شناسه خبر : 5390 لینک کوتاه

سازمان‌های اطلاعاتی جهان، فرانسه، ایران و آمریکا را اهداف حملات تروریستی داعش می‌دانند

کمین دشمن

به باور کارشناسان نظامی توان امنیتی، دفاعی و اطلاعاتی ایران در سطح منطقه خاورمیانه برجسته و مثال‌زدنی است و این قدرت توانسته به‌رغم حملات همه‌جانبه دشمن به سوریه، دولت این کشور را در چند سال اخیر سر پا نگه دارد

«اطلاعاتی درباره قصد داعش مبنی بر هدف قرار دادن فرانسه، آمریکا و ایران داریم و این خطر را به کشورهای مذکور ابلاغ کرده‌ایم.» این موضوع برای نخستین بار از سوی «ابراهیم الجعفری» وزیر خارجه عراق بیان شد و تنها چند روز بعد از سوی وزیر اطلاعات کشورمان نیز مجدداً تکرار شد. «سیدمحمود علوی» با اشاره به انفجارهای اخیر در بیروت و پاریس تاکید می‌کند که انفجارهای اخیر می‌تواند هشدار جدی به ما هم باشد، که باید مورد توجه کارشناسی قرار گیرد... باید تلاش شود انتخابات در فضایی امن و آرام برگزار شود و پیش از هر چیز مواردی که می‌تواند به این فضا آسیب برساند شناسایی شود و تدبیر لازم صورت پذیرد. دشمن از فضای ملتهب در کشور به ویژه در ایام انتخابات سوءاستفاده می‌کند و ما باید با اشراف و تسلط اطلاعاتی مانع رسیدن دشمن به اهدافش بشویم.

خطری که از بیخ گوش گذشت
درست در تابستان سال گذشته بود که خبرهایی از نزدیکی داعش به 50‌کیلومتری مرزهای ایران در رسانه‌ها منتشر شد که البته به تایید مقامات کشور نیز رسید. اعضای این گروهک تروریستی به پیشروی‌های خود ادامه می‌دادند و توانستند دو شهر کوچک در استان دیاله به نام‌های السعدیه و جلولا در شرق عراق را به تصرف خود درآورند. این دو شهر در نزدیکی مرز عراق با ایران یعنی مرز خانقین (مرز خسروی در استان کرمانشاه) هستند. ایران در آن زمان برای مقابله با خطر آنی داعش، سریع واحدهای توپخانه‌ای خود را به مرز غربی گسیل داشت و تحرکات دشمن را با دقت رصد کرد. فرمانده نیروی زمینی ارتش این موضوع را این‌گونه شرح داده بود: «نیروهای تکفیری و تروریستی در نزدیکی مرزهای ما هستند. در گذشته هم داعش برای ورود به ایران زاغه مهمات پیش‌بینی کرده بود.
در تابستان 92 ستاد کل نیروهای مسلح به ما ابلاغ کرد تروریست‌ها در جلولا و سعدیه هستند و گام بعدی آنها خانقین بود که می‌خواستند به کشور ما بیایند. اعضای این گروهک در استان‌های مرزی ما فضاسازی کرده بودند و زاغه مهمات و نیرو هم پیش‌بینی و آماده کرده بودند تا در زمان ورودشان با ترور و انفجار، آشوب کنند که توسط سربازان گمنام کشورمان خنثی شد. اما ما در کمتر از سه ‌روز، پنج تیپ رزمی را برای مقابله با آنها سازماندهی کردیم و نیروهای پیاده و بالگرد شناسایی ما تا ۴۰ کیلومتر به داخل خاک عراق رفتند و توپخانه‌هایمان را هم ثبت تیر کردیم.»
به باور کارشناسان نظامی توان امنیتی، دفاعی و اطلاعاتی ایران در سطح منطقه خاورمیانه برجسته و مثال‌زدنی است و این قدرت توانسته به‌رغم حملات همه‌جانبه دشمن به سوریه، دولت این کشور را در چند سال اخیر سر پا نگه دارد. اما در این میان نباید قدرت داعش و گروه‌های تروریستی را که با حمایت کشورهایی نظیر عربستان، امارات، ترکیه یا حتی قطر به حیات خود ادامه می‌دهند، دست کم گرفت. این نیروی تروریستی توانسته در سوریه و عراق سرزمین‌های زیادی را به تصرف خود درآورد و خلافت خودخوانده را برپا سازد. با به دست آمدن نقشه‌ها و اسرار این گروه مشخص شده که از ساختار سیاسی و اداری مانند حکومت‌های مرسوم برخوردار است.
از سویی داعش برخلاف القاعده توانسته حس انتقام را در میان افراد تندرو تحریک کند و آنها را نیز با خود همراه سازد. می‌توان گفت زمینه‌های اجتماعی و فرهنگی در برخی مناطق برای پیشرفت داعش مهیا بوده و این گروه تروریستی در کنار ایجاد رعب و وحشت ناشی از جنایت‌های غیرانسانی، با سوءاستفاده از کمبودهای موجود در محیط اجتماعی عراق که خواهان تشکیل ایالت فدرالی مانند کردهای عراق بودند، توانستند بر وسعت سرزمینی خود بیفزایند.

تاکتیک‌های ایران
ایران با درک این مسائل و با افزایش قدرت بازدارندگی خود توانسته تهدیدات نظامی کلاسیک را تا حدودی کاهش دهد اما گروه‌های تروریستی پیرو جنگ‌های کلاسیک و منظم نیستند و به صورت نامنظم و شهری وارد جنگ با کشورها می‌شوند. یکی از مزیت‌هایی که ایران را نسبت به کشورهای دیگر منطقه متمایز می‌کند، دارا بودن تجربه جنگ‌های نامنظم و حرکت‌های پارتیزانی است که همین عامل در عراق و سوریه گره‌گشای بسیاری از عملیات‌های پیچیده شهری بوده است. بنابراین هرچند داعش ممکن است به دنبال ماجراجویی در نزدیکی مرزهای ایران باشد اما توان نظامی ایران، ریسک چنین عملیات‌هایی را برای گروه تروریستی داعش بسیار بالا می‌برد و به طریقی، نوعی خودکشی محسوب می‌شود. البته این توصیفات به معنای خروج ایران از تیررس دشمن نیست. آنچنان که قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه تاکید می‌کند «اگر کسی ملت را از خطر داعش آگاه نکند و برای دفع این بلا تلاش نکند در مصیبت آینده شریک است و این یک عامل بزرگ و عین منافع ملی است.» او می‌افزاید: «طاعون و بلای داعش سر بریدن انسان را آسان‌تر از سربریدن گوسفند می‌داند؛ صدها نفر را خواباندن و سر بریدن و فریاد الله‌اکبر سر دادن خطر بزرگی است.»
گسترش داعش یک تهدید جدی نه فقط برای ایران، بلکه برای کل منطقه و حتی جهان است. هنوز دو هفته بیشتر از اقدامات تروریستی این گروه در قلب اروپا نمی‌گذرد. آنها تهدیدی استراتژیک برای امنیت مرزهای ایران هستند. هرچند که فرمانده سپاه پاسداران معتقد است: «با شرایط امنیتی کشورمان بعید می‌دانم داعش بتواند اقدام گسترده‌ای در ایران انجام بدهد. البته ممکن است اقدام کوچکی انجام دهد اما همانند آنچه در کشورهای دیگر انجام می‌دهد، نمی‌تواند در ایران ناامنی ایجاد کند.» او خاطرنشان می‌کند: داعش شبکه‌های پشتیبانی دارد که از آنها حمایت می‌کند و این شبکه‌ها لایحه‌های مختلفی دارد. یکی از این شبکه‌ها اخیراً در کرمانشاه شناسایی و اعضای آن دستگیر شدند. بقیه شبکه‌ها هم در اشراف اطلاعاتی قرار دارند و اگر لازم باشد با آنها برخورد می‌شود.

دراین پرونده بخوانید ...

  • داعش را جدی بگیریم

    ایران باید برای مقابله با تروریست‌های تکفیری بر توان نظامی و اطلاعاتی خود بیفزاید

    داعش را جدی بگیریم

  • خون بازی داعش

    علی واعظ معتقد است حتی حمله زمینی به گروه‌های افراطی هم موجب نابودی کامل آنها نمی‌شود

    خون بازی داعش

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها