شناسه خبر : 19489 لینک کوتاه

آیا راهبرد میانه‌روها در انتخابات موفق خواهد بود

معجزه حضور مردم

انتخابات مجلس در هفت اسفندماه ۹۴ در حالی برگزار می‌شود که اصلاح‌طلبان و اصولگرایان به مصاف یکدیگر رفته و قرار است با هم رقابت کنند. البته این رقابت در حالی شکل گرفته که اصلاح‌طلبان با محدودیت‌های زیادی مواجه شدند.

index:1|width:50|height:50|align:right سهیلا جلودارزاده/نماینده ادوار مجلس
انتخابات مجلس در هفت اسفندماه 94 در حالی برگزار می‌شود که اصلاح‌طلبان و اصولگرایان به مصاف یکدیگر رفته و قرار است با هم رقابت کنند. البته این رقابت در حالی شکل گرفته که اصلاح‌طلبان با محدودیت‌های زیادی مواجه شدند. اما اصولگرایان این شرایط را تجربه نکرده و به راحتی می‌توانند در این رقابت حضور پیدا کنند.
وجود همین محدودیت‌ها، موجب شده که بستن لیست برای بسیاری از اصلاح‌طلبان به یک مشکل اصلی تبدیل شود. با این حال، اصلاح‌طلبان با توجه به شرایط کشور تلاش دارند تا با قرار دادن افراد معتدل در لیست، لیست کاملی را به جامعه ارائه کنند. در این صورت، حامیان اصلاحات برای رای دادن دچار مشکل نمی‌شوند. به هر حال نوع ترکیب مجلس دهم برای اصلاح‌طلبان اهمیت زیادی دارد. همین اهمیت موجب شده تا آنها منافع شخصی را نادیده گرفته و در این انتخابات حضوری فعال داشته باشند.
این نکته را نباید نادیده گرفت که انتخابات پیش‌رو، واجد شرایط خاصی است. از یک‌سو مجلسیان آینده قرار است در مدت‌زمان باقی‌مانده از دولت آقای روحانی، فعالیت کنند و به همین دلیل رویکرد مجلس در اولویت کاری اصلاح‌طلبان قرار می‌گیرد. اگر مجلسی روی کار بیاید تا با دولت همکاری بیشتری داشته باشد، شرایطی را محقق می‌کند تا دولت بهتر بتواند به وعده‌های خود جامه عمل بپوشاند. به هر حال بسیاری از مطالبات مردم، به دلیل قرارگیری کشور در شرایط خاص و اعمال برخی از تحریم‌ها بر زمین مانده بود. حالا زمان آن فرا رسیده که دولت و مجلس با جدیت تمام تلاش خود را متوجه حل این مشکلات بکنند.
ضرورت همکاری بیشتر مجلس دهم با دولت آقای روحانی، در حالی مطرح می‌شود که در مجلس نهم، عده‌ای خاص که در اقلیت بودند مرتب برای دولت مشکل ایجاد کرده و با طرح سوالات مختلف وزرا را به مجلس کشانده و حتی استیضاح می‌کردند و گاهی به آنها کارت زرد می‌دادند.
شما لازم است تا حجم سوالات پرسیده‌شده از دولت آقای روحانی را با دولت احمدی‌نژاد مقایسه کنید. در این صورت متوجه می‌شوید که این سوالات رشد چند‌برابری را تجربه کرده است. بدتر اینکه سوالاتی از وزرا پرسیده می‌شد که گاه در حوزه اختیارات آنها نبود یا اینکه سایر نهادهای موجود در کشور به دلیل برخورداری از بودجه بیشتر، امکانات فراوان‌تری برای حل این معضل داشتند. این در حالی است که این افراد در دوره احمدی‌نژاد مهر سکوت بر لبان خود زده بودند و در برابر عملکرد آن دولت، اعتراض نمی‌کردند. اما حالا که مخالف دولت روحانی هستند، تلاش می‌کنند تا به هر صورت دولت را با مشکل مواجه کنند.
بهترین رویکرد برای مجلس آتی این است که مجلس پیش‌رو، مجلسی معتدل بوده و از جنگ و دعوا پرهیز کند. این اصل اساسی را باید همواره به خاطر سپرد که در فضای آرام و به دور از جنگ، بهتر می‌توان مشکلات را حل کرد و در چنین فضایی حرف حق بیشتر شنیده شده و مورد استقبال قرار می‌گیرد.
فارغ از رویکرد اعتدالی که بهتر است بر مجلس حاکم باشد مهم‌ترین اصل این است که مجلس آینده باید مجلسی مدیر و آینده‌نگر و کارشناس باشد. این نکته را باید مورد توجه قرار بدهید که مجلس آینده مجلسی خواهد بود که باید در مورد بسیاری از مسائل و مشکلات پسابرجام تصمیم‌گیری کند. اگر نماینده‌ای نگرش مثبتی در مورد برجام، نداشته باشد چطور خواهد توانست به عنوان یک نماینده نقش خود را در این زمینه ایفا کند. به هر حال برجام موضوعی ملی است و نمایندگان مجلس باید با دولت در این زمینه همکاری لازم را داشته باشند و بر سر اقدامات دولت مانع‌تراشی نکنند. چون در این شرایط مشکلات دولت مضاعف شده و نمی‌تواند کاری از پیش ببرد و این اتفاق در نهایت موجب ناامیدی مردم می‌شود. البته این همان هدفی است که مخالفان دولت دنبال می‌کنند.
وجود این نکات در انتخابات مجلس دهم موجب می‌شود که این انتخابات حساسیتی مضاعف پیدا کند. به نظر می‌رسد مردم بیش از هر زمانی متوجه شدند که باید در انتخابات به صورت گسترده شرکت کنند. چون در غیر این صورت افراد دیگری جای آنها تصمیم می‌گیرند. بنابراین بهتر است این زمان را مغتنم شمرده و در انتخابات حضوری گسترده داشته باشند تا روز بعد از انتخابات، بابت رای ندادن پشیمان نشوند. در صورت عدم حضور و مشارکت گسترده مردم شما نباید انتظار داشته باشید که اصلاح‌طلبان پیروز انتخابات شوند. در صورتی اصلاح‌طلبان پیروز می‌شوند که مشارکت مردم بسیار بالا باشد. به هر حال اصولگرایان یک کف رای مشخص را در جامعه دارند.
اگر مردم حضوری پررنگ در انتخابات داشته باشند به راحتی خواهند توانست اهداف خود را پیش ببرند و در این صورت انقلاب به دست افرادی نخواهد افتاد که دلسوز این مرز و بوم نیستند. به هر حال مردم از انتخاباتی که در 37 سال گذشته برگزار شده است درس خوبی گرفتند و به خوبی می‌دانند که حضور گسترده آنها موجب می‌شود اتفاقات بزرگ و مهمی در عرصه سیاست کشور رخ بدهد. به همین دلیل اصلاح‌طلبان تصمیم گرفتند بار دیگر اتفاقی را که در انتخابات سال 1392 یعنی ریاست‌جمهوری یازدهم افتاد تکرار کنند و شگفتی دیگری بیافرینند.
برخی از منتقدان دولت در برابر این رویکرد اصلاح‌طلبان مبنی بر شرکت فعال و گسترده در انتخابات پیش‌رو، موضع گرفتند که چرا در سال‌های گذشته بر مشارکت گسترده تاکید نداشتید. این نکته را باید مدنظر قرار داد که دوستان اصلاح‌طلب بر اساس جمع‌بندی تشکیلاتی، در مورد استراتژی خود تصمیم می‌گیرند.
در پاسخ به این افراد باید گفت که دوستان در آن سال‌ها به این جمع‌بندی رسیده بودند که شاید صدای اعتراضی آنها شنیده شود. اما در حال حاضر بنا دارند در انتخابات حضوری فعالانه داشته باشند تا مجلسی مطلوب شکل بگیرد. به هر حال در بررسی رویکرد یک جناح سیاسی، باید نسبت به مقتضیات زمان توجه کافی را مبذول داشت و انتظار نداشت که همه گروه‌های سیاسی یک رفتار یکسان را همواره در پیش بگیرند.
برخی این نظریه را ارائه می‌دهند که حضور گسترده مردم، تندروها را ناکام می‌گذارد و مانع ورود آنها به مجلس می‌شود. به نظر من هر تفکری باید این فرصت را پیدا کند که وارد مجلس شود. به عبارت دیگر مجلس جای همه نوع تفکرات است و نمی‌توان این ارزیابی را داشت که افراد تندرو نباید در مجلس کاندیدا داشته باشند. موضوعی که دغدغه بسیاری از تحلیلگران سیاسی محسوب می‌شود این است که تعداد این افراد تندرو نباید به گونه‌ای باشد که مجلس را هدایت و راهبری کنند. به عبارت دیگر رویکرد مجلس همواره باید بر مدار اعتدال استوار باشد و از هرگونه افراط و تفریط خودداری شود.
امید ما این است که در شرایط کنونی افرادی به مجلس راه یابند که به بهترین شکل بتوانند کشور را در مسیر توسعه قرار داده و در ضمن به دولت یاری برسانند. به هر حال کشور ما در این شرایط باید تلاش خود را دوچندان کند تا بتواند آسیب‌های وارد‌شده در دولت قبل را ترمیم کرده و عقب‌ماندگی را جبران کند. انتظار مردم از دولت و مجلس این است که شرایط بهتری بر کشور حاکم شده و معیشت آنها بهبود یافته و سطح زندگی‌شان متحول شود.
البته مردم باید بدانند که در این شرایط باید به دولت فرصت بیشتری بدهند تا ضمن همکاری با مجلس بتواند روش‌های بهتری را در دوران پسابرجام به کار بگیرد تا از تمام ظرفیت‌های کشور بتواند استفاده کند. انتخاب اصلح کاندیداها وظیفه‌ای است که مردم بر دوش خود دارند و باید در این مورد دقت کافی را مبذول دارند. در غیر این صورت مجلسی مقتدر و توانمند که بتوانند کشور را از این گردنه‌های سخت عبور بدهد، تشکیل نمی‌شود. به همین دلیل توصیه بسیاری از کارشناسان سیاسی این است که این بار مردم به خوبی دقت کنند تا افرادی کارشناس و معتدل را به مجلس بفرستند. به هر حال مردم ما همواره تاوان حضور افراد تندرو را در مجلس پرداخته‌اند و بعید به نظر می‌رسد که بخواهند یک بار دیگر آن اتفاقات تکرار شود.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها