شناسه خبر : 19426 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

تقسیم کار دستگاه‌ها برای جذب سرمایه

سرمایه‌گذاری برای سرمایه‌گذاری

محمدباقر نوبخت در نشست خبری خود از تشکیل جلسه فوق‌العاده دولت برای چگونگی سرمایه‌گذاری بعد از تحریم خبر داد و از تقسیم کار دستگاه‌های اجرایی برای موضوع سرمایه‌گذاری سخن گفت.

روزهای خاص دیپلماسی ایران که تمام شود، تازه کار در بخش اقتصادی آغاز خواهد شد. هیاتی آلمانی دو هفته پیش به ریاست زیگمار گابریل، قائم‌مقام صدراعظم آلمان به ایران آمد و رفت. در هفته اخیر نیز فدریکا موگرینی، مسوول عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران آمد. با محمد‌جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران دیدار کرد. به ملاقات با حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران رفت. مذاکراتش را انجام داد و ایران را ترک کرد. یک روز پس از حضور او، لوران فابیوس، وزیر امور خارجه کشور فرانسه به ایران آمد. او هم با محمد‌جواد ظریف دیدار کرد. بر سر سفره ناهار مشترک با حسن روحانی نشست و در نهایت گفت حامل دعوت رسمی روحانی به پاریس در ماه نوامبر است. و پس از این او هم تهران را ترک کرد. همزمان با این اتفاق‌های خاص حوزه دیپلماسی ایران، مذاکر‌ه‌کنندگان هسته‌ای ایران به دیدار نمایندگان بخش خصوصی ایران رفتند. گویی که قرار است تنفیذ اختیاری صورت گیرد که از این پس فعالان این روزهای خاص بخش خصوصی ایران هستند.
سه‌شنبه ششم مرداد‌ماه مجید تخت‌روانچی، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای و معاون وزیر امور خارجه به همراه برخی از اعضای دیگر تیم مذاکره‌کننده به اتاق بازرگانی ایران رفتند. آنها از پایان دوران تحریم‌ها سخن گفتند. به فعالان بخش خصوصی انگیزه و امید و البته وعده بهتر شدن شرایط اقتصادی دادند. در مقابل مقامات اتاق بازرگانی ایران هم از فرا رسیدن دوره پساتحریم اظهار خرسندی کردند و در عین حال متذکر شدند: «نباید فراموش کنیم که با توافقات صورت‌گرفته دوران سخت‌تری پیش‌رو داریم که با رفع تحریم‌های داخلی می‌توانیم آنها را نیز پشت سر بگذاریم.» یک روز بعد نیز سخنگوی دولت سخنانی درباره سرمایه‌گذاری بیان کرد تا نشان دهد موضوع اقتصاد در دوران پساتحریم چقدر اهمیت دارد.
محمدباقر نوبخت در نشست خبری خود از تشکیل جلسه فوق‌العاده دولت برای چگونگی سرمایه‌گذاری بعد از تحریم خبر داد و از تقسیم کار دستگاه‌های اجرایی برای موضوع سرمایه‌گذاری سخن گفت. وی عنوان کرد: امروز جلسه فوق‌العاده تیم اقتصادی دولت به ریاست رئیس‌جمهور با موضوع ارائه برنامه‌های دستگاه‌های اجرایی برای چگونگی سرمایه‌گذاری پس از تحریم تشکیل شد. با این حال نوبخت متذکر شد: هیات‌های اروپایی که به ایران سفر می‌کنند اهداف خودشان را دارند و سعی می‌کنند بازار ایران را به عنوان بازار وارداتی برای کالاهای خودشان اختصاص دهند اما ما سه خواسته سرمایه‌گذاری، همکاری در انتقال تکنولوژی‌های نوین و جدید و همکاری با طرف‌های مقابل برای ایجاد بازارهای مناسب در جهت صادرات غیرنفتی را دنبال می‌کنیم. با این سخنان نوبخت به نظر می‌رسد حلقه‌ای که دیپلمات‌ها شروع کردند و بعد به اتاقی‌ها رساندند قرار است با همکاری دستگاه‌های اجرایی دولت به نقطه پایانی خود نزدیک شود؛ حقله‌ای که شاید نیاز باشد به جز این بخش‌ها، بخش‌های دیگری نیز به آن اضافه شوند.‌

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها