شناسه خبر : 1854 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

مجلس دهم چگونه مجلسی خواهد بود؟

تولید، اولویت اکثریت مجلس

الیاس حضرتی / نماینده ادوار مجلس و منتخب مردم تهران
انتخابات مجلس دهم با برگزاری دور دوم انتخابات به پایان رسید و به این ترتیب شما شاهد برگزاری انتخابات جالبی در سراسر کشور بودید. انتخاباتی که موجب شد تا به اخبار داغ بسیاری از رسانه‌ها تبدیل شود. مهم‌ترین مشخصه این انتخابات، لیستی رای دادن مردم بود که شما نمی‌توانید نمونه‌ای از این نحوه رای دادن را پیدا کنید. در تمام انتخاباتی که در طول سال‌های گذشته برگزار شده است، چنین اتفاقی رخ نداده بود. شما شاهد بودید که در انتخابات تهران، مردم با هوشیاری به یک لیست کامل رای دادند. البته در دوره‌های قبل هم رای دادن لیستی مرسوم بود اما مردم اصولاً به چند نفر نخست رای داده و از رای دادن به سایر اعضای لیست صرف‌نظر می‌کردند. حتی در مواردی مشاهده شده بود که مردم به صورت ترکیبی به هر دو لیست اصولگرایان و اصلاح‌طلبان رای می‌دادند. به همین دلیل نحوه رای دادن مردم به کاندیداهای شهر تهران ضمن خبرساز شدن، به کانون توجه تحلیلگران سیاسی تبدیل شد. رای دادن مردم تهران به لیست 30نفره تهران و اعضای مجلس خبرگان موجب شد تا یک رخداد بی‌نظیر شکل بگیرد چون یک لیست بی‌کم و کاست رای آورده بود. بعد از برگزاری دور اول انتخابات، در بسیاری از نقاط ایران همچون اهواز و بسیاری از شهرهای کشور موج حرکت مردم تهران، الگوی رای دادن در دور دوم قرار گرفت. به عبارت دیگر خیلی از شهرستان‌ها و استان‌ها از حرکت مردم تهران متاثر شدند و همان کاری را انجام دادند که مردم تهران در دور نخست انتخابات به منصه ظهور رساندند.
رویکرد سیاسی مردم در انتخابات مجلس دهم موجب شد تا 123 نفر اصلاح‌طلب در مجلس دهم حضور داشته باشند. در این میان تعدادی هم طیف طرفداران دولت بودند که به صورت اختصاصی از دولت حمایت کردند. حدود نود و چند نفر از لیست اصولگرایان یعنی 30 نفر افراد تندرو بوده و به جبهه پایداری وابستگی دارند. فارغ از این تعداد ذکر‌شده، می‌توان گفت که سایر نمایندگان طرفدار دولت هستند. این تعداد باقیمانده نمایندگانی هستند که اهل تعامل مثبت با دولت به‌حساب می‌آیند. این نمایندگان تلاش دارند تا ضمن ایفای وظایف نمایندگی، تعامل خوبی با دولت داشته باشند. قبل و بعد از برگزاری هر انتخاباتی کارشناسان سیاسی، نتایج انتخابات را تجزیه و تحلیل می‌کنند.
پیروزی این ترکیب در مجلس دهم پیام‌های مهمی را به افکار عمومی منتقل کرد که مهم‌ترین آن، پیام آرامش بود. مردم با این نتیجه به جامعه این پیام را دادند که طرفدار اصلاحات بوده و نسبت به تندروی بی‌علاقه هستند. این نکته را همواره مورد توجه قرار بدهید که مردم ما بابت برخوردهای زشت و توهین‌آمیز عده‌ای تندرو در مجلس نهم، هزینه زیادی پرداخت کردند. این نتیجه در واقع جواب نه به افراد تندرو بود و از سویی پاسخ مثبت به طرفداران آرامش و متانت محسوب می‌شد. مردم با این نتایج، این پیام مهم را مخابره کردند که افرادی را انتخاب خواهند کرد که به خوبی به وظایف نمایندگی خود عمل کرده و ضمن در نظر گرفتن منافع مردم به فکر تامین منافع جناحی خودشان نباشند. به هر حال نمایندگان در جریان تامین منافع جناحی و باندی خود ناچار خواهند شد تا منافع مردم را نادیده بگیرند. به نظر من مردم به خوبی با افرادی که منافع‌شان را در مجلس نهم نادیده گرفته بودند، برخورد کردند. نمایندگان مجلس دهم به این خاطر تمام تلاش خود را به کار خواهند بست تا باری از دوش دولت در این شرایط حساس بردارند. به هر حال کشور در شرایط خاصی قرار گرفته و قرار است در این مقطع زمانی برجام اجرایی شود. اگر قرار باشد که مجلس و نمایندگان مخالفت کرده و به قولی در این مسیر کارشکنی کنند دیگر نمی‌توان امیدوار بود که برجام اجرایی شود. به همین دلیل حضور نمایندگی همراه و همدل با دولت می‌تواند حجم زیادی از مشکلات را از بین ببرد و دولت را یاری بدهد تا بهتر بتواند از این گردنه سخت عبور کند. البته برخی از اصولگرایان همکاری بیشتر نمایندگان مجلس را با دولت مذموم شمرده و آن را گامی در جهت وکیل‌الدوله شدن ارزیابی کردند. در پاسخ به این دوستان باید گفت که بهتر است تا از این تبلیغات غیرمنصفانه دست بردارند و این واقعیت را به رسمیت بشناسند که سلیقه سیاسی آنها مورد قبول مردم واقع نشده است و به قولی از سوی مردم کنار گذاشته شده‌اند. اگر تمایل دارند که بار دیگر به عرصه بازگردند باید منافع و خواست مردم را مدنظر قرار دهند. در چنین شرایطی دیگر نیازی نیست که واقعیات را وارونه جلوه داده و اتهاماتی را متوجه رقبای خود کنند. این دوستان بهتر است که این نکته را مدنظر قرار دهند که مجموعه افرادی که رای آوردند انسان‌های کارشناس بوده و از تعهد لازم برخوردارند و می‌خواهند به وظیفه نمایندگی خود به صورت دقیق و ظریف عمل کنند. ویژگی بارز این نمایندگان این است که تلاش نمی‌کنند تا از دولت مچ‌گیری کنند. از سویی هدف‌شان این نیست که بخواهند جلوی پای دولت را گرفته و موجب شوند تا دولت با سر به زمین بخورد یا اینکه دولت خراب شده و تضعیف شود. نمایندگان مجلس دهم، بنای کار خود را بر این اصل استوار کردند که دست دولت را گرفته و در یک تعامل مثبت و دوطرفه برای حل مشکلات مردم چاره‌اندیشی کنند. به هر حال عرصه سیاست کشور میدان گروکشی نبوده و میدان همکاری است. هدف از این همکاری این است که مشکلات کشور و مردم حل شود. در این راستا می‌توانند قوانینی را که وجود نداشته و وجود آن به حل مشکلات جامعه کمک می‌کند تصویب کنند یا اینکه برای اصلاح بسیاری از قوانین مشکل‌ساز اقدام کنند. همچنین بهتر است تا قوانینی را در نظر گرفته و سازوکاری را به تصویب برسانند تا نمایندگان بهتر بتوانند به امر نظارت بپردازند و روند اجرای قوانین مصوب را مورد بررسی قرار دهند.
شاید این سوال بارها نزد افکار عمومی مطرح شده باشد که مهم‌ترین اولویت مجلس دهم چیست؟ به نظر من در حال حاضر مهم‌ترین مشکلات مردم مسائل اقتصادی بوده و به همین دلیل مجلس دهم رفع مشکلات اقتصادی را در دستور کار خود قرار می‌دهد. در حوزه اقتصادی مشکلات وحشتناکی وجود دارد که مجلس با کمک دولت می‌تواند برنامه قوی اقتصادی را تحت عنوان اقتصاد مقاومتی تدارک ببیند. مجلس باید تلاش کند تا موانع تولید و صادرات و سرمایه‌گذاری را برطرف کند. در این صورت سرمایه‌گذاران از یک احترام ویژه برخوردار شده و با انگیزه کافی وارد میدان می‌شوند.
این سرمایه‌گذاران در حال حاضر همان نقشی را ایفا می‌کنند که افسران زمان جنگ ایفا کردند. به هر حال این افراد هم وارد میدان جنگ اقتصادی شده‌اند. در صورت حمایت همه‌جانبه، سرمایه‌گذار، تولیدکننده و صادرکننده از ارج و قرب بسیار خوبی در جامعه برخوردار خواهند شد.
در این موقعیت تمام سرمایه و امکانات کشور در گسترش تولید به کار گرفته می‌شود. البته این امیدواری وجود دارد که بتوان از تمام دانش اقتصاد در جهت افزایش بهره‌وری کمک گرفت. به عبارت دیگر می‌توان گفت که برای تمام دوستان ما در فراکسیون امید مجلس، موضوع اقتصاد از اهمیت زیادی برخوردار بوده و در اولویت رسیدگی از سوی نمایندگان محترم قرار دارد. مجلس تلاش دارد تا به گونه‌ای در این مسیر گام بردارد تا قوه قضائیه را هم با خود همراه کند. در چنین شرایطی از سایر نهادهای حکومتی همچون نهادهای نظامی و امنیتی، ستاد اجرایی، آستان قدس رضوی، سازمان اوقاف که تحت نظارت دولت نیستند هم کمک گرفته و از سوی دیگر دست دوستی به سمت تمام نمایندگان باتجربه و توانمند اصولگرا (حتی کسانی که رای نیاوردند) دراز کرده و از آنها می‌خواهد تا مجلس را یاری کنند. از آنها می‌خواهیم تا یک فضای دوستی و همزبانی را ایجاد کنند.
چنین مجلسی از این قابلیت برخوردار است تا بتواند کشور را در شرایط خاص اجرای برجام هدایت کند، هر چند نمایندگان با دقت، اجرای برجام را مورد توجه قرار داده و با حساسیت تمام امور را رصد می‌کنند تا بتوانند به دولت، وزارت امور خارجه و شورای عالی امنیت ملی یاری برسانند. در این موقعیت کشورهای غربی موظف به اجرای تعهدات خود هستند و از سویی، مجلس بستر مناسب را برای بهره‌گیری از این فرصت فراهم کرده است.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها