصوبه گفته می‌شود که در این مورد دقت کافی مبذول نشده بود. در حالی که این انتظار وجود دارد که مجلسیان با دقت موضوعات را بررسی کنند تا مبادا با یک اشتباه، خسارات جبران‌ناپذیری به کشور وارد کنند.
برخی از مجلسیان با تصویب قوانینی، نتوانستند در راه توسعه کشور نقش تسهیل‌کننده را ایفا کنند بلکه خود عامل مشکل شدند. قوانین مالیات و راه‌اندازی کسب و کار و موانع پیش‌روی آن را باید در این زمره دانست. از سوی دیگر این انتظار از نمایندگان وجود دارد که واقعیات اجتماعی را درنظر بگیرند و با لحاظ کردن آن طرحی را ارائه دهند یا اینکه لایحه ارسالی از سوی دولت را مورد بررسی قرار دهند. برخی ازمجلسیان ضمن کوتاه نیامدن از مواضع خود، در نهایت بنزین را دونرخی کرده و تصمیم‌گیری در نحوه اجرا را بر عهده دولت گذاشتند.
فارغ از حواشی به وجود‌آمده در بحث تعیین قیمت بنزین، مجلس مصوبه دیگری هم داشت که جنجال آن همچنان ادامه دارد و گویی قرار نیست به پایان برسد. نمایندگان مجلس، بر حذف 24 میلیون نفر از یارانه‌بگیران رای دادند. هنوز مشخص نیست که مجلس بر چه اساس محاسبات خود را انجام داده و تصمیم گرفته 24 میلیون نفر را حذف کند. این مصوبه به این معناست که در کشور ما 24 میلیون نفر وجود دارند که به ناحق یارانه گرفتند و حال باید این تعداد حذف شوند. مجلس در حالی بر این کار اصرار دارد که دولت بارها با این موضوع مخالفت و تاکید کرده این تعداد ثروتمند در جامعه وجود ندارد کما اینکه آقای نوبخت در مجلس به عنوان مخالف صحبت کرده و اعلام کرده چنین اقدامی برخلاف عدالت است زیرا تعداد زیادی از این خانواده 24 میلیون‌نفری، به این پول نیاز دارند.
نوع مواجهه مجلسیان با دولت این تصور را به وجود می‌آورد که شاید برخی در مجلس می‌خواهند دولت و مردم را رودرروی هم قرار دهند. در چنین شرایطی، ایجاد نارضایتی در میان مردم از عملکرد دولت بسیار محتمل به نظر می‌رسد. البته نمی‌توان تمام نمایندگان را به تلاش برای مواجهه دولت و مردم متهم کرد اما شاید تعدادی از نمایندگانی که در دور بعد در مجلس حضور ندارند برای این کار تلاش کنند. البته امکان دارد که خود به این موضوع اشراف نداشته باشند اما با طرح توقعات و انتظارات بیش از حد، چنین شرایطی را ایجاد می‌کنند.
من موافق این ایده نیستم که نمایندگانی که در دور بعد در مجلس حضور ندارند، بانی این هستند که مصوبات مجلس برای دولت پرهزینه باشد و در یک نگاه بدبینانه می‌خواهند تا بعد از خود یک زمین سوخته برجای بگذارند، اما بر این اعتقاد هستم که مجلسیان باید اندکی کارشناسانه‌تر تصمیم‌گیری کنند و عواقب این تصمیم‌گیری را به جان بخرند. با این حال تعدادی از نمایندگان مجلس که همواره منتقد دولت هستند تلاش دارند ضربات اساسی به دولت وارد کرده و دولت را زمینگیر کنند.
به نظر می‌رسد تعدادی از نمایندگان با این تصور ذهنی که دولت هزینه حذف یارانه 24 میلیون نفر را پرداخت می‌کند، این تصمیم را گرفته‌اند. البته دولت آقای روحانی که در این مدت شرایط بسیار سختی را پشت سر گذاشته است، ممکن است با مشکلاتی روبه‌رو شود. این امیدواری وجود دارد که دولت این اقدام صورت‌گرفته از سوی مجلس و فشار بر دولت به منظور حذف یارانه‌بگیران را تحمل کرده و این نگرش را داشته باشد که شاید این موضوع، کاری در جهت تهذیب نفس بوده است. هرچند دولت در مواجهه با مصوبات غیر قابل انجام مجلس همواره مصلحت‌ها و توان و منافع مردم را لحاظ کرده و در مورد نحوه اجرا تصمیم‌گیری می‌کند. ما امیدواریم که در وضعیت اقتصادی کشور از جمله تبادل ارز و فروش نفت گشایشی حاصل شود تا دولت بتواند مشکلات موجود را حل کند. در صورت بهتر شدن وضعیت اقتصادی و حذف سه میلیون و 300 هزار نفر از یارانه‌بگیران مطابق گفته مسوولان وزارت کار، این امیدواری جان گرفته که این سرمایه در بخش تولید به کار گرفته شود و بتواند جانی دوباره بدهد.
اگر مجلس نهم می‌خواهد همچنان تصمیمات غیرعقلایی و گاه پوپولیستی در مواجهه با دولت بگیرد این موضوع اهمیت چندانی ندارد. به هرحال مردم به خوبی از اهداف این جریان‌های سیاسی آگاه هستند و خیلی خوب عملکرد آنها را زیر ذره‌بین قرار می‌دهند. نکته جالب اینجاست که این نمایندگان مجلس که می‌خواهند 24 میلیون نفر حذف شوند در این اندیشه هستند که تمام این افراد ثروتمند هستند در حالی که بخش اعظم این تعداد شامل افراد نیازمند است. مهم‌تر اینکه این افراد، انتقاد دولت نسبت به حذف این تعداد را مقاومت دولت برای حذف یارانه ثروتمندان لقب دادند. برخی حتی پا را فراتر گذاشته و با استفاده از رسانه‌های خود بار دیگر توپ را در زمین دولت انداخته و گفتند که دولت نمی‌خواهد در یک سال باقی‌مانده از دوره نخست ریاست جمهوری و در یک سال باقی‌مانده تا انتخابات ریاست جمهوری اقدام به حذف یارانه‌بگیران بکند و نگران است تا مبادا محبوبیتش کاهش یابد. این در حالی است که تمام دغدغه دولت این است که مبادا با اعمال سرعت در حذف یارانه‌ها دقت کافی اعمال نشود و به قولی دقت، فدای سرعت شود و خانواده‌ای در این فرآیند حذف شود که حقش بوده یارانه‌بگیرد.
بسیاری از تحلیلگران نسبت به تداوم این وضعیت در مجلس نهم ابراز نگرانی می‌کنند با این حال ما امیدواریم که در این فرصت باقی‌مانده نمایندگان محترم مجلس با وسواس بیشتری موضوعات را بررسی کنند و بنای خود را بر تعامل بیشتر با دولت قرار دهند تا مشکلات و وعده‌های بر زمین‌مانده حل شود. این حداقل انتظاری است که مردم از مجلسیان دارند. هرگز نباید نماینده‌ای منافع شخصی خود را بر منافع ملی ترجیح دهد و مصوبه پرهزینه از همه نظر برای دولت داشته باشد. بدتر اینکه چنین مصوبه‌ای خوب کارشناسی نشده باشد و مجلس ناچار شود آن مصوبه را پس بگیرد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید