شناسه خبر : 13092 لینک کوتاه

فرصت‌های فراروی بخش خصوصی در دوران پساتحریم

اقتصاد پسادولتی

حمید پورمحمدی، معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور نیز در این نشست به معرفی برخی مزیت‌های اقتصادی کشور پرداخت تا این سیگنال را بدهد که در دوره‌ای که دولت به دنبال دادن فضا به بخش خصوصی است، این بخش در کدام حوزه‌ها می‌تواند سرمایه‌گذاری کند.

ابراهیم علیزاده
با آغاز گشایش‌های اخیر آیا می‌توان به حضور بخش خصوصی در اقتصاد ایران امیدوار بود؟ اصلاً فضا برای کمرنگ‌تر شدن نقش دولت در اقتصاد و پررنگ‌تر شدن بخش خصوصی فراهم است؟ اگر بخش خصوصی بخواهد فعال‌تر شود در دوران پساتحریم با چه فرصت‌هایی مواجه است؟ پاسخ به این سوال‌ها را در سخنان مقامات و کارشناسانی می‌توان مشاهده کرد که چهارم بهمن ماه در همایش «پساتحریم؛ فرصت‌های فراروی بخش خصوصی» سخن گفتند. آن‌طور که دنیای اقتصاد گزارش داده، مسعود نیلی، مشاور ارشد اقتصادی رئیس‌جمهور ابتدا از مشکلات و تنگناهای مالی دولت به واسطه کاهش درآمدهای نفتی سخن گفت و سپس بیان کرد: «‌سال آینده به لحاظ مالی برای دولت همچنان دشوار است و برای فضای عمومی کشور سال خوبی خواهد بود؛ این فرصتی برای عملکرد محدود دولت است تا بخش خصوصی با تعامل با دنیا با وسعت بیشتری بتواند فعالیت کند.» او برای آنکه بخش خصوصی فضای بیشتری را برای کار داشته باشد پیشنهاد انتشار 40 هزار میلیارد تومان اوراق از سوی دولت برای پرداخت بدهی‌هایش به بخش خصوصی را مطرح کرد و یادآور شد: انتشار این اوراق اقدامی برای سالم‌سازی اقتصاد است و انتشار این اوراق از نظر تورم جای نگرانی ندارد.
پس از پیام سالم‌سازی اقتصادی نیلی به بخش خصوصی این بار پرویز عقیلی‌کرمانی، مدیر بانک خاورمیانه و یکی از مدیران باسابقه بانکی کشور راهکارهایی را برای فعال‌تر شدن بخش خصوصی مطرح و بیان کرد: «‌با توجه به قیمت‌های نفت، وقت آن است که بخش خصوصی فعال شود.» علینقی مشایخی، اقتصاددان نیز این‌طور به نقش بخش خصوصی اشاره کرد: «اگر می‌خواهیم چرخ مملکت بچرخد باید دست بخش خصوصی را بگیریم تا امکان فعالیت اقتصادی داشته باشد.» وظیفه امیددهی به بخش خصوصی در ادامه این همایش به اکبر کمیجانی، قائم‌مقام بانک مرکزی سپرده شد که وی در مورد سیاست‌های پولی کشور این‌طور نوید داد: «به هیچ وجه نمی‌توان گفت سیاست‌های پولی ما یک‌طرفه و برای مهار تورم بوده و نمی‌توانیم قبول کنیم که سیاست‌های پولی ما انقباضی بوده است.»
حمید پورمحمدی، معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور نیز در این نشست به معرفی برخی مزیت‌های اقتصادی کشور پرداخت تا این سیگنال را بدهد که در دوره‌ای که دولت به دنبال دادن فضا به بخش خصوصی است، این بخش در کدام حوزه‌ها می‌تواند سرمایه‌گذاری کند. او گفت: نفت، معادن و پتروشیمی، IT و ICT از جمله بخش‌های مناسب برای سرمایه‌گذاران هستند. اما پایان‌بخش این نشست معرفی فرصت‌های بخش خصوصی و توصیه موسی غنی‌نژاد، اقتصاددان بود که وی عنوان کرد: از فعالان بخش خصوصی می‌خواهم پیگیر مطالبات این بخش باشند و از سوی دیگر روند آن را به اطلاع افکار عمومی برسانند. با این حال باید دید آیا فضا برای بخش خصوصی در عمل مهیا می‌شود و آیا بخش خصوصی می‌تواند سهمش را از اقتصاد ایران افزایش دهد؟

دراین پرونده بخوانید ...

  • فردای گاز

    نگاهی به نقش کم‌نظیر، چشم‌انداز مبهم و چالش‌های پیش‌روی سیاستگذاری گاز در ایران

    فردای گاز

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها