شناسه خبر : 1219 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

مذاکره با هیات تجاری ایتالیایی به عقد چند قرارداد منتهی شد

رایزنی با شریک قدیمی

هیات‌های خارجی یکی پس از دیگری برای رایزنی‌های اقتصادی به ایران می‌آیند. کشورهای اروپایی مشتاق‌تر از گذشته در این خصوص پیش‌قدم شده و خواهان حضور بازار ایران هستند. در این راستا سومین هیات تجاری ایتالیایی به همراه دو وزیر امور خارجه و توسعه اقتصادی ایتالیا، اخیراً وارد ایران شد و با بخش خصوصی نیز دیدار کرد.

بمانجان ندیمی
هیات‌های خارجی یکی پس از دیگری برای رایزنی‌های اقتصادی به ایران می‌آیند. کشورهای اروپایی مشتاق‌تر از گذشته در این خصوص پیش‌قدم شده و خواهان حضور بازار ایران هستند. در این راستا سومین هیات تجاری ایتالیایی به همراه دو وزیر امور خارجه و توسعه اقتصادی ایتالیا، اخیراً وارد ایران شد و با بخش خصوصی نیز دیدار کرد. هر چند به گفته فعالان اقتصادی زمان اقامت این هیات در ایران طولانی نبود، اما دستاوردهای خوبی را به همراه داشت.
وزیر توسعه اقتصادی ایتالیا در جمع فعالان اقتصادی به رابطه دیرینه این کشور با ایران اشاره کرد و خواستار احیای روابط با ایران شد. به عقیده برخی از فعالان اقتصادی، ایرانی‌ها از همکاری با ایتالیا استقبال می‌کنند.
مهم‌ترین دلیل آن نیز به رفتار خوب این کشور اروپایی در دوره تحریم‌ها بر می‌گردد. دوره‌ای که ایران با بیشتر شرکای اروپایی خود به مشکلات جدی برخورده بود و بسیاری از آنها ایرانی‌ها را تنها گذاشتند. اما ایتالیا با رعایت کردن تحریم‌ها، هرچند مویرگی و اندک، اما روابط خود را با ایران حفظ کرده بود.
پس از اعلام توافق لوزان تاکنون نیز سه هیات تجاری از ایتالیا وارد ایران شد که ورود سومین هیات پس از اعلام توافق وین بود. توافقی که باعث شد حضور اروپایی‌ها در ایران با جدیت بیشتری همراه باشد و هیات‌های بزرگ‌تر و در سطوح بالاتر برای مذاکره به ایران بیایند.
به نظر می‌رسد انگیزه همکاری میان دو کشور ایران و ایتالیا با توجه به رابطه تجاری دیرینه وجود دارد. اما به گفته برخی از فعالان اقتصادی و حتی وزیر توسعه اقتصادی ایتالیا پیش‌نیاز ورود سرمایه‌گذاران به ایران ایجاد زیرساخت‌های لازم از جمله زیرساخت‌های مالی است. تحریم‌ها در ایران محدودیت‌هایی را به دنبال داشت که نظام بانکی را نیز تحت تاثیر قرار داد و موجب شد نتوانیم در این بخش نیز هم‌گام با نظام مالی جهان به روز شویم. در نتیجه اصلاح ساختار بانکی و ایجاد بستر مناسب برای حضور سرمایه‌گذاران ایتالیایی، به اندکی زمان نیاز دارد. آنچه در این زمینه واضح است، وجود پتانسیل‌هایی است که در ایران وجود دارد و می‌توان به‌واسطه آنها، این دوره را سریع‌تر طی کرد.
حضور هیات ایتالیایی در ایران با امضای قرارداد مهم ساچه همراه بود. قراردادی که مسیر توسعه تجارت با ایتالیا را هموار می‌کند. به اعتقاد برخی از فعالان اقتصادی، امضای این قرارداد، مقدمه خوبی است برای ورود به دوره عملیاتی پساتحریم. بنابراین می‌توان گفت فصل جدید روابط تجاری با ایتالیا با عقد این قرارداد آغاز خواهد شد.
حضور کوتاه‌مدت هیات ایتالیایی در ایران، با مذاکرات دولتمردان ایرانی و مدیران عامل شرکت‌های بزرگ ایتالیایی نیز همراه بود که به گفته برخی از متولیان بخش خصوصی، از دو روز اقامت این هیات، تنها یک ساعت و نیم به بخش خصوصی تعلق گرفت. در واقع آنها اعتقاد دارند دولت هیات‌های خارجی را مصادره می‌کند و اجازه نمی‌دهد در این رفت و آمد‌ها بخش خصوصی نیز سهمی را از آن خود کند و در این خصوص منتفع شود. مذاکرات با هیات تجاری ایتالیایی به چند قرارداد اولیه و یک قرارداد بزرگ نفتی نیز منتج شد.
در نشستی که بین فعالان بخش خصوصی با هیات مذکور به دعوت اتاق مشترک ایران-ایتالیا برگزار شد، پیشنهادی مبنی بر حضور تخصصی و بخشی هیات‌های اعزامی از سوی ایتالیا و ایران ارائه شد که مورد توجه وزیر توسعه اقتصادی ایتالیا نیز قرار گرفت. بر همین اساس قرار است تا ماه اکتبر سه هیات تجاری از ایران با هماهنگی اتاق مشترک ایران‌-‌ایتالیا و اتاق مشترک مستقر در رم به صورت تخصصی به این کشور اعزام شوند. در این صورت می‌توان به نتیجه‌بخش بودن مذاکرات امیدوارتر بود.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها