شناسه خبر : 12936 لینک کوتاه

مسیرهایی که دولت به بخش خصوصی نشان داد

ترسیم راه اقتصاد

قرار است در برنامه ششم به رشد اقتصادی سالانه هشت درصد برسیم و از آنجا که در فروش نفت و صادرات محدودیتی نداریم، باید نوع تعامل خود را با کشورها شناسایی کنیم و برای همین کشورهایی را که امکان رقابت‌پذیری دارند به سه دسته تقسیم کردیم.

در آخرین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور به جمع نمایندگان فعالان بخش خصوصی کشور رفت تا به آنها نشان دهد دولت برای سال‌های آینده چه برنامه‌هایی را در نظر گرفته است. در مقابل رئیس اتاق بازرگانی ایران از نگرانی‌ها و دغدغه‌های بخش خصوصی کشور سخن گفت. مسائلی که در صدر آنها موضوع‌های وابسته به انتخابات مجلس بود. محسن جلال‌پور ضمن اینکه از فعالان اقتصادی خواست در انتخابات پیش رو، حضوری جدی داشته باشند، تاکید کرد که باید نمایندگانی انتخاب شوند که در مجلس آینده تصمیم‌های خردمندانه، علمی و کارشناسی بگیرند. اما پس از این، او دو مسیر پیش روی اقتصاد ایران را با برشمردن ویژگی‌های آنها تشریح کرد و هشدار داد یکی از این راه‌ها شبیه راهی است که کره شمالی طی کرده است.
او در این مورد توضیح داد: «دو دیدگاه برای طی کردن مسیر اقتصادی کشور وجود دارد؛ نخستین مسیر ادامه روند 80 سال گذشته با تکیه بر بنگاه‌ها و پروژه‌های بزرگ دولتی است که نتیجه آن توسعه‌ای ناپایدار است. این دیدگاه معتقد است نباید معطل جان گرفتن بخش خصوصی بود؛ این دیدگاه شرایط امروز کشور را سخت‌تر و غیرقابل برگشت خواهد کرد.» اما رئیس اتاق ایران در مورد مسیر دوم اظهار کرد: «دیدگاه دوم مبتنی بر توسعه کشور در فضای آزاد و رقابتی است؛ بر اساس آن همه برای جذاب کردن سرمایه‌گذاری باید دست به دست هم دهند. این دیدگاه توسعه کشور و حل معضلات اقتصادی را در گرو توجه به بنگاه‌های اقتصادی، کسب و کارهای خلاق، شرکت‌های پیشرو و صادراتی و از این قبیل راهکارها می‌داند.» جلال‌پور نمونه کشورهایی که اقتصاد خود را بر اساس پروژه‌های دولتی پیش برده‌اند، کره شمالی و نمونه کشورهایی که توسعه خود را بر اساس بخش خصوصی پیش برده‌اند، کره جنوبی نام برد.
در ادامه همین سخنان بود که سخنگوی دولت برای آنکه نشان دهد دغدغه بخش خصوصی کشور برای دولت چقدر اهمیت دارد مسیر مدنظر دولت را این‌گونه تشریح کرد: «قرار است در برنامه ششم به رشد اقتصادی سالانه هشت درصد برسیم و از آنجا که در فروش نفت و صادرات محدودیتی نداریم، باید نوع تعامل خود را با کشورها شناسایی کنیم و برای همین کشورهایی را که امکان رقابت‌پذیری دارند به سه دسته تقسیم کردیم. یکی کشورهایی که رقابت‌پذیری آنها مبتنی بر عوامل تولید است، یک گروه بر مبنای بهره‌وری و یک گروه بر مبنای نوآوری.» او از سوی دیگر گفت: «اکنون سهم منابع نفتی در بودجه 32 درصد است که قرار است، به 22 درصد کاهش یابد.» کاهش اتکا به منابع نفتی از سویی و برنامه‌ریزی برای همکاری بر مبنای بهره‌وری و نوآوری شاید مهم‌ترین پیام‌هایی بود که نوبخت می‌توانست به بخش خصوصی کشور بدهد تا آنها به توجه بیشتر از سوی دولت و کسب سهم بیشتر از اقتصاد در آینده امیدوارتر شوند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها