شناسه خبر : 16399 لینک کوتاه

به بهانه سفر عباس آخوندی به فرانسه و احتمال خرید ۴۰۰ فروند هواپیما

دیده‌بوسی با ایرباس

هشتم مهرماه سال گذشته اولین ایرباس ۳۸۰ با ظرفیت حدود ۵۰۰ نفر وارد باند فرودگاه امام خمینی(ره) شد. اتفاقی که ایران را در فهرست کشورهایی با پهنای باند بزرگ به میزبانی ایرباس معرفی کرد. حالا با گذشت بیش از شش ماه از ورود هواپیمایی با گنجایش حدود ۵۰۰ مسافر، گفته شده که قرار است ایران هم بتواند ایرباس بخرد و ناوگان هوایی خود را تجهیز کند.

نگار میرکریمی
هشتم مهرماه سال گذشته اولین ایرباس 380 با ظرفیت حدود 500 نفر وارد باند فرودگاه امام خمینی (ره) شد. اتفاقی که ایران را در فهرست کشورهایی با پهنای باند بزرگ به میزبانی ایرباس معرفی کرد. حالا با گذشت بیش از شش ماه از ورود هواپیمایی با گنجایش حدود 500 مسافر، گفته شده که قرار است ایران هم بتواند ایرباس بخرد و ناوگان هوایی خود را تجهیز کند. حالا ایران توانست و این رویا به حقیقت پیوست. رویای ورود هواپیمای پهن‌پیکر جهان به باند فرودگاهی ایران حقیقت یافت و از نیمه دوم سال گذشته خبرهای خوش حول ایرباس آغاز شد تا جایی که اردیبهشت‌ماه امسال یکی از شرکت‌های هواپیمایی 9 فروند هواپیمای ایرباس را خریداری کرد. این هواپیماها شامل هفت فروند ایرباس A340-600 و یک فروند ایرباس A310 و یک فروند A321 بودند.
حالا چندی از این خبر گذشته است و وزیر راه و شهرسازی کشور با رئیس اجرایی گروه ایرباس دیدار کرده است. انگار صدای پای ایرباس به ایران هر روز نزدیک‌تر می‌شود.

در دیدار آخوندی چه گذشت؟
هفته گذشته عباس آخوندی به همراه چند تن از معاونانش به پاریس رفت. این سفر که به بهانه دعوت مسوولان حمل و نقل فرانسه از نمایشگاه حمل و نقل فرانسه بود، دیدار وزیر حمل و نقل این کشور و چند تن از مدیران بخش صنعت هوایی، دیدار با رئیس اجرایی گروه ایرباس و وزیر مسکن فرانسه و دبیر دولت فرانسه در امور حمل و نقل را دربر داشت.
آخوندی در این سفر اعلام کرد شرکت‌های فرانسوی آماده بازگشت به ایران هستند، حتی تعدادی از آنها این بازار را به خوبی می‌شناسند و در سال‌های اخیر همواره ارتباطاتی قانونی و شفاف وجود داشته است.
اینها فقط بخشی از دستاوردهای سفر اخیر وزیر راه و شهرسازی به پاریس است؛ سفری که عباس آخوندی از آن دست پر برگشته و می‌گوید باید به ملودی آهنگ گوش کرد چرا که دنیای بعد از توافق با دنیایی که امروز می‌شناسیم، متفاوت خواهد بود.
البته گرچه هنوز جزییاتی از دیدار آخوندی با رئیس اجرایی این گروه منتشر نشده و خبری از مفاد آن نیست، اما در روزهای سپری‌شده بسیاری از رسانه‌های فرانسوی از سفر وی به این کشور نوشته‌اند و در گزارش‌های خود سخنرانی‌های آخوندی در آکادمی دیپلماتیک بین‌المللی فرانسه را مثبت ارزیابی کرده‌اند. در این میان یکی از نشریات فرانسوی‌زبان به نقل از وزیر راه و شهرسازی ایران نوشته است که «آقایان فرانسوی تحریم‌ها را ملغی کنید تا ما بتوانیم ایرباس‌های شما را بخریم». در این گزارش گفته شده است که روی سخن وزیر با تالس، شرکت‌های ساختمان‌سازی و شرکت‌های مدیریت بندری و فرودگاهی است.
نکته مشترک میان همه گزارش‌ها از صحبت‌های آخوندی نزدیک بودن به نتیجه مذاکرات برآورد می‌شود. این فقط برداشت رسانه‌های فرانسوی از صحبت‌های آخوندی نیست بلکه رسانه‌های داخلی و حتی خود وزیر راه نیز به نتیجه این مذاکرات خوش‌بین است و می‌گوید پیش از این هم روابط ایران و فرانسه با کمترین مشکل همراه بوده است. آخوندی در جریان سفرش به پاریس اظهار کرده است که «به هر حال ایران باید مدرنیزه شود و این اتفاق خواهد افتاد. چه تحریم‌ها پابرجا بمانند، و چه با سرعت برداشته شوند». او گفته است که «مشکل هسته‌ای حل خواهد شد و فرانسه باید هم‌اکنون موضع خود را مشخص کند همچنین همه تحریم‌ها یکجا و پس از توافقات باید در لحظه برداشته شوند».
در جریان سفر وزیر راه و شهرسازی به پاریس،‌ آمادگی فرانسوی‌ها برای تقویت مناسبات تجاری با ایران، ورود سه دستگاه کمک ناوبری به ایران تا شش ماه آینده و راه‌اندازی پروازهای میلان، آتن و اسپارتا از فرودگاه امام (ره) و آمادگی شرکت‌های بیمه‌ای اروپایی برای ورود به بازار هواپیمایی ایران اعلام شد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها