شناسه خبر : 9914 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

سهم موتورسیکلت‌ها در افزایش آلودگی هوا چقدر است؟

موتور دود

شرکت کنترل کیفیت هوا با بررسی منابع آلاینده ساکن و متحرک، آماری را ارائه می‌دهد که قابل توجه است. در گزارش این مرکز آمده است که ۲۵ تا ۳۰ درصد آلودگی هوا را موتورسیکلت‌های بنزینی تولید می‌کنند.

صنم مودی
آلودگی هوا در کلانشهرها مدت‌هاست تبدیل به بحرانی شده که زندگی و سلامت ساکنانش را به مخاطره انداخته است. بحرانی که بر شیوع و افزایش بسیاری از بیماری‌ها چون انواع سرطان‌ها و بیماری‌های تنفسی دامن می‌زند. شرکت کنترل کیفیت هوا با بررسی منابع آلاینده ساکن و متحرک، آماری را ارائه می‌دهد که قابل توجه است. در گزارش این مرکز آمده است که 25 تا 30 درصد آلودگی هوا را موتورسیکلت‌های بنزینی تولید می‌کنند.
نقش پررنگ موتورسیکلت‌ها در آلوده‌تر شدن هوا وقتی بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد که بدانیم 800 هزار موتورسیکلت در تهران وجود دارد و تردد این وسایل نقلیه حدود 800 تن آلودگی را روزانه به هوای پایتخت تحمیل می‌کند. بررسی‌ها نشان داده است، روزانه حدود 500 تا 600 هزار موتورسیکلت فقط در منطقه 12 تهران تردد دارند. بر پیچیدگی این چالش، زمانی افزوده می‌شود که بدانیم، موتورهایی که در مناطق مرکزی و جنوبی تهران در تردد هستند، اغلب وسیله‌ای برای امرارمعاش‌اند. موتورسوارانی که مسافر جابه‌جا می‌کنند، پیک‌های موتوری، موتورهای ناوگان پست همگی از این جمله‌اند که به واسطه نوع کاربریشان به‌سادگی نمی‌توان آنها را از صحنه خیابان‌ها حذف کرد.
اکنون که پنجه‌های خاکستری آلاینده‌ها حلقوم پایتخت‌نشینان و البته ساکنان سایر کلانشهرها را می‌فشارد، بسیاری از کشورها، استفاده از انرژی‌های پاک را جایگزین سوخت‌هایی کرده‌اند که برای محیط زیست و انسان مضر است. آنها تکنولوژی ساخت وسایل نقلیه خود، همچون موتورسیکلت‌ها را نیز بر پایه بهره‌گیری از سوخت پاک بنا نهاده‌اند. ایتالیا، آلمان، استرالیا، چین، تایوان، آمریکا و کره از جمله این کشورها هستند. اکنون که بستر ورود تکنولوژی‌های جدید در حوزه خودرو در راستای صیانت از محیط زیست به ایران مهیاست، چرا مسوولان همچنان دست روی دست گذاشته‌اند؟ پرسش این است که سازمان حفاظت محیط زیست که اکنون به عنوان یک مبارز جدی در برابر آلودگی هوا ظاهر شده است، در طول یک سال گذشته برای جایگزینی انرژی‌های پاک به جای بنزین و گازوئیل چه کرده است؟ سازمان ملی استاندارد فهرستی از شرح وظایف دارد و نگاهی گذرا به این فهرست، نشان می‌دهد این سازمان نیز نسبت به شرایط کنونی آلودگی هوا مسوولیت سنگینی بر گرده دارد. برای اثبات وجود چنین مسوولیتی همین بس که «انجام تحقیقات به منظور تدوین استاندارد، بالا بردن کیفیت کالاهای تولید داخلی، کمک به بهبود روش‌های تولید و کارایی صنایع» در شرح وظایف سازمان ملی قرار دارد. بنابراین سازمان ملی استاندارد چه اقدامی در جهت تسریع ورود تکنولوژی‌های جدید برای بهره‌مندی از انرژی پاک در خطوط تولیدات داخل به انجام رسانده است؟

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها