شناسه خبر : 19129 لینک کوتاه

درباره طرح‌های پی‌درپی استیضاح در مجلس

آفتاب لب‌بومه…

یکی از راهبردهای جریان منتقد دولت در دو سال اخیر تلاش برای جلوگیری از تمرکز دولت بر امور مهم کشور بوده است؛ چه در بخش گام‌های اقتصادی دولت برای مقابله با تورم و خروج کشور از رکود و چه در بحثمذاکره با شش قدرت‌ جهانی.

سیدحمید متقی
هنوز چند روز از «نه» قاطع اکثریت مجلس به منتقدان دولت در ماجرای طرح استیضاح عباس آخوندی، وزیر مسکن و شهرسازی نگذشته بود، که خبر رسید منتقدان دولت یکی دیگر از ژنرال‌های کابینه را هدف گرفته‌اند. از قرار معلوم در روزهای اخیر منتقدان دولت با تهیه طرح استیضاح بیژن نامدارزنگنه، وزیر نفت دولت یازدهم، در نظر دارند سنگی جدید را در مسیر حسن روحانی و تیم او بیندازند. طبق گفته‌های برخی از طراحان استیضاح زنگنه، بهانه این نمایندگان برای طرح مذکور این است که «... این وزارتخانه تعهداتی را که در سال‌های پیشین در زمینه احداث صنایع پتروشیمی در مناطق مختلف داده بود، هم‌اکنون از انجام آن سر باز می‌زند و ما به عنوان نماینده مردم در مقابل فشار مردم برای راه‌اندازی این پتروشیمی‌ها قرار گرفته‌ایم.» کلید خوردن استیضاح زنگنه در زمانی که طرح‌های استیضاح علی‌اصغر فانی و عباس آخوندی وزرای آموزش و پرورش و مسکن و شهرسازی با ناکامی مواجه شده است، این پرسش را طرح می‌کند که چرا نمایندگان منتقد دولت با توجه به ریزش هواداران خود در مجلس، دست از این حربه بر نمی‌دارند؟ آیا تحولی در روزهای اخیر در فضای سیاسی مجلس به وجود آمده است که آنان را نسبت به موفقیت این طرح امیدوار کرده است؟ برای پاسخ به این پرسش‌ها به نظر می‌رسد که باید راهبرد این جریان را مورد مداقه قرار دهیم.
یکی از راهبردهای جریان منتقد دولت در دو سال اخیر تلاش برای جلوگیری از تمرکز دولت بر امور مهم کشور بوده است؛ چه در بخش گام‌های اقتصادی دولت برای مقابله با تورم و خروج کشور از رکود و چه در بحث مذاکره با شش قدرت‌ جهانی. منتقدان دولت چه در حوزه رسانه و چه ارگان‌های دیگر از جمله مجلس به صورتی کاملاً آشکار با برپا کردن چالش‌های غیرضروری، بزرگنمایی برخی کاستی‌ها و ناکامی‌های دستگاه اجرایی، تلاش کردند حسن روحانی وهمراهانش را وارد دعواهای بی‌حاصل کرده و آنان را از امور اصلی تا حدودی باز بدارند. با همه این احوال به نظر می‌رسد دولت یازدهم در بخش عمده این چالش‌ها با دوری جستن از جنجال‌های کوچک و بزرگ عملاً این راهبرد منتقدان را ابتر گذاشته است.
یکی دیگر از مواردی که سبب کلید خوردن طرح‌های پی‌ در پی استیضاح شده است، عزم دولت برای جلوگیری از اجرای طرح‌های غیرکارشناسی و پوپولیستی دولت پیشین در بسیاری از استان‌هاست. هرچند که از قدیم گفته‌اند، «جلوی ضرر را از هر کجا که بگیریم منفعت است» اما برخی از عزیزان منتقد دولت که اتفاقاً با برخی لابی‌گری‌ها، دستگاه اجرایی را مجبور به فرستادن پروژه‌ها بدون توجیه اقتصادی و نگاه کارشناسی به حوزه انتخابی خود کرده ‌بودند، به نظر عصبانی شده‌اند ولاجرم واکنش‌هایی از قبیل طرح سوال و استیضاح عجیب به نظر نمی‌رسد. در این باره می‌توان دلایل دیگری را نیز فهرست کرد، اما برای جلوگیری از اطاله کلام از آن خودداری می‌کنیم. در پایان این نوشتار اما باید به این نکته نیز اشاره کرد که با توجه به ناکامی گسترده جبهه منتقدان دولت در ماجرای تصویب برجام، ورود به فصل بررسی بودجه و گرم‌تر شدن فعالیت‌های انتخاباتی، حتی اگر منتقدان دولت بخواهند نیز دیگر فرصتی برای کلید زدن طرح‌های جدید استیضاح نخواهند یافت و احتمالاً نامه استیضاح زنگنه البته در صورت رسیدن به هیات رئیسه مجلس یکی از اپیزودهای پایانی فصل اول سریال منتقدان دولت در مجلس خواهد بود. منتقدانی که آفتاب عمر نمایندگی برخی از آنها به لب ‌بام رسیده است و امکان ایفای نقش اصلی در فصل بعدی سریال منتقدان دولت در هرم سبز را نخواهند داشت.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها